Jonna Kärkkäinen työskentelee musiikin tekijä ja -kustantaja-asiakkaiden
Jonna Kärkkäinen työskentelee musiikin tekijä ja -kustantaja-asiakkaiden
Jonna Kärkkäinen aloitti Teostolla keväällä 2020 asiakassuhdepäällikkönä. Hän työskentelee tiiviisti musiikin tekijä- ja kustantaja-asiakkaiden kanssa. Kiinnostus alaa kohtaan juontaa jo useamman vuoden takaa, ja Jonnan pro gradu -työkin käsitteli co-writeja eli biisien tekoa tiimityönä.
Miten kiinnostuit työstä Teostolla?
Teosto on kiinnostanut minua työpaikkana jo vuosia ja olen joskus lähettänyt avoimen hakemuksen, kun ei ollut avoimia tehtäviä tarjolla.
Minulla on taustaa biisintekijänä ja olen tehnyt ensimmäiset julkaisuni 2000-luvun alussa. Teosto on sitäkin kautta tuttu tekijänoikeusjärjestö. Olen saanut täältä paljon apua ja ohjeistusta vuosien varrella. Tässä vaiheessa musiikin tekijyyttä ja elämääni koin, että olisi paljon annettavaa. Koen oman taustani takia tekijänoikeusasiat todella tärkeäksi.
Millaisten asioiden parissa olet työskennellyt aiemmin?
Biisintekijyyden lisäksi olen työskennellyt kaikissa major-levy-yhtiöissä vastaten mm. promootiosta ja tiedotuksesta sekä kotimaisten että ulkomaisten artistien osalta. Työnkuvat ovat sisältäneet moninaisia tehtäviä artistien kanssa päivittäisestä työskentelystä kansainväliseen yhteistyöhön ja haastatteluiden järjestämiseen backstagella.
Olen myös toiminut kustantajan roolissa Fried Musicilla parin vuoden ajan. Lisäksi olen tehnyt pitkän uran Elixiassa ja vetänyt spinning- ja core-tunteja. Lisäksi olen toiminut Elixiassa asiakaspalvelussa ja asiakaspäällikkönä, joten asiakkaiden kanssa työskentely on tuttua. Olen henkeen ja vereen asiakaspalvelu-ihminen ja tässä työssä yhdistyy musa-ala ja asiakkaiden kanssa työskentely.
Olen myös tehnyt alan opintoja ja pro gradu -työni käsitteli co-writeja eli biisien tekemistä yhdessä, mikä nykyään on yleinen tapa tehdä biisejä.
Mikä työssäsi Teostolla on parasta?
On mielenkiintoista syventyä tekijänoikeustyöhön ja on ollut upeaa huomata, kuinka suurella pieteetillä teostolaiset työskentelevät asiakkaidensa eli tekijöiden hyväksi. Tuntuu siltä, että kiveäkään ei jätetä kääntämättä, jotta asiakkaiden etu toteutuu.
Toki olen itse saanut aina tekijänä hyvää palvelua, mutta nyt kun olen työn kautta päässyt sukeltamaan Teoston maailmaa, olen intensiteetistä silti positiivisesti yllättynyt. Musiikin tekijöiden eteen tehdään paljon töitä, ja se on innostavaa ja ilahduttavaa. Työ tuntuu merkitykselliseltä. Ja parasta on myös kivat kollegat. Vaikka ollaan tarkan työn äärellä, ei iloa ja hauskuutta puutu työpäivistä myöskään.
Entä mikä työssäsi on haastavaa?
Haastavinta ja tosi kiinnostavaa samaan aikaan on asiakaskunnan seuraaminen eli pysyminen perillä siitä, mitä he tekevät, ketä he ovat, miten heitä voi vielä paremmin palvella perinteitä kunnioittaen, mutta kuitenkin uutta kehittäen. Asiakaspalvelun kehittäminen nopeatempoisessa ympäristössä on aina haaste, mutta mahdollista! Ikinä siinä ei olla valmiita alasta riippumatta, joten keskeneräisyyttäkin täytyy sietää ja ottaa se motivaattorina.