Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Johanna Laitinen
Kuva: Jukka Mantere

Teosto-palkintoehdokas 2025: Mioko Yokoyama – Mineralization

Mioko Yokoyaman kekseliäälle kokoonpanolle sävelletty Mineralization tavoittaa mestarillisesti instrumenttien mahdollisuuksien kirjon. Käytössä ovat niin erilaiset soittotekniikat kuin soittajien oma ääni. Teos kehittyy kudelmaksi, joka imaisee kuulijan mukaansa matkalle aistien ja sointivärien maailmaan. Se luo rohkeasti uutta sointikieltä esittämättä vaikeasti tavoiteltavaa. Sen herättämät assosiaatiot ulottuvat kivien kimaltelevista pinnoista junamatkustamiseen ja piirrossarjoihin. Mineralization onnistuu myös taidemusiikille harvinaisehkossa hyveessä: huumorissa.

Mioko Yokoyama on japanilais-suomalainen säveltäjä, joka valmistui Tokion taideyliopistosta 2014 sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sävellyksen aineryhmästä vuonna 2019. Vuodesta 2018 hän on työskennellyt myös Sibelius-Akatemiassa sävellyksen koulutusohjelman tuntiopettajana. Yokoyaman musiikkia ovat esittäneet erilaiset kokoonpanot laajasti sekä ulkomailla että Suomessa.

Teosto-palkintoehdokas Mineralization syntyi vuonna 2023 Uusinta Ensemblen tilauksesta. Teos oli vuoden 2023 alussa yhtyeen taiteellisena johtajana aloittaneen Jarkko Hartikaisen ensimmäinen tilausteos. Mineralization kantaesitettiin Helsingin Musiikkitalossa huhtikuussa 2024.

Yokoyama sävelsi teoksen klassisessa musiikissa verrattain harvinaiselle kvartettikokoonpanolle: huilulle, bassoklarinetille, viululle ja sellolle. Teos kertoo hänen mukaansa yksinkertaisesta ideasta säveltää hauskaa ja humoristista nykymusiikkia, mikä ei ole taidemusiikille tyypillistä. Teos sai nimensä säveltäjänsä ajatuksesta koostaa sävellys kuin kokoelmasta pieniä kristalleja, aivan kuin sen kuulija katselisi mikroskoopilla suurennettua mineraalia.

”Halusin kertoa myös, ettei nykymusiikki ole vaikeaa kuunnella. Tällä kertaa halusin tehdä rytmikkään teoksen.”

Suomeen muuttaminen kehitti sävellystyyliä

Suomeen saapuminen 2010-luvun puolivälissä on ollut Yokoyaman säveltäjäidentiteetille tärkeä murros.

”Opettajani Veli-Matti Puumalan johdolla olen myös alkanut rakentaa teoksiani loogisemmin. Suunnittelen enemmän, kun aloitan sävellyksen.”

Mineralizationin sävellysprosessi oli myös looginen: taustatyöt ja suunnittelu olivat osa teoksen luonnollista synnyttämistä.

”Ensin etsin musiikillista ideaa. Kirjoitin ylös soittotekniikat ja niiden kombinaatiot sekä suunnitelman teoksen rakenteesta. Kokeilin myös soittotekniikoita omalla viulullani.”

Mineralizationin kantaesityksestä Mioko Yokoyama sai yleisöltä välittömästi todella positiivista palautetta. Suomessa yleisö on hänestä ylipäätään lähempänä kuin Japanissa, ja myös palautetta tulee herkemmin. Suomi on hänen mielestään taidemusiikin säveltäjälle myös Japania otollisempi paikka saada teoksiaan kuuluviin useammin kuin kerran.

”Joku sanoi [Mineralizationin kuultuaan], että teos tuntui kuin katselisi erilaisten soittimien välistä dialogia. Semmoinen palaute antaa minulle voimaa säveltää enemmän.”

Tämän sisällön tarkastelu edellyttää evästeiden hyväksyntää.

Videon taustalla:
Mioko Yokoyama  – Mineralization
Säv. Mioko Yokoyama
Kantaesitys: 3.2.2024, Helsingin Musiikkitalo. Esittäjä: Uusinta Ensemble – Malla Vivolin (huilu), Helmi Malmgren (bassoklarinetti), Maria Puusaari (viulu), Pinja Nuñez (sello).

Teosto-palkinto 2025

Vuoden 2025 Teosto-palkinnon ehdokkaat ovat vuonna 2024 julkaistuja tai kantaesitettyjä sävelteoksia tai teoskokonaisuuksia. Vuodesta 2003 lähtien, nyt 20. kerran jaettava Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimpia taidepalkintoja. Voittajateos- tai teokset palkitaan Musiikkitalossa 24. huhtikuuta.

Katso kaikki Teosto-palkintoehdokkaat tästä.

Jaa somessa
Lue lisää