Nuoret löytävät uuden musiikin sosiaalisesta mediasta
Klikkaamalla kuvaa voit tarkastella tietoja infograafeina.
Nuorilla musiikkiin liittyy vahvasti sosiaalinen elementti, selviää kolmen pohjoismaisen tekijänoikeusjärjestön – Teoston, Norjan Tonon ja Tanskan Kodan – teettämästä laajasta Polaris Nordic Digital Music Survey -kyselytutkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan 12-17-vuotiaille nuorille selkeästi tärkein kanava uuden musiikin löytämiseen on kaverit. Yli puolet (54 %) kyselyyn vastanneista nuorista kertoi jakavansa tietoa kavereilleen esimerkiksi uudesta musiikista. Kaksikymppisillä tärkeimmät kanavat uuden musiikin löytämiseen ovat radio ja YouTube, ja yli 30-vuotiailla pääasiallinen kanava uuden musiikin löytämiseen oli radio. Nuoret myös kokeilevat uusia musiikkipalveluita muita ikäryhmiä hanakammin.
Lauantaina 17.10. julkistetun tutkimuksen mukaan musiikkiin liittyviä sisältöjä myös kulutetaan ja jaetaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Tässäkin nuoret ovat eturintamassa: kolmasosa (35 %) nuorista kertoo löytävänsä kiinnostavaa musiikkia sosiaalisen median kanavien kautta, ja muihin tutkimuksessa olleisiin ikäryhmiin verrattuna nuoret hyödyntävät aktiivisemmin sosiaalisen median palveluita yksittäisten kappaleiden tai soittolistojen jakamiseen.
Suomalaisnuorista yli puolet sanoo myös seuraavansa artisteja erilaisissa sosiaalisen median palveluissa. Ruotsissa vastaava luku on selvästi pienempi, runsaat 30 %.
Suomalaiset suosivat ilmaispalveluita – muissa Pohjoismaissa sisältö ja palveluiden käytettävyys nousee ykköseksi
Suomessa digitaalisesta musiikista maksaneiden osuus on pohjoismaiden pienin: vain 14 % vastaajista kertoo maksaneensa viimeksi kuluneen vuoden aikana digitaalisesta musiikista (lataukset, streaming).
Muissa Pohjoismaissa luku oli huomattavasti korkeampi: esimerkiksi Ruotsissa 27 % ja Norjassa 30 % kyselyyn vastanneista sanoo maksaneensa digitaalisesta musiikista.
”Musiikin lisäksi sama trendi näkyy myös muiden digitaalisten sisältöjen kohdalla. Merkillepantavaa on, että esimerkiksi Ruotsissa musiikkipalveluiden tarjoama sisältö ja niiden käytettävyys ovat kuluttajien kannalta tärkeämpiä tekijöitä kuin esimerkiksi palvelun ilmaisuus”, sanoo Teoston tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi. Tiivistelmä tutkimustuloksista (pdf)
Polaris Nordic Digital Music Survey 2015
Kyselytutkimus tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa syyskuussa 2015. YouGovin toteuttaman webkyselyn kohderyhmänä olivat 12–65-vuotiaat internetin käyttäjät ja kyselyvastaajia oli yhteensä 3600.
Kysely toteutettiin kolmen Pohjoismaisen musiikin tekijänoikeusjärjestön toimesta. Teosto, Tono (Norja) ja Koda (Tanska) ovat säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikin kustantajien tekijänoikeusjärjestöjä, jotka tekevät yhteistyötä Polaris Nordic -nimikkeen alla. Polaris-yhteistyön tavoitteena on tehostaa järjestöjen toimintaa mm. kehittämällä yhteisten taustajärjestelmien kehittämisellä.
Teosto, Koda ja Tono lisensioivat digitaalisia musiikkipalveluja Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Järjestöt edustavat yhteensä 98 000 musiikintekijää ja kustantajaa ja tilittivät vuonna 2014 musiikintekijöille ja kustantajille 217 miljoonaa euroa heidän musiikkinsa käytöstä.
Teosto edustaa yli 29 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto tilittää oikeudenomistajille korvauksia vuodelta 2014 kaikkiaan 52,3 miljoonaa euroa.
Aiheesta järjestetään paneelikeskustelu musiikkialan ammattilaistapahtumassa Musiikki & Mediassa Tampereella lauantaina 17.10. klo 11.45 – 12.45. Tutkimustulokset esittelee Teoston tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi ja niitä kommentoivat Jaakko Kievari (luova toimisto KLOK, United Screens Suomi,Tubecon), Essi Kivitie (COO, Communications & Marketing Director, Rähinä Records) ja Sini Tiainen (Content Editor, MixRadio).
Lisätietoja:
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Korhonen
p. 050 449 9575, tomi.korhonen@teosto.fi
Tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi
p. 050 325 6530, ano.sirppiniemi@teosto.fi