Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Mervi Vuorela
Kuva: Kreetta Järvenpää

Tuottajahommia ja artistiunelmia

Noora Tuuri on biisintekijä ja tuottaja, jonka nimi on vilahdellut viime aikoina etenkin Rähinän artistien kappaleilla. Tuurin ura alkoi ottaa juoksuaskelia keväällä 2016, kun hän päihitti teknologiaestonsa ja avasi  musiikinteko-ohjelman. ”Siitä lähtien kun aloin treenata tuottamista, olen huomannut, että pystyn kyllä ratkaisemaan elektroniikkaan liittyvät jutut itsekin.”

Perjantaina 20. päivä syyskuuta sadattuhannet suomalaiset katsoivat televisiosta, kuinka Antti Tuisku versioi Vain elämää -ohjelmassa JVG:n kappaleen Hombre. Uuden, aiempaa elektronisemman version tuottajiksi oli merkattu Tuiskun luottomies Jurek sekä mystinen nimimerkki NORATURI. Siis kuka?

Japani-mielleyhtymiä herättävän nimen takaa löytyy supisuomalainen nainen Kiteeltä: Noora Tuuri. Biisintekijänä ja tuottajana Kaiku Songs -kustantamossa työskentelevän Tuurin kädenjälkeä on aiemmin kuultu esimerkiksi Uniikin, Spektin ja Brädin singleillä. Parhaillaan Tuuri työstää myös omaa soolomateriaalia, jota hän luonnehtii elektroniseksi ”tuottajamusaksi” pop-twistillä.

Lauluja kirjoittava nainen ei enää 2010-luvulla kummastuta ketään, mutta tuottajina naiset ovat yhä harvinaisuus – ainakin Suomessa. Noora Tuuri sanoo innostuneensa tuottamisesta siksi, että on luonteeltaan tee se itse -ihminen. Musiikin lisäksi hän tekee itse esimerkiksi hiustenleikkuunsa ja -värjäyksensä sekä osan vaatteistaan.

”Todellakin haluan kannustaa naisia tuottamaan”, Tuuri sanoo. ”Parasta tässä on se, ettei ole riippuvainen kenestäkään. Voi tehdä hommia milloin vaan, ja saa myös enemmän aikaiseksi. Ei tarvitse odottaa, että jollain toisella olisi sinulle aikaa tai sen toisen pitäisi ensin uskoa sinuun.” 

Kolikolla on myös kääntöpuolensa. Tuuri kokee, ettei häntä ole aina otettu tuottajana vakavasti sen takia, että hän on nainen.

”Kerran lähetin erääseen paikkaan kasan itse tekemiäni biisejä, ja sain sen jälkeen kysymyksen, että osaanko äänittää. Mietin että joo, lähetin sinulle juuri 10 biisiä, jotka olen tehnyt itse alusta loppuun. Että osaanko äänittää?”

Myös artistina Tuuri on törmännyt naisten ja miesten erilaiseen kohteluun musiikkialalla.

”Olin 23-vuotias, kun minulta kysyttiin, mitä olen tehnyt kaikki nämä vuodet, kun olen jo niin ’vanha’. Että eihän ketään enää kiinnosta tuon ikäinen artisti. Naisena kuulee paljon myös sellaista, että on liian herkkä. Mielestäni se on kauhean ristiriitaista, koska juuri tällä alalla tarvitaan herkkyyttä. En halua uskoa, että pitäisi olla jotenkin kusipäinen pärjätäkseen. Mutta kyllä nämä hommat vaativat tosi paljon tahdonvoimaa ja sinnikkyyttä.”

Eroon elektroniikkaestoista

Noora Tuuri oli 7-vuotias, kun hänen muusikkoisänsä halusi ensimmäisen kerran äänittää tyttärensä laulua. Tuuri opiskeli tuohon aikaan klassista pianoa musiikkiopistossa ja ihaili Britney Spearsia, joten nauhalle tarttui siansaksaksi laulettuja Spearsin kappaleita. Laulaminen jatkui myöhemmin Nightwishin isähahmona pidetyn perhetutun Plamen Dimovin opissa.

16-vuotiaana Tuuri lähti opiskelemaan Niinivaaran musiikkilukioon Joensuuhun ja aloitti laulutunnit konservatoriossa. Hän olisi halunnut Sibelius-lukioon Helsinkiin, mutta vanhemmat eivät vielä tuolloin päästäneet häntä niin kauas. Tuuri kuitenkin tiesi, että hän vielä joku päivä muuttaisi Helsinkiin. Se tapahtui vuonna 2015, kun musiikkipedagogian opinnot Metropolia Ammattikorkeakoulussa alkoivat.

Opintojen alettua Tuuria odotti yllätys. Hän tajusi, että Metropoliassa pystyi opiskelemaan myös musiikin tekemistä ja tuottamista!

”Kun kuulin siitä, ajattelin heti, että tuollahan minun pitäisi olla! Olin tehnyt omia biisejä 15-vuotiaasta asti. Olin myös työskennellyt parin tuottajan kanssa tehdäkseni kappaleistani elektronisempia versioita, mutta se oli vähän hankalaa, sillä halusin koko ajan sörkkiä biisejä itse.”

Tuuri päätti vaihtaa linjaa Metropoliassa, ja haki seuraavana vuonna opiskelemaan musiikin tekemistä ja tuottamista. Yhtenä ennakkotehtävänä oli tuottaa itse kokonainen kappale.

”Olin Joensuussa asuessani hankkinut itselleni Ableton Live -musiikinteko-ohjelman. Olin jo aukaissut sen muutaman kerran, mutta se näytti niin vaikealta, etten tiennyt mistä aloittaa. Mutta silloin keväällä 2016 tajusin, että aikani on tullut. Minun oli pakko selvittää, miten ohjelma toimii.”

Kun Tuuri sai luotua ensimmäiset audio- ja MIDI-raitansa, hän hurahti Ableton Liveen välittömästi. Sen jälkeen häntä ei enää saanut pois ohjelman ääreltä.

”Minulla oli ihan järjetön draivi! Olin prosessoinut mielessäni jo pitkään, että haluan tehdä tätä, mutta alkuun pääseminen oli vaikeaa. En tuntenut ketään naispuolista tuottajaa, joten ajattelin kai, etteivät naiset tee tällaista. On helppoa heittäytyä sellaiseksi, että ’en minä osaa tai ymmärrä’. Mutta siitä lähtien kun aloin treenata tuottamista, olen huomannut, että pystyn kyllä ratkaisemaan elektroniikkaan liittyvät jutut itsekin.”

Oman musiikin teko on ykkönen

Noora Tuurin päästyä sisään musiikintekijä-tuottaja-linjalle asioita alkoi tapahtua nopeasti. Vuonna 2017 hän lähetti Rähinä Recordsille katalogillisen itse tekemiään ja tuottamiaan kappaleita – ja sai artistisopimuksen.

”Siitä käynnistyi aika aktiivinen pyöriminen musantekopiireissä. Minut ohjattiin Jimi Pääkallon luokse, jonka kanssa aloin tehdä ja kokeilla kaikenlaista. Jimi rohkaisi minua myös kirjoittamaan muille”, Tuuri sanoo ja viittaa muun muassa Lord Estin Bumpperi-biisiin.

Keväällä 2018 Rähinän kaikki uusi julkaisutoiminta siirrettiin Kaiku Entertainmentille. Sen seurauksena myös Tuuri siirtyi Kaikulle. Jo aiemmin samana vuonna hän oli aloittanut työharjoittelun yhtiössä ja osallistunut Teoston ja muiden musiikkijärjestöjen järjestämälle Top 20 – Future Hitmakers -kurssille.

Tällä hetkellä Tuuri keskittyy omaan soolomateriaaliinsa, jota hän on työstänyt jo pidemmän aikaa. Musiikkia on inspiroinut muun muassa skotlantilainen elektropop-tuottaja-biisintekijä Sophie.

”Artistikehitys ei tapahdu yhdessä yössä, vaikka ajattelinkin joskus ekoja biisejä tehdessäni, että nämä ovat maailman parhaita. Mitä enemmän olen oppinut, sitä enemmän olen myös ymmärtänyt, että pystyn vielä parempaan. Nyt minulla alkaa kuitenkin olla sen verran selkeä visio ja hyvä fiilis, että rupean tässä piakkoin laittamaan biisejä ulos. Niin paljon kuin tykkäänkin tuottaa biisejä muille, oman musan tekeminen on aina ollut se ykkösjuttu.”

Lue lisää:

Top 20 – Future Hitmakers -kurssi

Karri Mikkonen- Metallimusiikin parista Aasian pop-musiikkimarkkinoille

Jaa somessa