Siirry sisältöön

Future Songwriting -hanke kannustaa musiikin tekemiseen kouluissa Suomessa, Saksassa ja Ranskassa

28.03.2019

Future Songwriting on uudenlainen tiedettä, taidetta sekä luovuutta yhdistävä tutkimus- ja kehityshanke. Teoston koordinoima kansainvälinen hanke tuo yhteen opettajankoulutusta ja musiikkiteknologiaa tutkivat yliopistot ja tutkijat, opettajat ja oppilaat sekä musiikintekijät ja heitä edustavat tekijänoikeusjärjestöt Suomesta, Saksasta, Ranskasta, Unkarista, Iso-Britanniasta ja Espanjasta.

Future Songwriting -hankkeen projektikoordinaattori Heini Eskelinen-Räsäsen mukaan tavoitteena on kehittää uusia työskentelytapoja musiikintunneilla, kannustaa opettajia ja oppilaita musiikin luovaan tuottamiseen osana koulujen musiikinopetusta sekä tukea uusien musiikintekijäsukupolvien kasvamista.

Hankkeeseen osallistuvat koulut ja opettajat saavat konkreettista tietotaitoa musiikin tekemisestä, teknologian hyödyntämisestä musiikintunneilla ja musiikin tuottamisesta.

Oppilaille järjestettävissä kouluprojekteissa oppilaat pääsevät itse säveltämään, sanoittamaan ja tuottamaan omia kappaleitaan digitaalisten työkalujen avulla. Projekti perustuu Teoston yhteistyökumppani Ihan Oma Juttu Oy:n kehittämään INTO-konseptiin. Työskentelytapa vastaa opettajien tarpeeseen saada lisää tietämystä teknologian hyödyntämisestä musiikin opetuksessa.

Pilotit käynnistyneet Helsingissä ja Kempeleessä

Hankkeen koulupilotit ovat käynnistyneet maaliskuussa Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa ja Kempeleessä Santamäen koulussa.

Santamäen koulun rehtori Pentti Rautakosken mukaan pilottihanke tukee monipuolisella tavalla opetussuunnitelman keskeisiä näkökulmia.

”Konseptissa huomioidaan oppilaan vahvuuksien tukemista, oppilaiden luovuutta ja oman ilmaisukanavan löytymistä, yhteistoiminnallisuutta sekä opetuksen digitalisaatiota”, Rautakoski kuvailee.

Musiikinopettaja Jussi Rasinkankaan mukaan INTO-metodia voidaan hyödyntää laajasti ilmiöoppimisessa ja eri oppiaineiden yhdistämisessä.

Musiikinopettaja Katarina Panelius Helsingin ranskalais-suomalaisesta koulusta toteaa, että uudenlainen työskentelytapa madaltaa sekä opettajien että oppilaiden kynnystä kokeilla ja tehdä itse musiikkia.

Suomen lisäksi pilotit toteutetaan myös Ranskassa ja Saksassa yhteensä 15 koulussa. Taideyliopiston tutkijat keräävät ja analysoivat piloteista syntyvää tutkimusaineistoa yhteistyössä eurooppalaisen tutkijaryhmän kanssa. Lopputuloksena hankkeen kokemusten ja tutkimustiedon pohjalta luodaan oppimateriaali- ja työkalupakki teknologian hyödyntämiseen koulujen musiikin opetuksessa. Työskentely luo eurooppalaisten musiikkipedagogien, opettajien ja musiikkiteknologian sekä -pedagogiikan tutkijoiden verkoston.

Lisätietoa:

Future Songwriting on kaksivuotinen EU-hanke. Hankkeeseen osallistuvat Teoston lisäksi Taideyliopisto (Suomi), Pompeu Fabran yliopisto (Espanja), Kölnin yliopisto (Saksa), Musical Futures (Iso-Britannia) sekä tekijänoikeusjärjestöt Sacem (Ranska) ja Artisjus (Unkari). Hanke saa rahoitusta Euroopan komission Luova Eurooppa- ohjelmasta.

Ihan Oma Juttu Oy on suomalainen yritys, joka on erikoistunut musiikin opetuksen kehittämiseen ja tuo teknologian mahdollisuudet luontevaksi osaksi oppimista varhaiskasvatuksesta lukioon.

Yhteyshenkilö Teostolla: Turo Pekari, turo.pekari@teosto.fi, puh.  09 6810 1261

Hankkeen sivu: www.futuresongwriting.eu
Seuraa Twitterissä ja Facebookissa

Jaa somessa