Digiviestintä ja musiikin maailma houkuttelivat Teostolle
Viestintäpäällikkö Kaisa Huikuri pitää työnsä monipuolisuudesta sekä keskusteluista eri alojen osaajien kanssa. Työviikon aikana hän rakentaa viestintäsuunnitelmaa, ratkoo pähkinää design sprintissä ja metsästää tietoa eri lähteistä. ”Pidän siitä, että voin yhdistää työssäni luovuutta ja analyyttisyyttä!”
Julkaistu 8.9.2018.
Miten päädyit Teostolle töihin?
Ennen tänne tuloa olin hurahtanut digitaaliseen markkinointiviestintään ja analytiikkaan. Teostolla oli avoinna verkkotuottajan paikka ja päätin hakea, koska pestissä pääsi kehittämään digipuolta sekä sisältöjen tuotantoa.
Totta kai myös näköala musiikin maailmaan houkutteli! Ja mahdollisuus toimittaa Teostory-lehteä. Musiikki on aina ollut lähellä sydäntäni, samaten verkkolehtien konseptointi. Ja koko viestintätiimi vaikutti tosi kivalta.
Onko työnkuvasi muuttunut matkan varrella?
Kyllä vain! Aluksi touhusin täydellä innolla digi- ja sisältöuudistusten parissa, mutta vähitellen aloin kaivata sitä, mille olin mukamas sanonut hyvästit – eli media- ja sidosryhmäviestintää.
Nykyisin vastaan digin lisäksi yhteiskuntasuhteiden viestinnästä. Siinä kysymykset liittyvät mm. politiikkaan, talouteen, koulutukseen, ansaintamalleihin ja lainsäädäntöön. Pyrin työssäni esimerkiksi viestimään, millaista musiikintekijän työ on ja millaiset asiat siihen vaikuttavat. Luovilla aloilla on mieletöntä osaamista. Musiikintekijät eivät aina paistattele parrasvaloissa, vaan työskentelevät taustalla luodakseen musiikkia erilaisille kuulijoille. Ja kotimaisella musiikilla riittää yleisöä – monillehan musiikilla on tärkeä merkitys ihan arjessa, jopa hyvinvoinnin kannalta.
Millaista Teostolla on olla töissä?
Meillä on mukavia ja hauskoja ihmisiä töissä. Yksi järjestää jumppatuokioita kesken työpäivää, toinen tekee Suomen ennätyksiä keikoilla käynneissä. Musiikista pääsee puhumaan monipuolisesti, mutta toki muustakin. Viestintätiimissä puhumme yllättävän paljon myös eläimistä – kissoista ja koirista, jopa alpakoista!
Teemme töitä avokonttorissa, mutta vetäytymishuoneitakin löytyy ja etäpäivät ovat osa arkea. Muutoksia talon sisällä tai toimintaympäristössä tapahtuu aina – se on varmaa.
Mikä työssäsi on parasta?
Monipuolisuus. Saatan viikon aikana suunnitella hallitusohjelmateemojen viestintää, sisältöjä someen sekä kampanjasivuston rakennetta. Tapaan työssäni mm. muiden järjestöjen edustajia, politiikan ammattilaisia, musiikintekijöitä, toimittajia ja kuvaajia. Toisaalta puhun päivittäin myös devaajien kanssa, joten skaala on ns. lavea.
Sekin on tärkeää, että olen voinut vaikuttaa työnkuvaani ja kehittää osaamistani. Opiskelin keväällä palvelumuotoilua ja olen päässyt soveltamaan sitä jo käytännössä. Syksyllä osallistun organisaatiokulttuurin kehitystyöhön, joten jotain uutta on taas tiedossa!
Mikä duunissasi on haastavaa?
Toimintaympäristö muuttuu koko ajan. Teknologiat, lainsäädäntö ja monet muut asiat. Työssä tulee funtsittua paljon muutakin kuin vain viestinnän ja markkinoinnin kysymyksiä. Lisäksi meiltä viestinnässä kysytään kaikesta maan ja taivaan väliltä. Pitää olla ajan tasalla lukuisista aiheista, kyetä sparraamaan ja muotoilemaan näkökulmia.
Sosiaalisessa mediassa puolestaan palveluiden ominaisuudet muuttuvat koko ajan ja niistä pitää pysyä kartalla.
Mutta ilman kaikenlaisia pähkinöitä työ olisi tylsää!
Kerro jokin hauska hetki?
Viime Teosto-palkintotilaisuudessa sain hoidettavakseni yllättäen erään juhlavieraan koiran. Jaoin sitten tietoa medialle ja samaan aikaan viihdytin suloista koirakaveria.
Joskus saan myös lyhyellä varoitusajalla pyyntöjä lähteä tekemään jonkun staran tai huippuasiantuntijan haastattelua. Sellainen vaatii nopeaa perehtymistä – ja ei kun keskustelemaan! Nuokin ovat hauskoja ja aavistuksen kutkuttavia tilanteita!