Siirry sisältöön

Pohjoismainen tutkimus: TV:n ja elokuvien suoratoistopalveluiden käyttäjämäärät ovat nousseet

Streaming of TV and Movie content Nordic-countries-2024-Polaris-Nordic-Digital-Music-in-the-Nordics-2024-
03.07.2024

86 prosenttia suomalaisista ja keskimäärin 89 prosenttia pohjoismaisista 12–65-vuotiaista käyttää TV- ja elokuvien suoratoistopalveluita, kertoo Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismainen Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimus. Kasvua on Suomessa kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna neljä prosenttia. Julkisen palvelun Yle Areena on nostanut katsojamääriään Suomessa kahdessa vuodessa 17 prosenttiyksikköä.

Pohjoismaiden suosituin tv-ohjelmien ja elokuvien suoratoistopalvelu on Netflix, jota tilaa 52 prosenttia kaikista pohjoismaisista vastaajista.  Kahdessa vuodessa laskua on kuitenkin tapahtunut: vuoden 2022 tutkimuksessa Netflixiä käytti vielä 57 prosenttia kaikista vastaajista. Kaupallisten suoratoistopalveluiden osalta kilpailu on kiihtynyt: toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat palvelut Pohjoismaissa ovat Disney+ ja HBO Max (nyk. Max), joita käyttää 27 prosenttia kaikista vastaajista.

78 prosentilla suomalaisista on käytössään ainakin jokin kaupallinen suoratoistopalvelu (2022: 72 %). Netflixiä käyttää 42 prosenttia, Maxia 20 prosenttia ja Disney + -palvelua 19 prosenttia suomalaisista. Maksuttomista kaupallisista kanavista MTV Katsomoa käyttää 24 prosenttia ja Ruutu +:aa 18 prosenttia suomalaisvastaajista. 

Yle Areenalla Suomessa iso käyttäjämäärän nousu

Netflix kilpailee voimakkaasti myös paikallisten julkisten digitaalisten palveluntarjoajien kanssa niin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa kuin Tanskassa. Maiden omia julkisia suoratoistopalveluita käytti jo 51 prosenttia vastaajista (2022: 45 %). Suurin käyttäjämäärän nousu on Suomen Yle Areenalla, jota käyttää jo 54 prosenttia suomalaisista (2022: 37 %).

Suomalaisia enemmän omaa julkisen palvelun suoratoistopalvelua käytetään vain Tanskassa, jossa 57 prosenttia luottaa Yle Areenaa vastaavan DR TV:n (Danish Broadcasting Corporation) suoratoistopalveluun.

”Vaikka kaupallisten suoratoistopalveluiden kasvu on ollut maltillista, on julkisten palvelukanavien, kuten Yle Areenan suoratoisto Suomessa kasvanut jopa 17 prosenttiyksikköä. Yle Areenan suosio kertoo palvelun tärkeydestä suomalaisille. Ylen panostus Areenan laadukkaaseen sisältöön on tuottanut tulosta, mikä näkyy käyttäjämäärissä,” arvioi Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto.

TV-ohjelmien ja elokuvien suoratoistoon käytetty kokonaisaika Pohjoismaissa väheni, mutta maksullisten palveluiden katseluaika lisääntyi

Pohjoismaalaiset käyttävät TV:n ja elokuvien suoratoistopalveluita keskimäärin 3,1 tuntia päivässä. Vuoden 2022 tutkimuksessa keskimääräinen pohjoismainen katseluaika oli ennätykselliset 3,8 tuntia, mikä saattoi johtua tällöin vielä vallitsevasta korona-ajasta.

Suomalaiset kuluttavat tv:n ja elokuvien julkisia ja maksullisia suoratoistopalveluita yhteensä keskimäärin 2,8 tuntia päivässä, mikä on Pohjoismaista selvästi vähiten. Kaupallisia suoratoistopalveluita katsotaan keskimäärin 2,5 tuntia (2022: 2,2 h) ja julkisen palvelun Yle Areenaa 0,9 tuntia päivässä (2022: 1 h). Ajallisesti vähiten julkisen palvelun suoratoistopalvelua käytetään Norjassa, 0,8 tuntia päivässä (2022: 0,9 h).

Eri kanavien kesken Netflixiä katsotaan ajallisesti pisimpään niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa, noin 1,5 tuntia päivässä. Osuus on 24 prosenttia kaikesta TV-ohjelmien ja elokuvien suoratoistoon käytetystä ajasta ja 28 prosenttia kaupallisiin suoratoistopalveluihin käytetystä ajasta. Useimmat muista kaupallisista suoratoistopalveluista ovat pysyneet suunnilleen samalla ajankäyttötasolla vuodesta 2022 lähtien.


Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikin, TV:n ja elokuvien kuuntelu- ja katselutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin toukokuussa 2024 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan TONOn kanssa. Tutkimukseen vastasi 4000 pohjoismaista vastaajaa, joista suomalaisia 1000. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov. 

Jaa somessa
Lue lisää