Millaiset ovat Afrikan musiikkimarkkinat?
Marmori Entertainmentin järjestämä Afro Nordic Summit kokosi musiikin ammattilaisia yhteen Hobo Hoteliin 27. syyskuuta 2024. Seminaarissa tutkittiin Afrikan mantereen musiikkimarkkinoita sekä pyrittiin vahvistamaan ymmärrystä ja yhteistyötä Suomen afrotaustaisten musiikintekijöiden ja muun musiikkialan välillä.
Marmori Entertainment on keväällä 2023 perustettu luova toimisto, joka tähtää erityisesti taustoiltaan monimuotoisempaan ja yhdenvertaisempaan musiikkialaan. Toimitusjohtaja Melina Korvenkontio kertoo, että Suomen ensimmäisen Afro Nordic Summitin konsepti on peräisin norjalais-ghanalaiselta Stephanie Owusulta, joka työskentelee myös Norjan Sony Musicin brändistä ja viestinnästä vastaavana johtajana. Norjan ensimmäinen AFRONORDIC-tapahtuma järjestettiin Oslossa viime vuonna.
”Yksi Suomen tapahtuman päätehtävistä on ollut lisätä tietoisuutta Afrikan musiikkimarkkinoista sekä myös afrotaustaisista musiikintekijöistä ja artisteista Suomessa, jotta näiden merkitys ja potentiaali liiketoiminnassa ymmärrettäisiin entistäkin paremmin. Afrosuomalaisia on jo paljon, ja esimerkiksi afrobeats on tällä hetkellä mainstream-popissa kova juttu”, Korvenkontio kertoo.
Mutta millaiset ovat Afrikan mantereen musiikkimarkkinat? Aiheesta tapahtumassa kertoi Director of Repertoire Strategy Christel Kayibi Sony Musicin Continental Europe and Africa -tiimistä.
Kayibi tekee yhteistyötä Lontoosta käsin Etelä-, Itä- ja Länsi-Afrikan sekä ranskankielisen Afrikan tiimien kanssa. Hänen tehtäviinsä kuuluu Sonyn artistikatraan ja verkoston kehittäminen, katalogien, levy-yhtiöiden ja muiden sijoitusmahdollisuuksien tunnistaminen sekä Sonyn laajentuminen uusille markkinoille.
Tilaa TeoStory-uutiskirje
Haluatko tiedon uusista TeoStory-artikkeleista sähköpostiisi? Tilaa TeoStory-uutiskirje, niin saat kuukausittain koosteen uusista jutuistamme!
Afrikan suoratoistomarkkina kasvaa
Vuonna 2023 maailmanlaajuiset äänitemusiikkimarkkinat olivat IFPIn Global Music Reportin mukaan arvoltaan 28,6 miljardia dollaria, josta merkittävä osa, noin 67,3 prosenttia, koostui suoratoistopalveluista. Suoratoiston arvo kasvoi viime vuonna globaalisti 10,4 prosenttia 19,3 miljardiin dollariin.
Saharan eteläpuolisen Afrikan äänitemarkkina kasvoi viime vuonna nopeimmin, vaikka markkina on edelleen pienin tulonlähde kaikista maailman alueista – vain noin 92 miljoonaa dollaria, joista suoratoistopalvelut kattavat merkittävän osan, jopa 99,4 prosenttia. Vuonna 2023 tilausperustainen musiikin suoratoisto kasvoi Afrikassa kokonaisuudessaan 41,3 prosenttia ja mainosrahoitteinen suoratoisto 61,5 prosenttia.
Huolimatta suoratoistomarkkinoiden yleisestä kasvusta vain muutamat maat hallitsevat markkinaa.
”Viime vuonna viisi maata tuotti jopa 86 prosenttia tästä markkinasta, ja Etelä-Afrikka yksin 77 prosenttia. Muita maita ovat Egypti, Nigeria, Marokko ja Algeria.”
Spotify on Kayibin mukaan saatavilla 49:ssä, Apple Music 39:ssä ja Audiomack 54:ssä Afrikan maassa. Muista palveluista Amazon Music on saatavilla ainoastaan Etelä-Afrikassa sekä YouTube Music Etelä-Afrikassa ja Nigeriassa.
Afrikassa toimii lisäksi useita paikallisia striimipalveluita, kuten kenialainen Mdundo tai nigerialainen Boomplay, jotka ovat kasvattaneet käyttäjäkuntaansa merkittävästi afrikkalaiseen musiikkikatalogiin keskittyen. Myös uusia striimipalveluita syntyy. Esimerkiksi Ghanan hallitus kertoi hiljattain lanseeraavansa striimipalvelun yhteistyössä tekijänoikeusjärjestö GHAMROn ja paikallisen muusikkojen liiton, MUSIGAn kanssa. Lue lisää täältä.
Yksi suurimmista haasteista on Afrikan maiden matala tulotaso ja heikko talousinfrastruktuuri. Musiikin suoratoisto vaatii vakaita verkkoyhteyksiä ja taloudellisia resursseja, joita monissa maissa ei ole riittävästi. Vain seitsemän Afrikan maata kuuluu keskitulotason maihin, mikä rajoittaa suoratoistopalveluiden tilaajamäärien kasvua.
”Tämän lisäksi monissa Afrikan maissa on heikko luottamus pankkijärjestelmiin. Esimerkiksi Nigeriassa tämä estää ihmisiä käyttämästä luottokortteja tai muita digitaalisia maksuvälineitä suoratoistopalveluiden maksamiseen”, Kayibi kertoo.
”Etelä-Afrikassa Sonyllä on korkein markkinaosuus, mutta Nigeria ja Itä-Afrikka ovat vahvasti paikallisten levy-yhtiöiden hallinnassa. Esimerkiksi nigerialainen Mavin Records on tuottanut monia menestyneitä artisteja, kuten Rema ja Ayra Starr.”
Afrobeats on maailmanlaajuinen ilmiö
2020-luvun maailmanhittilistoilla on pyörinyt villiintyvään tahtiin afrikkalaisia artisteja. Tunnetuimpia heistä ovat esimerkiksi nigerialaiset Burna Boy, Wizkid, Ayra Starr ja Rema sekä eteläafrikkalaiset Tyla, DJ Maphorisa ja Kabza De Small.
Burna Boyn tuottajatiimissä on kuultu myös suomalaisen Fountain Productions -kustannusyhtiön musiikintekijöiden taitoja. Grammy-ehdokkuuden vuonna 2022 niittäneen Last Last * -hittisinglen takana löytyvät suomalaisvoimista MD$ alias Santeri Kauppinen, tuottajaduo Off & Out alias Samuel ja Mikael Haataja sekä Ruuben alias Robert Laukkanen. Kauppisen ja Danitellon alias Daniel Okasin tuotantoa kuullaan myös Burna Boyn kappaleella Cloak & dagger **. Lue lisää TeoStory-artikkelista.
”Afrobeats on alun perin Iso-Britanniassa keksitty kattotermi, joka viittaa erityisesti Nigeriasta ja Ghanasta tulevaan musiikkiin. Totuus on kuitenkin tätä monimuotoisempi: jokaisella Afrikan alueella on omat erityiset musiikkityylinsä, jotka heijastavat paikallisia kulttuureita ja perinteitä”, Christel Kayibi kertoo.
Esimerkkejä näistä ovat muun muassa Ghanasta kotoisin oleva high-life, Etelä-Afrikan amapiano, Kamerunin makossa, Nigerian fuji ja juju, Tansanian bongo flava tai Kongon rumba.
”Afrobeats on tärkeä sateenvarjogenre, joka on mahdollistanut keskustelun Grammy-palkinnoista ja tarvittavasta kategorisoinnista. On kuitenkin oleellista tunnistaa ja tukea myös muita genrejä, jotta afrikkalaisen musiikin monimuotoisuus tulisi länsimaissakin paremmin esille”, Kayibi muistuttaa.
Tekijänoikeuksien valvonta on vielä puutteellista
Vaikka suoratoistopalvelut ovat Afrikan musiikkimarkkinoilla tärkein tulonlähde, on muulla infrastruktuurilla vielä useita merkittäviä haasteita.
”Afrikassa on olematon fyysisten äänitteiden markkina. Sen sijaan on yleistä, että musiikkia myydään esimerkiksi esiladatuilla USB-tikuilla, mikä tekee virallisesta tulonlähteestä vaikeammin seurattavaa ja kaupallistettavaa”, Christel Kaiyibi kertoo.
Myös tekijänoikeuksien ja musiikin kaupallistamisen valvonta on myös vielä puutteellista. Monet afrikkalaiset eturivin artistit ovatkin asiakkaina ulkomaisissa tekijänoikeusjärjestöissä, erityisesti Iso-Britanniassa tai Yhdysvalloissa.
Vain silloin ihmisillä olisi varaa käyttää maksullisia musiikkipalveluita – ja myös muiden markkinaelementtien, kuten tekijänoikeusjärjestelmän olisi mahdollista kehittyä.
”Esimerkiksi sähkön saatavuus ja datakustannukset ovat kriittisiä tekijöitä, joiden on parannuttava, jotta markkinat voisivat kehittyä täyteen potentiaaliinsa”, Christel Kaiybi analysoi.
Teosto kerää tekijänoikeuskorvauksia myös Afrikasta, kertymät vielä pieniä
Teostolla on tekijänoikeuskorvauksien tilityksistä suorat vastavuoroisuussopimukset Etelä-Afrikan SAMROn, Namibian NASCAMin, Tansanian COSOTAn ja Zimbabwen ZIMURAn kanssa. Lisäksi Teoston sopimus Ranskan SACEMin kanssa kattaa Afrikan maista Beninin, Burkina Fason, Egyptin, Guinean, Kamerunin, Keski-Afrikan tasavallan, Kongon, Madagaskarin, Malin, Marokon, Nigerin, Norsunluurannikon, Senegalin ja Togon. Suomalaisten musiikin tekijöiden musiikki soi toistaiseksi Afrikassa toistaiseksi kuitenkin vain vähän.
”Tilitimme asiakkaillemme Afrikan maista vuonna 2023 yhteensä 4750 euroa. Suurin osa näistä tilityksistä tulee radiosta ja suoratoistopalveluista. Tilityksistä jopa 92 prosenttia tuli Etelä-Afrikasta ja toiseksi suurin maa oli Egypti. Tilitykset erityisesti Etelä-Afrikasta ovat kuitenkin kasvussa”, Teoston kansainvälisten asioiden päällikkö Helmi Yli-Äyhö kertoo.
Kannattaako suomalaisten musiikin tekijöiden suunnata Afrikan markkinoille, jos musiikkityyli olisikin markkinoille sopiva? Christel Kayibin mukaan tämä on haastavaa, mutta mikään ei ole mahdotonta.
”Musiikin oikeuksien hallinnassa Afrikassa on vielä puutteita, ja tämä voi vaikuttaa artistien ja musiikin tekijöiden ansaintaan. Musiikista on kuitenkin mahdollista kerätä tuloja globaalien kumppanien avulla, vaikka paikalliset markkinat voivatkin olla haastavat.”
Artikkeli perustuu Christel Kayibin (pääkuvassa oikealla) haastatteluun Afro Nordic Summit -tapahtumassa 27.9.2024. Kayibia tilaisuudessa haastatteli jamaikalais-suomalainen juristi Rasheka Scott (pääkuvassa vasemmalla).
* Last Last
Säv. & san. Damini Ebunoluwa, Fred Jerkins, Harvey Mason, Lashawn Daniels, Malcolm Olagundoye, Matti Haataja, Robert Laukkanen, Rodney Jerkins, Santeri Kauppinen, Simo Haataja. Kust. Artist Publishing Group West, Emi April Music Inc, Emi Blackwood Music Inc, Fred Jerkins Publishing, Mds Productions, Sony/ATV Melody, Universal Music – MGB Songs, Universal Tunes. Esittäjä: Burna Boy.
** Cloak & dagger
Säv. & san. Damini Ogulu, Odunayo Alli, Momodou Jallow, Santeri Kauppinen, Daniel Okas. Kust. Universal Tunes, Songs Of Universal Inc, Artist Publishing Group West, Mds Productions Oy. Esittäjä: Burna Boy feat. J Hus.
Tilaa TeoStory-uutiskirje
Haluatko tiedon uusista TeoStory-artikkeleista sähköpostiisi? Tilaa TeoStory-uutiskirje, niin saat kuukausittain koosteen uusista jutuistamme!