Siirry sisältöön

Tutkimukset ja tilastot

Musiikin käyttö, kuluttaminen ja ammatillinen tekeminen muuttuvat ja kehittyvät. Siksi keräämme tietoa, jota yhdistämällä ja analysoimalla pystymme tarjoamaan kattavan näkymän musiikkialan kehitykseen. Tältä sivulta löydät tutkimuksia ja tilastoja, joita olemme tuottaneet itse ja keränneet ulkopuolisista lähteistä.

Musiikkiala ja luova ala

Kulttuuri ja luovat alat ovat kasvava toimiala sekä Suomessa että maailmalla. Ne muodostavat yhä suuremman osan kehittyvien talouksien bruttokansantuotteesta ja työllisyydestä.

Musiikintekijöiden sukupuolijakauma Suomessa

Teosto ja kymmenen muuta musiikkialan toimijaa teettivät keväällä 2023 laajan kyselytutkimuksen, jossa pyrittiin selvittämään, miksi Suomessa musiikin tekijöistä vain viidennes on Teoston asiakasrekisterin mukaan naisia tai muunsukupuolisia, vaikka musiikkialan opiskelijoista yli puolet on naisia.

Tekoäly musiikissa

Tekoäly tulee vauhdilla myös suomalaiselle musiikkialalle – mutta mitä mieltä siitä ovat suomalaiset musiikintekijät? Teoston tekoälykysely toteutettiin syyskuussa 2023 digitaalisena asiakaskyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse Teoston henkilöasiakkaille (noin 30 000 sähköpostiosoitetta). Kyselyyn vastasi 717 musiikin tekijää, artistia, tuottajaa ja kustantajaa syyskuussa 2023.

Musiikinkuuntelun trendejä

Musiikin kulutus ja kuuntelutavat muuttuvat digitaalisaation ja sosiaalisen median kanavakehityksen vuoksi jatkuvasti. Koostimme tuoreimmista tutkimustuloksistamme helppolukuisen, tiivistetyn tutkimuspaketin.

Soitetuinta musiikkia

Soitetuimmat kappaleet:

vuosi 2023
vuosi 2022
vuosi 2021
vuosi 2020
vuosi 2019 ja vuosi 2018
vuosi 2017 ja vuosi 2016
vuosi 2016 ja vuosi 2015
vuosi 2014 ja vuosi 2013
vuosi 2012, 2011 ja 2010

Tutustu myös data-analyytikko Antti Raskin blogikirjoitukseen (8.9.2022) TOP 100 -listojen sukupuolijakaumasta 2019-21.

Musiikin kulutus ja kuuntelu Suomessa -tutkimukset

Olemme tutkineet useana vuotena suomalaisten musiikin kuuntelua yhdessä Musiikkituottajat IFPI Finlandin kanssa. Seurannasta käy ilmi, että 2010-luvun aikana kuuntelun tavat uudistuivat eri tavoin: vuosikymmen oli listapopin, rapin, Spotifyn ja livemusiikin riemujuhlaa. Kännykkä nousi koko kansan musiikin kuuntelun välineeksi ja kuuntelun painopiste siirtyi albumikokonaisuuksista soittolistoihin ja yksittäisten biisien kuunteluun. Lue lisää raporteistamme!

Musiikin kulutus Pohjoismaissa

Tutkimuslaitos YouGov on toteuttanut Nordic Polaris -tutkimuksia meidän sekä pohjoismaisten tekijänoikeusjärjestöjen Kodan ja Tonon toimeksiannosta. Raportit kartoittavat digitaalisen musiikin käyttöä ja kulutusta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Kansainväliset raportit: tekijänoikeudet ja luova ala

Luovan alan kehitys Euroopassa

Kulttuuri ja luovat alat ovat kasvaneet viime vuosina Euroopassa keskimääräistä nopeammin. Ennen koronaa ne muodostivat jo 4,4 % EU:n bruttokansantuotteesta ja työllistivät 7,6 miljoonaa ihmistä. Luovan alan liikevaihto on koronan myötä kuitenkin romahtanut 31 %.

Uutisemme konsulttiyhtiö EY:n tekemästä raportista
Tutkimuksen suomenkielinen tiivistelmä
Linkki koko tutkimuksen sivulle (englanniksi)

Tekijänoikeuskorvaukset globaalisti

Kaikkien luovien alojen tekijänoikeuskorvaukset ovat olleen pandemian jälkeen nousussa erityisesti elävässä musiikissa ja digitaalisilta alustoilta. Vuonna 2022 tekijänoikeuskorvaukset olivat maailmanlaajuisesti 12,07 miljardia euroa ja kasvoivat peräti 26,7 prosenttia. Maailman tekijänoikeusjärjestöjen kattojärjestö CISAC:n teettämä Global Collections Report kertoo mistä ja kuinka paljon korvauksia maksetaan.

Lue tekijänoikeusjärjestöjen kansainvälisen kattojärjestö CISACin raportit:

Kulttuuri- ja luovat alat työllistävät maailmanlaajuisesti 29,5 miljoonaa ihmistä

Kulttuuri- ja luovien alojen mittavaa panosta globaaliin talouteen selvitettiin CISAC:n ja Unescon Cultural Times – the First Global Map of Cultural and Creative Industries -tutkimuksessa, joka julkaistiin vuonna 2015. Tutkimuksessa löytyy tietoa eri maanosien kulttuurituotannon painopisteistä ja eroista.

Tutkimusraportti (englanniksi)

Musiikki ja liiketoiminta

Musiikilla on huomattu olevan merkittävä rooli liiketoiminnassa, oli sitten kyse asiakaskokemuksen rakentamisesta tai brändimarkkinoinnista. Myös musiikin käyttöön liittyvät trendeillä on ollut suora vaikutus esimerkiksi levykauppojen markkinoihin.

Uutisia musiikin kulutuksesta

Keikkatilastoja Suomesta

Muita musiikkitutkimuksia

Treenikämppien saatavuus Suomessa: Treenikämpät 2013-raportti
Musiikintuottajat IFPI: äänitemarkkinoiden tutkimukset ja tilastot
Music Finland: tutkimukset musiikkiviennistä ja -alasta
Tekijänoikeustiedotus- ja valvontakeskus: tutkimukset asenteista tekijänoikeutta ja piratismia kohtaan

Tilaa Teostory-uutiskirje

Saat Teostory-verkkomediamme uusimmat jutut ja alan tärkeimmät kuulumiset noin 10 kertaa vuodessa sähköpostiisi. Teostory tarjoaa ajankohtaisia näkökulmia musiikkialaan ja kiinnostavia haastatteluita.

Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!