Teosto uudisti verkkolehtensä – näkökulmia musiikin tekemisestä ja tekijänoikeudesta
29.05.2015
Musiikintekijöiden järjestö Teosto on uudistanut musiikkialaa ja tekijänoikeuskysymyksiä käsittelevän verkkolehtensä Teostoryn. Uuden verkkomedian tavoitteena on palvella musiikintekijöitä ja musiikkialasta kiinnostuneita lukijoita aiempaa monipuolisemmin.
Teosto on uudistanut lehden konseptin yhteistyössä MCI Pressin kanssa. Uudistuksen myötä Teostory-lehti on saanut tunnistettavamman oman ilmeen ja toimii myös responsiivisesti erilaisilla päätelaitteilla.
Alun perin printtilehtenä toimitettu Teostory täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Painettu lehti lopetettiin viime vuonna, mistä lähtien juttuja on julkaistu Teoston blogialustalla.
Vuonna 2014 Teostory-juttujen parissa vieraili keskimäärin liki 7 000 kuukausittaista lukijaa. Lukijoita ovat kiinnostaneet mm. Anssi Kelan selvitys ”Mitä hittibiisillä tienaa”, professori Jaakko Erkkilän kuvaus musiikin vaikutuksista ihmisten hyvinvointiin sekä Paperi T:n ja Mikko ”Rotta” Sarjasen haastattelu Suomi-rapin lyriikoista. Myös erilaiset haastattelut sekä infograafeilla kuvitetut tutkimusjutut ovat keränneet lukijoita.
Verkko laventanut lukijakuntaa
Teostory-lehden perinteistä kohderyhmää ovat olleet musiikintekijät, kustantajat, muut kulttuurialan toimijat, toimittajat sekä musiikkia käyttävät yritykset. Siirtyminen verkkoon on entisestään laajentanut lukijakuntaa. Teoston tavoitteena onkin tarjota kiinnostavaa sisältöä kaikille musiikkialasta kiinnostuneille, mutta nostaa esille myös alan erityiskysymyksiä liittyen esimerkiksi musiikkipedagogiikkaan.
Musiikintekijöille ja -harrastajille Teostory pyrkii tarjoamaan ns. vertaistarinoita biisien ja sanoitusten tekemisestä tai kansainvälistymisestä. Ideaalitapauksessa lehti kannustaa lukijoita verkostoitumaan ja jatkamaan keskustelua myös sosiaalisessa mediassa sekä yhteisissä hankkeissa. Tätä on tarkoitus vahvistaa MCI Pressin toteuttaman visuaalisen ja toiminnallisen uudistuksen myötä.
Tutustu Teostoryyn: www.teostory.fi