Tekijänoikeuskorvausten määrä maailmalla nousussa, live-esitysten ja taustamusiikin korvaukset edelleen matalat
Kaikkien luovien alojen tekijänoikeuskorvaukset nousivat vuonna 2021 maailmanlaajuisesti 5,8 prosenttia 9,58 miljardiin euroon, mutta määrät eivät vielä palautuneet pandemia-aikaa edeltävälle tasolle. Suomessa tekijänoikeuskorvaukset nousivat vain 4,8 prosenttia.
Tiedot selviävät kansainvälisen tekijänoikeusjärjestöjen kattojärjestö CISACin Global Collections Reportista (pdf), joka kattaa tiedot 119 maan tekijänoikeuskorvauksista musiikin, kirjallisuuden, näyttämötaiteen ja audiovisuaalisten sisältöjen aloilla.
Digitaalisista kanavista ja suoratoistomarkkinoilta kerätyt tekijänoikeuskorvaukset jatkoivat voimakasta kasvuaan korona-aikana nousten jopa 27,9 prosenttia vuodesta 2021. Tästä huolimatta eri maista kerättyjen tekijänoikeuskorvausten määrä oli kokonaisuudessaan 5,3 prosenttia heikompi vuoteen 2019 verrattuna. Tulos johtuu erityisesti globaalien pandemiarajoitusten vaikutuksista live-esitysten ja taustamusiikin korvauksiin.
Suomessa musiikin, kirjallisuuden, näyttämötaiteen ja audiovisuaalisten sisältöjen tekijänoikeuskorvauksia kerättiin vuonna 2021 yhteensä 109,7 miljoonaa euroa, mutta kasvua vuoden 2020 koronavuoden pudotukseen oli vain 4,8 prosenttia. Pohjoismaista muun muassa Ruotsissa nousua oli yli 20 prosenttia ja Norjassa jopa yli 30 prosentin verran.
”Tekijänoikeuskorvausten kasvu vuonna 2020 koetun yli 10 prosentin pudotuksen jälkeen on kuitenkin vaikuttava saavutus. Kun tulot livekonserteista olivat suurelta osin olemattomia, digitaalisen lisensoinnin nopeuttaminen oli monissa maissa todellinen menestystarina. Toipuminen on kuitenkin vasta alussa. Kasvulle on vielä tilaa, ja sen saavuttaaksemme meidän on edistettävä tekijöille oikeudenmukaisempaa ekosysteemiä digitaalisilla markkinoilla”, CISACin pääjohtaja Gadi Oron arvelee.
Musiikin suoratoistomarkkinoiden epätasaista tulonjakoa käsiteltiin myös syyskuussa julkaistussa, eurooppalaisten tekijänoikeusjärjestöjen kattojärjestö GESACin julkaisemassa raportissa.
Suomessa musiikin tekijänoikeuskorvausten määrä nousi 9,4 %, live-esityksistä saadut korvaukset yhä ensimmäisen pandemiavuoden tasolla
Musiikin käytöstä maksetut tekijänoikeuskorvaukset kasvoivat vuonna 2021 maailmanlaajuisesti 7,2 prosenttia ja Euroopassa 10,4 prosenttia. Suomessa musiikin tekijänoikeuskorvauksia kerättiin 69 miljoonaa euroa eli 9,4 prosenttia edeltävää vuotta enemmän.
Eniten musiikin tekijänoikeuskorvauksia kerätään yhä televisiosta ja radiosta, jotka muodostivat 37,7 prosenttia kaikista korvauksista. Digitaalisista kanavista saadut korvaukset ovat kuitenkin kirineet eroa kiinni: suoratoistomarkkinat tuottivat globaalisti jo lähes saman verran, eli 36,1 prosenttia musiikin tekijänoikeuskorvauksista.
Elävän musiikin esityksistä ja taustamusiikista saatujen tekijänoikeuskorvausten määrä oli globaalisti kuitenkin yhtä matalalla tasolla kuin vuonna 2020: alueen tekijänoikeuskorvaukset putosivat vuoden 2020 tasosta -0,7 prosenttia 1,58 miljardiin euroon. Pudotus vuoteen 2019 verrattuna (2,9 M€) oli yhä huimat -45,8 prosenttia.
Suurimmat musiikin tekijänoikeuskorvaukset kerättiin edelleen Yhdysvalloista, Ranskasta, Japanista ja Iso-Britanniasta. Yhdysvaltojen osuus, 2 miljardia euroa, oli yli kaksinkertainen verrattuna toiseksi sijoittuneeseen Ranskaan. Musiikin tekijänoikeuskorvaukset kasvoivat erityisesti Intiassa (+73,8 %) ja Thaimaassa (+68,8 %), joissa korvausten kokonaismäärä on kuitenkin hyvin pieni suhteutettuna väkilukuun. Kehittyneistä maista kasvu oli voimakkainta Kreikassa (+47,9 %), Iso-Britanniassa (+33,1 %), Norjassa (+32,7 %) ja Espanjassa (+26.6 %). Musiikista kerätyt korvaukset laskivat muun muassa Saksassa, Italiassa, Hollannissa ja Japanissa.