Suomi elää luovuudesta -kampanjassa jo 4 500 tukijaa
Huippunimet mukana vetoamassa alan arvostuksen puolesta
”Suomi elää luovuudesta” -kampanjassa on jo mukana 4 496 nimekästä luovan työn tekijää ja kansalaista. Kesäkuun toisen viikon alkuun asti kampanja haastaa mukaan vetoamaan luovan työn arvostuksen puolesta: luovat alat ovat Suomelle kestävä kasvun mahdollisuus ja kansainvälisesti merkittävä elinkeino. Allekirjoittajat vaativat, että alaan kohdistuneet leikkaukset käännetään investoinneiksi.
Kampanjan vetoomuksen allekirjoittajina toimivat luovan työn tekijät kaikilta kulttuurin alueilta. Allekirjoittajien joukossa on vaikuttava joukko tunnettuja kasvoja, mukana ovat muun muassa:
M.A. Numminen | Erja Lyytinen | Suvi Teräsniska |
Mika Kaurismäki | Antti Tuuri | Mr. Lordi |
Erika Vikman | Leena Lehtolainen | Rinneradio |
Atso Almila | Edu Kettunen | Benjamin |
Virve Rosti | Eppu Nuotio | Raimo O Niemi |
Pauli Hanhiniemi | Tomi Metsäketo | Nanna Susi |
Susanna Mälkki | Raakel Lignell | Petri Laaksonen |
Mari Mantela | Juha Itkonen | Dxxxa D |
Eija-Liisa Ahtila | Seidi Haarla | Jesse Kaikuranta |
Jenni Toivoniemi | Popeda | Anni Kytömäki |
Selja Ahava | Eicca Toppinen | Kari Hotakainen |
Hannaleena Heiska | Olavi Uusivirta | Antti Auvinen |
Kuka tahansa luovan työn tekijä on tervetullut allekirjoittamaan vetoomuksen. Myös kuka tahansa kansalainen voi osoittaa tukensa vetoomukselle kampanjan sivuilla https://cday.fi.
Olavi Uusivirta kertoo, miksi lähti kampanjaan mukaan.
”Keikat työllistävät musa-ammattilaisten ja esitystekniikan lisäksi markkinointialan osaajia, bussikuskeja, hotellin henkilökuntaa, myyjiä, kriitikoita ja valokuvaajia. Luova ala vaikuttaa moninkertaisesti itsään laajemmin. Sitä tarkoittaa, kun Suomi elää luovuudesta. Nyt on aika investoida, ei leikata,” Uusivirta sanoo.
Tiedustelut:
Sari Siikasalmi, sari.siikasalmi@kreab.com, 050 352 1073
Vappu Aura, vappu.aura@teosto.fi, puh. 050 560 4450
Lue kampanjan avaustiedote: Suomi elää luovuudesta -kampanja korostaa luovan työn merkitystä Suomelle
Katso myös: Musiikkialan ja kulttuurin avainlukuja
Kampanjan järjestää Tekijänoikeusakatemia ry, johon kuuluvat mm. Teosto, Kopiosto, Gramex, Kuvasto ja Sanasto. Käytännön suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat Kreab ja Helsinki 14.