Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Maiju Ristilä
Kuva: Kerttu Penttilä

Musiikin tekijän polku kansainväliselle uralle

Oletko kiinnostunut kansainvälisestä urasta musiikin tekijänä tai artistina? Teoston International Member Manager Maiju Ristilä listaa neljä tärkeää etappia, jotka kansainvälisestä urasta haaveilevan olisi hyvä ottaa huomioon urasuunnittelussaan.

Kansainvälisen musiikkiuran rakentamiseen ei ole yhtä ainoaa tietä, vaan se voi tapahtua monella eri tapaa musiikkityylistä ja tavoitteista riippuen. Useimmiten musiikkiviennin ympärillä käytävä keskustelu keskittyy popmusiikin vientiin, johtuen siitä, että popmusiikin markkinaosuus on kaikista suurin ja työllistymismahdollisuudet tekijöille parhaimmat.

Teoston datasta kuitenkin näkyy, että myös muissa genreissä voi hyvin menestyä kansainvälisesti. Vaikka online-aikana kansainvälisesti breikkaaminen on ollut nopeampaa, kaksi pääasiaa pysyvät muuttumattomina:

Tuotteen pitää olla laadukas ja verkostojen kunnossa.

Vaikka Suomen musiikkialan kaupallinen puoli on jo pidempään ollut hyvin kotimarkkinavetoinen, me Teostolla haluamme panostaa ja kannustaa tekijöitä kansainvälisyyteen. Minkä takia? On selvää, että todelliset koko alan kasvun mahdollisuudet ovat kansainvälisillä markkinoilla, eikä kotimarkkinamme kasva määräänsä enempää.

Kun pääsee markkinoille, joissa striimimäärät lasketaan sadoissa miljoonissa, ei teososuuksienkaan tarvitse olla kovin suuria, kun ne jo tuovat tekijälleen mukavaa rahavirtaa.

Kerron nyt muutaman askeleen, joiden avulla oman urasi kansainvälistymisen suunnittelu voisi alkaa.

1. Verkostoidu, kontaktoi ja viesti

Kansainvälistyminen vaatii aina verkostoja ja yhteistyökumppaneita. Verkostojen rakentaminen voi alkaa hyvinkin yksinkertaisista asioista, kuten tutustumalla muihin tekijöihin co-write-sessioissa tai biisileireillä.

Seuraa itseäsi kiinnostavia tekijöitä esimerkiksi somessa ja tutki, kenen kanssa he tekevät yhteistyötä.

Kun olet saanut jalkasi paremmin eri ovien väliin, voi seuraava yhteistyökumppanisi olla tavoittelemasi markkina-alueen tunteva musiikkikustantaja tai manageri. Kun lähestyt kustantajia tai managereita, on kannattavaa panostaa kunnolliseen ansioluetteloon. CV voi olla esimerkiksi oma verkkosivusi tai informatiivinen Instagram-profiili.

Pääasia siis on, että sinut on mahdollista löytää vaivattomasti ja työnäytteesi ovat helposti saatavilla. Biisit kannattaa ladata Dropboxiin, SoundCloudiin, Google Driveen tai vastaavaan palveluun mahdollisimman täydellisten tietojen kera – tai suoraan Spotifyhyn, jos biisit ovat julkaistuja.

2. Kasvata kokemusta

Useimmilla musiikin tekijöillä kansainvälinen ura ei ole joko-tai, vaan kotimaisia ja kansainvälisiä biisejä tehdään samanaikaisesti. Vaikka mahdollisuudet tehdä musiikkia suoraan kansainvälisille markkinoille ovat helpommat kuin koskaan aiemmin, etenkin uransa alussa olevan tekijän voi olla hyvä harjoitella tekemistä ensin kotimaassa.

Kotimaasta kannattaa hankkia verkostoja ja totutella tekemiseen, koska kansainvälisellä tasolla tekemisen tahti ja kilpailu on kovaa. Vaikka somealustojen kautta seurattuna saattaa vaikuttaa, että uusia artisteja nousee esiin ”kuin sattumalta”, on totuus kulissien takana usein toinen. Taustalla on usein vuosien pitkäjänteinen työ, jota on todennäköisesti ollut rakentamassa liuta ammattilaisia.

Biisien tekeminen kotimaan markkinoille saattaa kannattaa myös taloudellisesti, sillä kansainvälisen uran tekeminen maksaa luonnollisesti enemmän.

Ulkomaille matkustamisesta tulee kuluja: esimerkiksi majoituskulut, elinkustannukset ja artistin kohdalla markkinointikustannukset tuntuvat lompakossa. Tekijöille matkustaminen ei toki aina ole välttämättömyys, sillä biisejä pystyy säveltämään kotistudiolla ja lähettämään niitä digitaalisesti vaikkapa toiselle puolelle maailmaa. Etänä voi osallistua nykyisin jopa biisileireille.

Monella kansainvälisesti toimivalla menestyvällä tekijällä onkin tekijänoikeuskorvausten tulovirtaa jo kotimaan markkinoilta. Näiden tulojen voimin he pystyvät usein rahoittamaan ja investoimaan kansainvälistä tekemistä. Oman back-katalogin kasvattaminen vie aikaa, minkä vuoksi uraa kannattaa rakentaa pitkäjänteisesti. Tärkeää on motivaatio, jonka täytyy menestyäkseen olla kunnossa.

3. Tee kansainvälistymissuunnitelma ja tutki markkinoita

Kansainväliset markkinat voivat tuntua suurelta ja hankalasti hahmotettavalta kokonaisuudelta. On siis tärkeää tehdä suunnitelma. Kannustan aluksi tutkimaan kohdemarkkinoita ja tekemään kevyttä markkinatutkimusta siitä, missä päin musiikkisi voisi menestyä.

Esimerkiksi suoratoistopalvelut tarjoavat artistiprofiileilleen helposti saavutettavaa infoa musiikin kuuntelusta. Datan kautta saat parhaimmillaan ensikäsityksen siitä, missä päin maailmaa biisejäsi kuunnellaan, ja mistä potentiaalisia uusia kuuntelijoita voisi löytyä.

Musiikki on maailmanlaajuisesti iso bisnes. Kansainvälinen tekijänoikeusjärjestöjen kattojärjestö CISACin Global collections 2024 -raportin mukaan vuonna 2023 globaalit musiikin tekijänoikeuskorvaukset nousivat 7,6 prosenttia 11,1 miljardiin euroon. Voimakkainta kasvu oli raportin mukaan latinalaisessa Amerikassa, erityisesti Meksikossa.

Teoston teosvientitilastojen mukaan klassisen musiikin lisäksi parhaiten menestyneimpiä musiikinlajeja musiikkiviennissä ovat olleet metallimusiikki, ulkomaisille artisteille tehty rap ja pop, EDM sekä tv-sarjoihin ja elokuviin sävelletty musiikki.

Teoston edustamien tekijöiden musiikkia kuunnellaan laajasti, mutta yksittäisistä suurimmista maista esiin nousevat Saksa, Ruotsi (ja muut Pohjoismaat), Ranska, Iso-Britannia ja Yhdysvallat. Kasvavia markkina-alueita ovat Aasiasta Japani ja Etelä-Korea.

Music Finlandin kansainvälistymisen oppaassa on kerrottu kattavasti eri vaiheista kansainvälistymisessä ja avattu roadmap eri maiden musiikkimarkkinoista. Music Finland järjestää koulutustilaisuuksia ja koordinoi erilaisia hankkeita kansainvälistymiseen sekä jakaa ammattimaisesti musiikkia tekeville tukia tekijä- ja teosvientiin, artistivientiin ja säveltäjäpalveluihin.

Music Finlandin lisäksi musiikkivientiin kohdistettuja tukia jakaa tänä vuonna perustettu Teoston kulttuurisäätiö.  Säätiön visiona on nostaa kotimaisen luovan säveltaiteen huipun tuntumassa olevia ammattimaisia tekijöitä uudelle tasolle myös kansainvälisesti. Säätiön ensimmäinen hakukierros avautui marraskuussa 2024.

4. Ole Teoston asiakas

Kun kansainvälinen ura kiinnostaa sinua, ei kotimaisia yhteistyökumppaneita tarvitse hylätä. Teosto kerää vastavuoroisuussopimustensa kautta tekijänoikeuskorvauksia kansainvälisesti. Vuonna 2023 keräsimme korvauksia 122 maasta.

Valtaosasta maita keräämme korvauksia samoilta musiikinkäyttöalueilta kuin Suomestakin. Pääsääntöisesti tilitämme ulkomailta saapuneet korvaukset 6–12 kuukauden päästä teoksen soitosta tai esityksestä, mutta jopa 1,5–2 vuoden viive käyttöajankohdasta ei ole harvinainen. Kärsivällinen kannattaa siis olla. Olemme koonneet tietopaketin kansainvälisistä markkinoista Kansainvälistymisen tuki -sivullemme, johon kannattaa ehdottomasti tutustua.

Sinun ei tarvitse vaihtaa tekijänoikeusjärjestöä vain siksi, että teet musiikkia kansainvälisille markkinoille.

Tarvittaessa asiakassopimuksemme myös joustaa: voit irrottaa Teoston hallinnoinnista yksittäisiä maita tai maanosia ja antaa nämä toisen tekijänoikeusjärjestön hallinnoitavaksi. Lue lisää oikeuksiesi hallinnoinnista täältä.

Jos sinua pohdituttaa mikä tahansa asia kansainvälisten tekijänoikeuskorvaustesi kotiutumisessa, kannustamme sinua olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä meihin – ja erityisesti allekirjoittaneeseen. Hankimme jatkuvasti lisätietoa eri markkina-alueista ja kerromme mielellämme eri maiden tekijänoikeuskäytännöistä ja lisensoinnista.

Maiju Ristilä
asiakassuhdepäällikkö, kansainvälisesti toimivat asiakkaat
International Member Manager Maiju Ristilä
  • Aloittanut Teostossa helmikuussa 2024
  • Vastuualueena kansainvälisesti suuntautuneiden asiakkaiden auttaminen ja neuvonta sekä kansainvälisten palveluiden kehittäminen
  • Koulutukseltaan musiikkitieteilijä (FM) Jyväskylän yliopistosta
  • Tehnyt kulttuurivientiä itsekin. Työskennellyt tanssiryhmän tuotantopäällikkö-kiertuemanagerina ja järjestänyt kiertueita mm. Pohjois-Amerikassa, Japanissa sekä useissa Euroopan maissa. Lisäksi tuonut ulkomaisia tanssiryhmiä Suomeen.
Jaa somessa
Lue lisää