MD$, Danitello, JAYSTON ja MVAbeats – kansainvälisesti menestyneet suomalaistuottajat
Viime vuosina useita kansainvälisiä menestysbiisejä tuottaneet MD$, Danitello, JAYSTON ja MVAbeats kertovat, miten yhteistyökuviot esimerkiksi Burna Boyn ja DaBabyn kanssa syntyivät. Tuottajan rooli biisintekijänä on vahvistunut entisestään.
Suomessa on useita kansainvälisesti menestyneitä tuottajia, jotka ovat oman osaamisensa avulla saavuttaneet isojenkin tähtien luottamuksen. He ovat tuottaneet muun muassa hiphop- ja afrobeat-kappaleita. Tuottajien merkitys hiphop-kappaleen kokonaisuuden luomisessa on aivan olennainen.
MD$ alias Santeri Kauppinen
”Tuottajan rooli voi olla hyvin monenlainen, ja roolin voi jakaa toisten tuottajien kanssa. Tuottajat eri puolilta maailmaa lähettelevät toisilleen pohjia, sävellysten alkuja tai soundia. Nykyään tuottaja usein myös säveltää osan kappaleesta yhdessä muiden biisintekijöiden kanssa. Toimiva yhteistyö tuottajien kesken voi tuoda levylle rikkaan soundin”, tuottaja MD$ eli Santeri Kauppinen kertoo.
MD$ on noussut Suomessa otsikoihin viiden Grammy-ehdokkuutensa vuoksi, jotka hän on saanut yhteistyöstä yhdysvaltalaisen 6lackin ja nigerialaisen Burna Boyn kanssa.
”Grammy-ehdokkuudet ovat avanneet uusia ovia ja tuoneet minulle uskottavuutta. Kilpailu on todella kovaa, joten tällainen glitter CV:n päällä auttaa pääsemään samaan pöytään parhaiden tekijöiden kanssa”, MD$ sanoo.
Tuottajalevyt ovat kasvava ilmiö
JAYSTON alias Juho Tuovinen ja MVABeats alias Vladislav Mokhin
Yksi merkki tuottajan roolin muutoksesta on tuottajien omat albumit. Helsinkiläiset JAYSTON eli Juho Tuovinen ja MVAbeats eli Vladislav Mokhin tekevät parhaillaan tuottajalevyä Universalille artistinimellä Nightshift. Samaan aikaan he tuottavat yhdessä ja erikseen monen kotimaisen ja kansainvälisen artistin musiikkia.
Monet tunnetut tuottajat, kuten Metro Boomin ja DJ Khaled ovat tehneet tuottajalevyjä. Tämä on kasvava ilmiö.
JAYSTON ja MVAbeats pitävät tärkeänä, että Nightshiftin levy on tuottajiensa näköinen. Levyä tehdessään he kertovat ohjailleensa tilannetta studiolla tavallista enemmän.
”Levyn pitää kuulostaa meiltä, ja mielenkiintoiset artistiyhdistelmät kertovat meidän näkemyksistämme. Tuottajalevyllä asetamme itse linjoja artisteille. Kun teemme tuottajana töitä toisille artisteille, asetelma on toisin päin”, JAYSTON sanoo.
Myös MD$ tekee parhaillaan tuottajalevyä.
”Koetan saada levylle mukaan myös kansainvälisiä yhteistyökumppaneitani. Tuottajat saattavat olla enemmän esillä kuin ennen, mutta ei se minua haittaa, jos se tuo lisää töitä”, MD$ toteaa.
JAYSTON ja MVAbeats ovat samoilla linjoilla: julkisuutta ei haeta, mutta jos se auttaa saamaan töitä, se on hyvä asia.
Fountain Productions tukee tuottajien yhteistyötä
Tuottajien kasvava yhteistyö näkyy myös verkostojen jakamisena. MD$ perusti Fountain Productions -tuottajaverkoston yhdessä Pasi Haapasen kanssa koronavuosien aikana. MD$ on yrityksen luova johtaja ja Haapanen toimitusjohtaja. Tuottajaverkostoon kuuluu jo parikymmentä kansainvälistä uraa tavoittelevaa tuottajaa.
”Haluan omien kontaktieni avulla luoda mahdollisuuksia meidän tuottajillemme ennen muuta Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa ja Saksassa. Esimerkiksi Ruubenin (Robert Laukkanen) ja Danitellon (Daniel Okas) kanssa olemme tehneet yhdessä jenkkireissuja, joilla on syntynyt biisejä Burna Boyn levyille. Yhteistyön saa kyllä alkuun netin kautta, mutta välikäsiä on silloin liikaa. Suora yhteys artistiin on minulle tärkeä”, MD$ toteaa.
Danitello alias Daniel Okas
Danitello vahvistaa, että Fountain Productionsista on hänelle jatkuvasti paljon hyötyä.
”Fountainin verkosto on tuonut minulle nopeasti kansainvälisten kontaktien luottamuksen. Olen ollut mukana vuodesta 2020 alkaen, ja Fountainin brändi on lisännyt uskottavuuttani alalla. Meillä on todella toimiva tiimi, ja tuotamme biisejä kaikkialle maailmaan. Koko ryhmä pelaa yhteen ja tukee toisiaan. Yhdessä meillä on laajaa osaamista”, Danitello vakuuttaa.
Fountainin tarkoitus ei ole rajoittua pelkästään hiphopin tuottamiseen. MD$ kertoo, että häntä innostavat tällä hetkellä erityisesti latinomusiikki ja afrobeat.
”Teemme monenlaista musiikkia. Minun on tarkoitus lähteä lähiaikoina Nigeriaan käymään, koska uskon, että afrobeat tulee kasvamaan lähivuosina entistäkin isommaksi ilmiöksi. Siinä yhdistyvät tanssittavuus ja rytminen monimuotoisuus”, MD$ sanoo.
Fountain Productionsin rinnalla toimii Epic Records, jonka luova johtaja MD$ myös on. Epic Records on osa Sony Musicia.
”Samalla porukalla pyöritämme kumpaakin, mutta ne ovat silti täysin erillisiä yrityksiä”, MD$ kertoo.
Sosiaalinen media on tärkeä kanava verkostojen luomiseen
Tuottajat rakentavat verkostojansa eri tavoin. Vuonna 2018 JAYSTON otti yhteyttä MVAbeatsiin, jolla oli silloin jo kontakteja Yhdysvaltoihin.
”Kun aloin parikymppisenä uskoa, että biittini voisivat toimia kansainvälisestikin, otin Instagramin kautta yhteyttä MVAbeatsiin. Hän pyysi melodialuuppeja seuraajiltaan, ja lähetin hänelle luupin. Tapasimme sitten studiolla, ja aloimme tehdä yhteistyötä”, JAYSTON kertoo.
Kansainvälisten suhteiden solmiminen on helpottunut merkittävästi sosiaalisen median avulla.
”Instagram on meille kaikkein merkittävin tapa markkinoida osaamistamme, ja oman sivun on oltava ammattitaitoisesti tehty. Vaikka kontaktit tapahtuvat netin välityksellä, ne ovat kuitenkin ihmisten välisiä kontakteja. Saadakseen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa on oltava todella aktiivinen. Omaa osaamista ja onnistumisia pitää tuoda näyttävästi esiin”, MVAbeats sanoo.
MVAbeatsin ja JAYSTONin eniten kansainvälistä menestystä tuonut tuotanto on yhdysvaltalaisen räppärin DaBabyn biisi Blame It On Baby, joka nousi Yhdysvaltojen Billboard-listan ykköseksi vuonna 2020. Lisäksi he ovat tuottaneet kappaleita esimerkiksi Lil Durkille ja Famous Dexille.
”Seuraamme tarkkaan alaa sosiaalisessa mediassa, ja muutama vuosi sitten huomasimme, että DaBabylla oli uusi tuottaja, joka pyysi luuppeja Instagramissa. Otimme heti yhteyttä ja lähetimme paljon DaBabylle sopivaa materiaalia hänelle. Osuimme paikalle oikeaan aikaan. Ensimmäisen menestyksen myötä uusia ovia on auennut helpommin”, JAYSTON kertoo.
Kustantaja ja manageri – tarvitaanko niitä?
MD$ lähti heti 18 vuotta täytettyään Lontooseen tutustumaan paikallisiin musiikintekijöihin. Hän löysi Facebookista erään musiikkiyhteisön, jonka jäsenet hän tapasi tällöin Lontoossa.
”Yksi ryhmän räppäreistä signattiin Los Angelesiin, ja lähdin mukaan. Pyörin Atlanticin studiolla 20-vuotiaana kolme kuukautta. Silloin solmin paljon suhteita, joista osa on kestänyt tähän päivään saakka. Tapasin siellä yhdysvaltalaisen managerini, joka samaan aikaan loi yhteyksiä Burna Boyhin. Kiinnostuin heti Burna Boyn biiseistä, ja siitä lähti kasvamaan yhteistyöni heidän kummankin kanssa.”
Managerin lisäksi MD$:llä on sopimus yhdysvaltalaisen kustantajan APC:n kanssa.
”Olen kuitenkin löytänyt itse 95 prosenttia kaikista kontakteistani. Kun muodostat läheisiä suhteita artisteihin, voit kasvaa heidän rinnallaan ja tavata heidän tuotantotiimejään. Sillä tavalla pääset näyttämään omaa osaamistasi”, MD$ kertoo.
MD$:llä on sopimus yhdysvaltalaisen kustantajan kanssa. JAYSTON ja MVAbeats tekevät tuottajantyötä ilman kustantajaa, mutta ovat avoimia mahdollisuuksille.
”En silti aktiivisesti etsi kustantajaa. Haluan ensin tuntea kyseiset ihmiset kunnolla, ja raha-asioista pitäisi päästä kunnon sopimukseen”, MVAbeats sanoo.
JAYSTON toteaa, että itsenäisesti toimiessa yhteistyökuviot on luotava itse.
”Yhdysvaltalaisen kustannusyhtiön kontaktien avulla olisi helpompi lähteä jenkkeihin.”
Paikan päällä ihmisiin tutustuminen on helpompaa
Vaikka MD$ tekee yhteistyötä myös eturivin suomalaisten artistien kanssa, hän satsaa ennen muuta kansainväliseen uraansa. Hän viettää Yhdysvalloissa yleensä pari-kolme kuukautta kerrallaan.
”On hienoa, että suomalaiset tuottajat ovat saaneet kontakteja netin kautta. Mielestäni biisi pitää kuitenkin viedä loppuun asti paikan päällä. Jos et ole vastuutuottaja, jäät varjoon. Jos haluat tehdä isoja asioita, ota riski ja lähde jenkkeihin. Määränpään ei tarvitse olla LA, vaikka kustantajat ja biisinkirjoittajat ovatkin pääosin siellä. LA on sellainen koneistettu mylly. Mielestäni hiphopin tekijöille myös Atlanta on kiinnostava, ja Miamissa tehdään hyvää latinamusiikkia. Kilpailu on aina kovaa”, MD$ toteaa.
Hän ei kuitenkaan aio muuttaa Yhdysvaltoihin.
”Minulla on Suomessa kaksi lasta, joten haluan asua täällä. Yhdysvallat eivät muutenkaan houkuta asuinpaikkana”, MD$ sanoo.
Jos haluat tehdä isoja asioita, ota riski ja lähde jenkkeihin.
Danitello sen sijaan aikoo muuttaa lähivuosina Yhdysvaltoihin.
”Olen työskennellyt studiossa isojen artistien kanssa, ja pidän sitä läsnäoloa tärkeänä. Välillä lähetellään vain tiedostoja, mutta olen itse enemmän sessiotyyppi”, Danitello sanoo.
Myös MVAbeats on tehnyt jonkin aikaa studiotyötä Los Angelesissa ja Atlantassa.
”Oli oikein hyvä käydä siellä tapaamassa ihmisiä, mutta asun mieluummin Suomessa. Sosiaalinen elämä jenkeissä on vähän liikaa minulle. Aseita ja kannabista pyörii kuvioissa. Mutta voisin hyvin koettaa asua siellä vaikka puoli vuotta kerrallaan”, hän toteaa.
JAYSTONkin pohtii asumista Yhdysvalloissa muutaman kuukauden vuodessa, sillä hän arvostaa studiossa syntyvää yhteyttä artistien kanssa.
”En ole koskaan tavannut DaBabya tai muita kansainvälisiä tähtiä, joille olen tuottanut. Olisi hyvä luoda syvempiä sosiaalisia suhteita ja työskennellä studiolla artistien kanssa”, JAYSTON toteaa.
Luottamus tuottajaan syntyy keskinäisestä kunnioituksesta
Mikä saa mustan yhdysvaltalaisen tai afrikkalaisen tähden luottamaan nuoreen, suomalaiseen, valkoiseen tuottajaan? MVAbeats kertoo, ettei siinä ole ollut mitään ongelmaa.
”En ole ikinä kokenut ennakkoluuloja ihonvärini tai ulkomaalaisuuteni vuoksi. Sessiossa kaikki ovat kysyneet paljon kysymyksiä taustastani, mutta musiikintekijät ovat aina olleet kiinnostuneita ennen muuta osaamisestani”, MVAbeats kertoo.
”Teen sessioissa töitä huolellisesti ja tehokkaasti. Suomalaiset tuottajat ovat usein teknisesti taitavia, luotettavia, ajoissa ja aina töissä. Meitä arvostetaan juuri siksi. Oman musiikinlajin asiantuntemus on myös todella tärkeää”, Danitello sanoo.
Luottamus syntyy huolellisen, tekemisen ja luotettavan tekemisen avulla. Suomalaisia tuottajia arvostetaan usein juuri siksi.
MD$ kasvoi aikuiseksi afrobeatin ja hiphopin ympäröimänä ja tavaten ihmisiä eri kulttuureista.
”Monet nuoruuden kaverini olivat kotoisin eri puolilta Afrikkaa, ja tutustuin myös heidän perheisiinsä. Minulle oli ihan luontevaa olla Burna Boyn seurassa. Tunnen syvällisesti hiphopin ja afrobeatin historiaa, ja osaan kunnioittaa sitä. Ihmiset huomaavat sen. Otin selvää Burna Boyn juurista etukäteen ja kyselin uteliaasti lisää. Artistit ovat pitäneet siitä, että haluan oppia heiltä”, MD$ kertoo.
Myös JAYSTON korostaa oman alan asiantuntemuksen mahdollistaneen kansainvälisen yhteistyön.
”Ole hyvä tyyppi, käyttäydy kunnolla ja kunnioita toisia. Pitää olla ajan hermolla ja seurata alan tuottajia ja uusia mahdollisia tähtiä. Pitää olla myös kärsivällinen, sillä asiat tapahtuvat hitaasti”, JAYSTON kertoo.
Tekijänoikeustulot saadaan Yhdysvalloista Suomeen
Tuottajat saavat tekijänoikeustulonsa Suomeen eri järjestöjen avulla. JAYSTON on Teoston asiakas ja tyytyväinen sen toimintaan.
”Yhteistyö Teoston kanssa on sujuvaa myös Yhdysvalloista tulevien tulojen osalta. Aluksi olisin kaivannut enemmän neuvoja siihen, miten tekijänoikeustuloja yleensä saadaan”, JAYSTON sanoo.
Myös Danitello on Teoston asiakas. Hän hakee myös yhdysvaltalaisen tekijänoikeusjärjestön asiakkuutta, koska hän on muuttamassa sinne. MD$ ja MVAbeats ovat sekä yhdysvaltalaisen tekijänoikeusjärjestö ASCAPin että Teoston asiakkaita.
”Muutama vuosi sitten Teostolla kesti jopa pari vuotta saada tekijänoikeustuloni Suomeen. ASCAPin avulla se on nopeampaa, mutta he lähettävät minulle fyysisiä shekkejä, jotka minun pitää lunastaa. Muuten he toimivat hyvin samalla tavalla kuin Teosto. Saan raportin kolmen kuukauden välein”, MVAbeats kertoo.
Teosto kerää tekijänoikeustuloja ulkomailta nykyisin paremmin kuin aikaisemmin.
MD$:n sopimus ASCAPin kanssa tuli yhdysvaltalaisen kustannussopimuksen mukana, mutta hän on myös Teoston asiakas.
”Teosto kerää tekijänoikeustuloja ihan hyvin ja paremmin kuin ennen. Sen huomaa, että tietotaito on kehittynyt vuosien mittaan”, MD$ kertoo.
Kansainväliset yhteistyökuviot ovat auttaneet häntä kasvattamaan tulojaan.
”Ne ovat auttaneet saamaan duuneja, joita en muuten olisi saanut. Kyllähän 500 miljoonaa striimiä tuottaa enemmän kuin viisi miljoonaa striimiä, vaikka osuudet ovatkin pieniä”, MD$ kertoo.
Santeri Kauppinen alias MD$ on saanut jopa viisi Grammy-ehdokkuutta.
- 2017 Best Urban Contemporary Album -ehdokkuus 6lackin kappaleen Never Know tuottamisesta levyllä Free 6lack.
- 2022 Best Global Music Album Burna Boyn levyn Love Damini tuotannosta ja kappaleesta Last last Best Global Music Performance -ehdokkuus. Levyn Last last -kappaletta olivat tuottamassa myös suomalaistuottajat Danitello, Ruuben ja Off & Out, jotka jakavat nämä ehdokkuudet.
- 2023 Best African Music Performance Burna Boyn kappaleesta City Boys ja Best Global Music Album -ehdokkuus levyn I told them -tuotannosta. Danitello jakaa tämän ehdokkuuden.
- MD$ Instagramissa
Danitellon, MVABeatsin ja JAYSTONIN kansainvälisiä kontakteja
- Danitello: Burna Boyn kappaleiden Cloak and Dagger, Virgil ja Big it tuottaja. Tuottanut myös esimerkiksi libanonilais-egyptiläiselle Zeinalle, ruotsalaiselle Dizzylle ja puolalaiselle Malik Montanalle. Danitello Instagramissa
- MVAbeats: kansainvälisiä tuotantoja muun muassa DaBabylle, Young Thugille, Lil Durkille ja Lil Skiesille. MVABeats Instagramissa
- JAYSTON: kansainvälisiä tuotantoja muun muassa DaBabylle, Lil Durkille ja Famous Dexille. JAYSTON Instagramissa