Puhelin ruokkii striimauspalveluiden ripeää kasvua
Puhelin on noussut muutamassa vuodessa lasten ja nuorten aikuisten tärkeimmäksi musiikin kuuntelun välineeksi. CD-levyjen kuunteleminen on pudonnut kolmessa vuodessa lähes puoleen, ja musiikkilatausten orastanut imu on lopahtanut. YouTube on kaiken ikäisten keskuudessa suosituin musiikin kuuntelukanava, jota 32 % vastaajista kuuntelee päivittäin. Striimauspalveluista nopeimmin suosiotaan Suomessa kasvattaa Spotify, jolla on tutkimuksen mukaan arviolta yhteensä noin 1,3 miljoonaa eri käyttäjää viikossa (maksuton ja maksullinen versio). Spotifyn maksullista versiota käyttää jo lähes 700 000 suomalaista.
Yllämainitut johtopäätökset perustuvat Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n elokuussa 2016 teettämän tutkimuksen vastauksiin. Tutkimuksessa selvitettiin digitaalisten sisältöjen kulutuksen tilannetta Suomessa. Norstatin tutkimuspaneelissa toteutettuun tutkimukseen vastasi tuhat 16-65-vuotiasta suomalaista edustavalla väestönäytteellä. Katso tutkimuspresentaatio (pdf)
Musiikkia kuunnellaan tunti päivässä, radio ja autosoittimet edelleen suosituimpia
Nopeista muutoksista huolimatta radiokanavat musiikkilähteenä ja autosoitin kuunteluvälineenä pitävät edelleen musiikin kuuntelun valtikkaa koko aikuisväestössä: tutkimuksen mukaan kummankin päivätavoittavuus 16-65-vuotiaissa on lähes kaksi kolmasosaa.
Puhelimen myötä musiikin kuuntelu joukkoliikennevälineissä, ulkoillessa ja kuntoillessa on yleistynyt vauhdilla. Tyypillisimmin suomalainen kuuntelee musiikkia reilun tunnin verran päivässä ja käy elävän musiikin konsertissa kaksi kertaa vuodessa.
Nykyisiin musiikkipalveluihin ollaan tyytyväisiä, kotimainen musiikki kärjessä
Suomalaiset vaikuttavat juuri nyt tyytyväisemmiltä musiikin kuuntelun mahdollisuuksiin kuin koskaan aiemmin. Laajentuneiden verkkokuuntelumahdollisuuksien kiitetään tuovan kuuntelijan ulottuville lisää musiikkityylejä ja uusia esiintyjiä. Musiikinkuuntelu monipuolistuu, ja verkkopalveluiden koetaan tuovan kaivattua vaihtelua radioiden soittolistoihin. Toisaalta useat vastaajat totesivat, että heidän musiikkimakunsa ei ole muuttunut vuosien varrella. Tästä voinee päätellä, että ikääntyminen ei välttämättä vaikuta musiikkityylin valintaan.
Uusi suomalainen musiikki on noussut laajasti eri ikäryhmien suosioon. Tästä kertoo muun muassa se, että kysyttäessä avoimella kysymyksellä viime kesän suosituinta biisiä 10 useimmin mainittua olivat kaikki kotimaisia uusia julkaisuja.
Suomi kirinyt digipalveluiden käytössä, Ruotsi silti omassa luokassaan
Teoston ja IFPI:n tutkimuksessa käytettiin osin samoja kysymyksiä, kuin samoihin aikoihin toteutetussa IFPI:n kansainvälisessä tutkimushankkeessa. Tulosten vertailusta käy ilmi, että Suomi on musiikin puhelinkuuntelumaana parissa vuodessa saanut kiinni muut maat: aiemmin Suomi oli selvästi takamatkalla Android- ja iPhone-valtaisiin maihin verrattuna.
Spotifyn kotimaa Ruotsi on omaa luokkaansa palvelun käyttösuosiossa: peräti 40 % kaikista 16-65-vuotiaista ruotsalaisista käyttää maksullista Spotifyta. Suomessa vastaava luku on 20 %.
Tv-sisältöjen maksullisten suoratoistopalveluiden käyttö kasvaa, Yle Areena suosituin ilmaispalvelu
Tv-sisältöjen kulutuksessa tallennettu katselu lisääntyy ja arkipäiväistyy, ja samalla valikoivuus katsottavista ohjelmista lisääntyy. Spotifyhyn läheisesti rinnastuva 2010-luvun kasvuilmiö on maksullinen suoratoistopalvelu Netflix, jota seuraa Suomessa viikoittain jo lähes miljoona eri katselijaa. Kaikkiaan maksullisia tv-sisältöjä katselee eri lähteistä (ns. perinteiset maksukanavat mukaan lukien) noin 2 miljoonaa suomalaista.
Ilmaispalveluista YLE Areena on ylivoimaisesti suosituin. YLE Areenaa pitää itselleen tärkeänä palveluna kaksi kolmesta kyselyvastaajasta tasaisesti kaikissa ikäluokissa.
Lyhyiden videosisältöjen katselu on levinnyt laajasti kaikkiin ikäryhmiin, mutta videobloggaajat ja tubettajat ovat silti vielä pääsääntöisesti alle 30-vuotiaiden omaisuutta. Tutkimustuloksista voi kuitenkin päätellä, että myös alle 40-vuotiaista jo selvä enemmistö katselee liikkuvaa kuvaa verkosta päivittäin.
Osana tutkimusta vierailtiin espoolaisen Rastaalan ala-asteen neljäsluokkalaisten oppitunnilla, missä haastateltiin ikäluokkaa, jonka arvioidaan seuraavan kaikkein eniten musiikkia ja liikkuvaa kuvaa verkossa. Kymmenvuotias oppilas myös summasi osuvasti musiikin merkityksen kaikille tutkimuksiin osallistuneille suomalaisille: ”Musiikki poistaa tylsiä hetkiä”.
Norstat haastatteli tutkimukseen kuluttajapaneelistaan 1093 suomalaista 15. -22. elokuuta 2016 IFPI:n ja Teoston toimeksiannosta. Otanta painotettiin valtakunnallisesti vastaamaan suomalaisia 16-65-vuotiaita iän ja sukupuolen mukaan. Osana tutkimusta toteutettiin myös ala-asteen 4. luokan oppilaiden kvalitatiivinen ryhmähaastattelu Rastaalan koulussa Espoossa sekä kuuden yli 50-vuotiaan maksullista Spotifyta käyttävän puhelinhaastattelut.
Lisätietoja:
CEO Helsinki
Tutkimusjohtaja Kari Tervonen
p. 050 437 0677, kari.tervonen@ceohelsinki.com
Teosto
Tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi
p. 050 325 6530, ano.sirppiniemi@teosto.fi
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry
Apulaisjohtaja Tommi Kyyrä
p. 09 68034050, tommi.kyyra@ifpi.fi