Suomalaiset musiikkialan startupit panostavat musiikkiteknologiaan, opetukseen ja oppimiseen
Suomalaisten musiikkialan startupien menestystarinat löytyvät todennäköisimmin muualta kuin suoratoistopalveluista, uskoo Teoston tutkija Turo Pekari.
Teosto ja Finnish Music Startups -kollektiivi selvittivät, miltä suomalaisten musiikkialan startupien toiminta näyttää tunnuslukujen valossa. Musiikkialan startupit Suomessa 2014 -raportin perusteella kasvuyritykset tuottavat varsin monipuolisesti erilaisia palveluita.
”Yritysten keskuudessa suosituin liiketoiminnan kategoria oli musiikkiteknologia, joka kattoi noin 42 % kaikista selvitykseen osallistuneista yrityksistä. Yrityksistä joka kolmas määritteli oman toimintansa opetuksen ja oppimisen piiriin kuuluvaksi. Noin viidennes ilmoitti keskittyvänsä peleihin tai musiikin jakeluun”, kertoo tutkimuksen toteutuksesta vastannut Teoston tutkija Turo Pekari.
Pekari toteaa, että suomalaisissa musiikkialan startupeissa on pelialaan verrattavaa potentiaalia. Yritykset odottavatkin vuodelle 2015 valtavia kasvulukuja. Yritysten liikevaihto kaksinkertaistui vuodesta 2013 vuoteen 2014 yli 2,2 miljoonaan euroon. Yritysten omien arvioiden mukaan koko klusterin liikevaihto voi nousta jopa yli 22 miljoonaan euroon vuonna 2015.
”Potentiaalia kotimaisilla startupeilla on hurjasti. Viime vuosina etenkin musiikkialalla on käyty keskustelua siitä, mistä Suomen Spotify voisi löytyä. Todennäköistä on, että menestystarinat tulevat kuitenkin muualta kuin suoratoistopalveluista.”
Rahoitus koettiin suurimmaksi haasteeksi
Raportissa selvitettiin myös keskeisiä haasteita yritysten näkökulmasta. Suurimpana haasteena yritykset kokivat rahoituksen saamisen. Selvitykseen osallistuneet yritykset ovat keränneet rahoitusta yhteensä 15 miljoonaa. Ulkomaisen rahoituksen osuus kerätystä määrästä on 1,4 miljoonaa euroa.
Rahoituksen saamisen vaikeutta selitettiin muun muassa pääomasijoittajien pienellä määrällä Suomessa sekä sijoitusten pienuudella. Startupit kokivat, että rahoituksen saamista voitaisiin helpottaa houkuttelemalla pääomasijoittajia Suomeen verohelpotuksilla, perustamalla kansallinen musiikkialan startup-rahasto tai tukemalla startup-yrityksiä viennin saralla.
”Uudet innovaatiot musiikkialalla luovat vientipotentiaalia, jonka hyödyntämisessä julkisen vallan toimet ovat ensiarvoisen tärkeitä”, Pekari toteaa.
Startupien rahoituksesta keskustellaan myös SuomiAreenassa torstaina 16.7. Puuvillan puistossa kello 12:15 järjestettävässä ”Startup-yrittäjä janoaa rahaa – kuka antaa!?” -paneelissa keskustelevat kiihdyttämöyrittäjä Lasse Huotari, startup-yrittäjä Marko Laiho, vararehtori Cimmo Nurmi sekä Suomen bisnesenkeliverkosto FIBANin hallituksen puheenjohtaja Jaakko Salminen. Keskustelun järjestää SAMK.
Lataa raportti osoitteesta: www.teosto.fi/startupit