Siirry sisältöön

Kaisa Huikuri: ”Digiviestintä ja musiikin maailma houkuttelivat Teostolle”

29.02.2020

Kaisa Huikuri: ”Digiviestintä ja musiikin maailma houkuttelivat Teostolle”

Viestintäpäällikkö Kaisa Huikuri pitää työnsä monipuolisuudesta sekä keskusteluista erilaisten osaajien kanssa. Työviikon aikana hän rakentaa viestintäsuunnitelmaa, ratkoo pähkinää design sprintissä ja perehdyttää kokeilukulttuuriin. ”Pidän siitä, että voin yhdistää työssäni luovuutta ja analyyttisyyttä!”

Miten päädyit Teostolle töihin?

Olin työskennellyt markkinointi- ja viestintäpäällikkönä erilaisissa paikoissa, mutta hurahtanut yhä vahvemmin verkon ja analytiikan maailmaan. Teostolla oli avoinna verkkotuottajan paikka ja päätin hakea, koska pestissä pääsi kehittämään digipuolta, sisältöjen tuotantoa ja analysoimaan, miten Teostosta keskustellaan somekanavissa ja verkon keskusteluryhmissä.

Totta kai myös näköala musiikin maailmaan houkutteli! Ja mahdollisuus uudistaa Teostory-lehti, joka oli siihen asti ollut paperimuodossa. Musiikki on aina ollut lähellä sydäntäni – niin nuoruuden harrastamisen kuin keikoilla käynnin ja kuuntelunkin kautta. Samaten verkkolehtien konseptointi. Työhaastattelussa koko viestintätiimi vaikutti tosi kivalta.

Onko työnkuvasi muuttunut matkan varrella?

Todellakin! Aluksi touhusin täydellä innolla digi- ja sisältöuudistusten parissa, mutta vähitellen kaipasin sitäkin, mille olin mukamas sanonut hyvästit – eli media- ja sidosryhmäviestintää.

Digin lisäksi olen siis ollut tiiviisti kiinni yhteiskuntasuhteiden viestinnässä. Yhteiskuntasuhteiden viestinnässä meillä aiheet liittyvät mm. politiikkaan, talouteen, koulutukseen, alustapalveluihin, ansaintamalleihin ja lainsäädäntöön. Pyrimme esimerkiksi viestimään, millaista musiikintekijän työ on ja millaiset asiat siihen vaikuttavat. Luovilla aloilla on mieletöntä osaamista.

Vuoden sisällä työni on jälleen saanut uutta kulmaa, kun aloin vetää yhtä Teoston strategiahankkeista. Hankkeen teemana on organisaatiokulttuurimme kehittäminen kohti kokeilukulttuuria. Erittäin mielenkiintoinen aihe, joka liittyy niin innovointiin, johtamisen muutokseen, asiakaskokemukseen kuin työssä koettuun motivaatioonkin.

Millaista Teostolla on olla töissä?

Meillä on mukavia ja hauskoja ihmisiä töissä. Yksi järjestää jumppatuokioita kesken työpäivää, toinen tekee Suomen ennätyksiä keikoilla käynneissä. Musiikista pääsee puhumaan monipuolisesti, mutta toki muustakin.

Muutoksia talon sisällä tai toimintaympäristössä tapahtuu aina – se on varmaa.

Mikä työssäsi on parasta?

Monipuolisuus. Pääsen vaihtamaan ajatuksia erilaisten osaajien kanssa ja kehittämään uutta.

Arvostan myös sitä, että meillä pääsee kehittämään osaamistaan ja soveltamaan uusia oppeja käytäntöön. Taannoin opiskelin UX- ja UI-suunnittelua ja lisäksi olen mukana Teosto-Akatemia -koulutusohjelmassa, jossa opiskelen johtamisen erikoisammattitutkintoa. Koulutuspäivinä on antoisaa, että voidaan isolla porukalla pysähtyä ja keskustella aiheista.

Mikä duunissasi on haastavaa?

Toimintaympäristö muuttuu koko ajan. Teknologiat, lainsäädäntö ja monet muut asiat. Kokeilukulttuurin kehittämiseen ei myöskään ole ollut valmista opaskirjaa.

Kaiken kaikkiaan on hyvä olla ajan tasalla lukuisista aiheista, kyetä sparraamaan ja muotoilemaan näkökulmia. Mutta ilman kaikenlaisia pähkinöitä kokisin työni tylsäksi!

Kerro jokin hauska hetki?

Yhdessä Teosto-palkintotilaisuudessa sain hoidettavakseni yllättäen erään juhlavieraan koiran. Jaoin sitten tietoa medialle ja samaan aikaan viihdytin suloista koirakaveria.

Joskus saan myös lyhyellä varoitusajalla pyyntöjä lähteä tekemään jonkun staran tai huippuasiantuntijan haastattelua. Sellainen vaatii nopeaa perehtymistä – ja sitten: ei kun keskustelemaan! Nuokin ovat hauskoja ja aavistuksen kutkuttavia tilanteita.

Jaa somessa