Suomi elää luovuudesta -kampanja korostaa luovan työn merkitystä Suomelle
Luovan työn tekijät ja järjestöt vetoavat alan arvostuksen puolesta
Luovan työn tekijät ja järjestöt vetoavat tänään alkavalla ”Suomi elää luovuudesta” -kampanjallaan kulttuurialan arvostuksen puolesta. Kampanja havahduttaa suomalaiset pysäyttävien faktojen äärelle: luovat alat ovat sekä työllisyyden että BKT:n kannalta selvästi merkittävämpiä kuin monet perinteiset teollisuuden alat. Kampanja vaatii arvostuksen palauttamisen lisäksi kääntämään alaan kohdistuneet leikkaukset investoinneiksi.
”Luova työ tuo Suomeen vuosittain noin 8 miljardin euron lisäksi iloa, hyvinvointia ja uusia ideoita. Lisäksi se on globaalisti tunnistettu kasvuala, jota robottikaan ei korvaa. Silti Suomessa luovilta aloilta leikataan tulevaisuudessa jopa kymmeniä miljoonia euroja. Leikataan, vaikka pitäisi ja kannattaisi investoida. Tätä me allekirjoittaneet emme ymmärrä. Tämän me haluamme muuttaa,” kuuluu kampanjan tekijöiden vetoomus.
Tekijänoikeuspäivän eli ©-DAYn sateenvarjon alla toimiva kampanja julkaisee toukokuun ajan pysäyttäviä faktoja*:
- Luovat alat ovat monin verroin suurempi työllistäjä kuin esimerkiksi metsäteollisuus, kemianteollisuus tai sähkö- ja elektroniikkateollisuus.
- Luovien alojen BKT-osuus on samaa suurusluokkaa kuin elektroniikkateollisuudella ja suurempi kuin esimerkiksi paperiteollisuudella, ravintola- ja majoitusalalla, maataloudella tai tekstiiliteollisuudella.
Vaikka kampanja herättää vertailuilla, on viesti kuitenkin kaikkien alojen yhteinen: luovuudella ja innovaatioilla voitetaan myös perinteisten elinkeinojen puolella.
Kampanja haastaa myös Suomi–Ruotsi-maaotteluun. Ruotsin systemaattinen investointipolitiikka luoviin aloihin on tuottanut tulosta: yrityksistä 7,5 % toimii kulttuurin alalla, kun Suomessa vastaava luku on vain 4,5 %.
Mukana kymmeniä luovan työn tekijöitä ja järjestöjä
Kampanjan vetoomuksen allekirjoittajina toimivat luovan työn tekijät kaikilta kulttuurin alueilta. Myös kuka tahansa kansalainen voi osoittaa tukensa vetoomukselle kampanjan sivuilla https://cday.fi.
Allekirjoituksia ja tuen ilmauksia kerätään kesäkuun alkuun. Avauspäivänä mukana on jo monipuolinen tekijäjoukko. Mukana ovat esimerkiksi Antti Auvinen, Apocalyptica, Mikko Harju, Hannaleena Heiska, Kari Hotakainen, Villu Jaanisoo, Kymppilinja, Mira Luoti, Tommi Läntinen, Heikki Marila, Kimmo Pohjonen, Tuija Rantalainen, Laura Sippola, Virpi Suutari, Jarkko Tontti, Olavi Uusivirta ja Erika Vikman.
Apocalyptican Eicca Toppinen kertoo, miksi lähti kampanjaan mukaan.
”Kun bändi tekee levyn ja lähtee kiertueelle, se tarjoaa työtä kymmenille, jopa sadoille ihmisille: muusikoille, säveltäjille, miksaajille, tekniikan, markkinoinnin, rakentamisen, logistiikan, kuljetuksen, hotelli- ja ravintola-alan ammattilaisille. Sitä tarkoittaa, kun Suomi elää luovuudesta. Nyt on aika investoida, ei leikata,” Toppinen sanoo.
Kirjailija Kari Hotakainen on samoilla linjoilla.
”Kirjailijan työn kuvitellaan usein olevan kivaa puuhastelua, mutta tosiasiassa se vaatii huomattavaa pitkäjänteisyyttä ja kurinalaisuutta. Ylipäätään korona-aika on osoittanut, että luovan alan työskentelyä ei pidetä juuri minään, ainakaan oikeana työnä. Silti luova ala työllistää Suomessa ihmisiä siinä missä metsäteollisuuskin,” kertoo Hotakainen.
Kampanjassa mukana oleva kuvataiteilija Heikki Marila haluaa muistuttaa, että kulttuuri on kansakunnan pääomaa.
”Luovat alat ovat indikaattoreita yhteiskunnan sivistyksellisestä tasosta. Sivistysvaltiot tapaavat ylläpitää kulttuurista pääomaa, jonka tuottajina ovat luovien alojen tekijät,” toteaa Marila.
Ohjaaja Virpi Suutari jatkaa Marilan ajatusta.
”Dokumenttielokuvat käsittelevät usein tärkeitä yhteiskunnallisia tai historiallisia aiheita. Ne tarjoavat mieleenpainuvan kulttuurielämyksen lisäksi tietoa ja ajattelemisen aihetta. Elokuvaohjaajana en työskentele yksin, vaan laajan tiimin kanssa. Dokumentin tekeminen työllistää käsikirjoittajan, ohjaajan ja leikkaajan lisäksi lukuisia muitakin alan ammattilaisia. Kulttuurilla onkin itseisarvonsa lisäksi myös tärkeä merkitys esimerkiksi työpaikkojen luomisessa,” sanoo Suutari.
Tiedustelut:
- Vappu Aura, viestintä, markkinointi- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, puh. 050 560 4450, vappu.aura@teosto.fi
- Sari Siikasalmi, sari.siikasalmi@kreab.com, 050 352 1073
Kampanjan järjestää Tekijänoikeusakatemia ry, johon kuuluvat mm. Teosto, Kopiosto, Gramex, Kuvasto ja Sanasto. Käytännön suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat Kreab ja Helsinki 14.