Saija Simoni, Banijay Finland
25.01.2018 Teksti: Juhana Unkuri. Kuvat: Jussi Helttunen

”Laulajien kehittyminen The Voice of Finlandin kuvausten aikana on palkitsevaa seurattavaa myös tuotantotiimille. Suurimmat hetket ilosta pettymykseen eletään yhdessä heidän kanssaan. On hienoa seurata, miten laulajat heittäytyvät kisan aikana ja antavat siinä hetkessä kaikkensa”, ohjelman tuottaja Saija Simoni kertoo.

Tuotantoyhtiö Banijay Finlandissa työskentelevä Saija Simoni tuntee The Voice of Finlandin ohjelmaprosessin. Hän kertoo laulajien, tähtivalmentajien ja tuotantotiimin nivoutuvan yhteen pitkän rupeaman aikana. Simonin mukaan tunteiden vuoristoradat ovat läsnä jokaisessa harjoituksessa ja esityksessä.

"Viimeksi kuvattujen Knockout-nauhoitusten aikana uuden valmentajamme Toni Wirtasen täynnä ollut tunteita ollut puhe laulajalle sai myös minut itkemään."

Kisassa on neljä eri vaihetta. Viimeisessä live-lähetyksessä on jokaisesta neljästä tiimistä jäljellä yksi laulaja ja heidän keskuudestaan valitaan The Voice of Finlandin voittaja katsojaäänestyksellä.

Tarkoille käsikirjoituksille ei tarve

Seitsemännen tuotantokauden tähtivalmentajina ovat Olli Lindholm, Anna Puu, Toni Wirtanen ja Redrama. Simonin mukaan tarkemmille käsikirjoitetuille puheille ei ole tarvetta.

Käsikirjoittaminen keskittyy kaiken kaikkiaan enemmän inserttisisältöihin. Tähtivalmentajat saavat olla tuoleilla omana itsenään ja tuoda omat näkemyksensä esiin. Käsikirjoittaja on juontajamme Heikki Paasosen taustatukena haastatteluissa ja juonnoissa.

"Minä ja muu tuotantotiimi pidämme huolta esimerkiksi siitä, että pitkien kuvauspäivien aikana väsymys ei iske liikaa valmentajiin tai juontajaan. Lisäksi pudotustilanteet ovat oikeasti kamalia paikkoja niin valmentajille kuin laulajille ja niissä hetkissä pyrimme olemaan heidän tukenaan."

Kisasta hyötyä laulajille

Ohjelmaan hakevien laulajien määrä on pysynyt kaikilla kausilla korkeana, mutta tälle kaudelle hakijoita oli ennätyksellinen määrä; yli 2000.

Haku starttaa nettiin jätettävällä ääninäytteellä, jonka jälkeen laulajalta pyydetään lisää ääninäytteitä tai hänet kutsutaan suoraan koelauluihin. Koelaulujen perusteella yli sadan hengen joukko pääsee lavalle Ääni ratkaisee- vaiheeseen.

”Hakuprosessista vastaa meidän musiikkitiimimme tuottajineen, mutta tähtivalmentajat kuulevat laulajia ensimmäistä kertaa vasta Ääni ratkaisee- vaiheen nauhoituksissa”, Simoni korostaa.

Simonin mukaan tuotantotiimi tekee määrätietoisesti työtä laulajien eteen. Tavoitteena on, että he saisivat kisasta eväitä myös jatkoa ajatellen.

"Vaikka kilpailun aikana inhottavilta tuntuvia pudotuksia tehdäänkin, pääsääntöisesti laulajat antavat ohjelmanteosta positiivista palautetta."

Mediassa on nostettu esiin sitä, että harvemmin erilaisten kilpailujen voittajatkaan ovat nousseet valtakunnallisiksi tähdiksi. 

”Näen nämä kilpailut mahdollisuutena kokeilla mihin omat halut ja kyvyt sillä hetkellä riittävät ja mihin suuntaan laulajan kannattaa jatkaa urallaan. Kilpailu on yksi hyvä mahdollisuus oppia omasta artistiudestaan. Menestyksen mittareita on monia: voitto, ylipäätään kilpailuun osallistuminen tai se, miten paljon pystyy tekemään töitä oman menestyksensä eteen myös kilpailun jälkeen.”

Simoni toteaa, että suuri osa The Voice of Finland -kisaan osallistuneista saa ohjelman myötä erittäin hyvän näkyvyyden ja monia kontakteja, joita heillä on halutessaan mahdollisuus hyödyntää myöhemmin.

”Yksi isoista hyödyistä on laulajan saama esiintymiskokemus. Ohjelmassamme on varsin isoja liveyleisöjä. Tämän tuoman arvon ymmärtäminen puuttuu usein musiikkiviihdeohjelmista käytävistä pohdinnoista”, sanoo Simoni ja kehuu erikseen Lenni-Kalle Taipaleen luotsaamaa livebändiä.

Kotimainen musiikki vahvasti esillä

Voicea esitetään tällä hetkellä yli 50 maassa. Hollannissa kehitetyn formaatin perusajatus on kaikissa maissa sama. Formaatin sisällä on mahdollista tehdä räätälöityjä ratkaisuja.

"Suomalaisuus näkyy meillä eniten siinä, että pyrimme pitämään ohjelmassa mahdollisimman paljon mukana kotimaista ja suomenkielistä musiikkia, mahdollisimman monesta eri genrestä ja monelta eri vuosikymmeniltä", Simoni kertoo.

Nelosen muita isoja musiikkiohjelmia ovat muun muassa Vain Elämää ja Idols. Nelonen Median musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilä toteaa heidän satsanneen musiikki-ohjelmiin yleisesti ottaen paljon. Niillä on ollut perinteisesti laaja katsojakunta.

”Hyvä musiikkiohjelma sisältää toimivan kokonaisuuden ja laadukkaan tarinankerronnan. Erityisesti suomalainen musiikki antaa loistavat mahdollisuudet ainutlaatuiseen tarinankerrontaan. Kaikki isot, laadukkaat ja hyvin tuotetut musiikkiohjelmat kiinnostavat meitä myös jatkossa.”

Lue myös:

SuomiLOVE-formaattiin rakastutaan meillä ja maailmalla

Tähdet tähdet -ohjelmassa artistit laittavat itsensä likoon

Tarvitaanko musiikin käyttöön tv-ohjelmassa lupa?