Pohjoismainen raportti musiikkialan vastuullisuudesta: sosiaaliset kysymykset etusijalle
Musiikin tekijänoikeusjärjestöt voivat toimia edelläkävijöinä kestävän kehityksen edistämisessä. Näin toteaa tuore pohjoismainen raportti, jonka ovat julkaisseet musiikin tekijänoikeusjärjestöt Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa. Raportin mukaan järjestöjen toiminnalla voi olla huomattava vaikutus erityisesti sosiaalisen vastuun kysymyksiin, kuten musiikkialan monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja alalla työskentelevien henkiseen hyvinvointiin. Näihin osa-alueisiin myös musiikin tekijät ja alan sidosryhmät odottavat toimenpiteitä.
Tuore raportti ja vastuullisuuden olennaisuusanalyysi toteutettiin yhteistyössä pohjoismaisten musiikin tekijänoikeusjärjestöjen kesken keväällä 2024. Mukana työssä olivat Teosto (Suomi), STIM (Ruotsi), Koda (Tanska), TONO (Norja) sekä STEF (Islanti).
Ilmastonmuutoksen, taloudellisten ongelmien ja sosiaalisen epätasa-arvon kasvaessa tekijänoikeusjärjestöjen kaltaisilla yhteishallinnointiorganisaatioilla on mahdollisuudet vaikuttaa näihin haasteisiin. Raportin jäsennelty viitekehys auttaa huomioimaan ympäristön, yhteiskuntavastuun ja hyvän hallintotavan (ESG) järjestöjen toiminnassa.
Ottamalla aktiivisesti kantaa keskeisiin vastuullisuuskysymyksiin, tekijänoikeusjärjestöt voivat toimia koko musiikkialan edelläkävijänä.
”Tekijänoikeusjärjestöt ovat jäsentensä perustamia, vahvoja kollektiiviyhteisöjä, joiden perustehtävänä on edistää alan reiluja käytäntöjä ja tekijöiden oikeuksia. Siksi niiden tulee olla keskeisiä toimijoita myös koko luovan alan vastuullisuustyössä”, perustelee Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen.
Sosiaaliset kysymykset painopisteeksi
Raportissa sovelletaan kaksinkertaista olennaisuusanalyysiä, joka tunnistaa vastuullisuuskysymysten vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön sekä niiden taloudelliset vaikutukset tekijänoikeusjärjestölle itselleen.
Olennaisuusanalyysin perusteella erityisesti sosiaalisten vastuun kysymysten tulisi olla tekijänoikeusjärjestöjen painopisteitä. Tärkeimmiksi edistettäviksi asioiksi nousivat monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden (DEI) sekä esimerkiksi henkisen hyvinvoinnin, työskentelyolosuhteiden sekä reilun palkitsemisen kysymykset.
Analyysi korostaa, että nämä rakenteelliset kysymykset koskettavat koko musiikkialaa, ja niiden ratkaiseminen edellyttää laajaa yhteistyötä alan toimijoiden kesken.
Hallinto ja läpinäkyvyys keskeisiä järjestötyössä
Toinen olennaisuusanalyysistä esiin nouseva tärkeä teema on hyvä hallinto. Tekijänoikeusjärjestöjen tulisi edelleen vahvistaa osallistavuutta, lisätä toimintansa läpinäkyvyyttä sekä edistää vastuullista varainhoitoa.
Raportissa todetaan, että hyvän hallinnon käytännöt ovat keskeisiä luottamuksen rakentamisessa musiikkialan sisällä. Tekijänoikeusjärjestöjen yhteistä voimaa tulisi hyödyntää rajat ylittävän vastuullisuustyön vahvistamisessa ja siten kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Tämä hyödyttäisi sekä musiikkialaa itseään että koko yhteiskuntaa.
Analyysin mukaan tekijänoikeusjärjestöjen suora ympäristövaikutus on rajallinen. Niillä on kuitenkin merkittävä epäsuora vaikutus esimerkiksi datakeskusten energiankulutuksen ja elävän musiikin hiilijalanjäljen vähentämisessä.
Musiikkialan vastuullisuustyö edellyttää laajaa yhteistyötä
Tekijänoikeusjärjestöt hyödynsivät analyysissä myös sidosryhmien näkemyksiä. Oikeudenomistajien näkemyksiä kartoitettiin laajalla kyselyllä, minkä lisäksi toteutettiin 10 sidosryhmähaastattelua.
Keskittymällä olennaisimmiksi nousseihin asioihin pohjoismaiset tekijänoikeusjärjestöt haluavat viitoittaa tietä koko toimialan vastuullisemmalle toiminnalle. Raportti korostaa kansainvälisen yhteistyön välttämättömyyttä vastuullisuustyössä. ”Yksikään organisaatio tai maa ei voi ratkaista näitä haasteita yksin. Meidän on jatkettava pohjoismaista yhteistyötä jakamalla tietoa, kehittämällä yhtenäisiä toimintamalleja ja johtamalla musiikkialaa kohti kestävämpää tulevaisuutta. Yhdessä pohjoismaisten kumppanijärjestön sekä kotimaisten sidosryhmiemme kanssa voimme toimia koko globaalin musiikkialan vastuullisuuden suunnannäyttäjänä” sanoo Salminen.