Siirry sisältöön

Pohjoismainen tutkimus: radio on suomalaisten yleisin tapa löytää uutta musiikkia, alle 30-vuotiaat luottavat TikTokiin

09.07.2024

26 prosenttia suomalaisista löytää uuden musiikin radiosta, mutta alle 30-vuotiaiden suurin uuden musiikin media on vuoden 2022 tapaan TikTok, kertoo Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismainen Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimus. TikTokin ja Instagramin merkitys uuden musiikin löytämisessä kasvoi, kun Facebook ja YouTube pysyivät vuoden 2022 tasolla.

Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa 12–65-vuotiaiden yleisin tapa löytää uutta musiikkia on edelleen radio, vaikka sen merkitys on laskenut Pohjoismaissa yhdeksässä vuodessa 39 prosentista 23 prosenttiin. Suomalaisista radioon luottaa 26 prosenttia (2022: 28 %). Seuraavaksi suosituimmat kanavat uuden musiikin löytämiseen ovat YouTube (13 %), suoratoistopalveluiden omat soittolistat tai suositukset (13 %), TikTok (9 %) sekä ystävien suositukset (7 %).

Kun Suomessa 35 prosenttia 50–65-vuotiaista löytää uuden musiikin radiosta, on radio ensisijainen vain 8 prosentille 12–17-vuotiaista ja 13 prosentille 18–29-vuotiaista. 23 prosenttia 12–17-vuotiaista ja 22 prosenttia 18–29-vuotiaista kertoo sen sijaan löytävänsä uuden musiikin useimmiten TikTokista. Erot nuorten ja vanhempien ikäluokkien TikTokin käytössä näkyvät jo ikäryhmän 30–39 kohdalla: ainoastaan joka kymmenes kolmekymppisistä kertoo löytäneensä uutta musiikkia TikTokista.

Ystävien suositukset ovat erityisen tärkeitä 12–17-vuotiaille suomalaisnuorille. Lähes neljäsosa kertoo löytävänsä uutta musiikkia ystävien suosituksesta, kun tanskalaisnuorista näin kertoo 18 prosenttia, ruotsalaisista 17 prosenttia ja norjalaisnuorista vain 9 prosenttia.

Kuva: 12–65-vuotiaiden suomalaisten tavat uuden musiikin löytämiseksi.

Omat soittolistat voittavat striimipalveluiden suosituslistat

Pohjoismaalaiset kuuntelevat musiikkia suoratoistopalveluista mieluiten omien soittolistojensa kautta. Suomalaisista 48 prosenttia kuuntelee musiikkia ensisijaisesti itse luomiltaan soittolistoilta, ja 47 prosenttia suosii itse löytämiään kappaleita ja albumeita. Joka viides suomalainen suosii ensisijaisesti striimauspalveluiden omia suosituslistoja, ja ainoastaan 8 prosenttia striimauspalveluiden suosittelemia tai mainostamia albumeja, EP-levyjä tai kappaleita.

Seitsemän kymmenestä suomalaisesta kertoo, että striimauspalveluista on helppoa löytää kotimaista musiikkia.


Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikin, TV:n ja elokuvien kuuntelu- ja katselutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin toukokuussa 2024 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan TONOn kanssa. Tutkimukseen vastasi 4000 pohjoismaista vastaajaa, joista suomalaisia 1000. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov. 

Jaa somessa
Lue lisää