A-Pop Castle toi yhteen suomalaiset ja aasialaiset biisinkirjoittajat – mitä syntyi?
Suomeen tilitetyt musiikin tekijänoikeustulot Etelä-Koreasta ja Japanista ovat kasvaneet viimeisten vuosien aikana kovaa vauhtia. Tämä näkyi myös K-pop- ja J-pop-sävytteisellä Music Finlandin A-Pop Castle -biisintekoleirillä, jossa osallistujien selkeänä tavoitteena on verkostoitumisen lisäksi myös hittibiisien synnyttäminen.
Aasiasta Suomen Teostolle tilitetyt tekijänoikeuskorvaukset olivat Music Finlandin Popmusiikin teosvienti 2022 -selvityksen mukaan vielä vuonna 2022 samalla tasolla kuin Ranskan tai Yhdysvaltojen tilitykset. Ennusmerkkien mukaan tilanne on kääntymässä vauhdilla TeoStoryn Aasian musiikkimarkkinoista kertovan artikkelin mukaan Japanin, Etelä-Korean ja Kiinan eduksi. Erityisesti Etelä-Korean tilitykset ovat kasvaneet viimeisten viiden vuoden aikana 2,3-kertaisiksi.
Innostuksen kasvu oli käsin kosketeltavaa Music Finlandin nyt jo kahdeksatta kertaa järjestämällä A-Pop Castle -biisileirillä, joka kokosi marraskuun alussa suomalaisia biisintekijöitä ja heidän edustajiaan yhteen aasialaisten kollegoidensa kanssa Helsingin Vuosaareen. Mukana oli artisteja, kirjoittajia, tuottajia, levy-yhtiöiden edustajia, managereita ja kustantajia Suomen lisäksi erityisesti Etelä-Koreasta sekä myös Japanista, Kiinasta ja Taiwanista.
K-, J.- ja C-pop-biisejä synnytettiin kolmen päivän aikana selkeänä tavoitteena hittibiisi, joita A-Pop Castlessa on syntynyt ennenkin.
Monipuolisempaa kuin suomalainen pop
A-Pop Castle -leirin yksi topliner-osallistujista, biisinkirjoittaja ja artisti Anniina Timonen kuuli ala-asteella sattumalta japanilaisen popbiisin ja sen maailma vei heti mukanaan. Sittemmin artistinimellä Anniina esiintyvä biisintekijä on säveltänyt monia biisejä Aasian markkinoille (esim. I Scream: Scream out), opiskellut alueen kieliä ja käynyt muun muassa Etelä-Koreassa biisintekoreissuilla. A-Pop-termi on Anniinan näkemyksen mukaan haastava, koska eri maiden musagenret eroavat toisistaan monellakin tapaa.
”Yleisesti voi sanoa, että aasialainen pop on todella erilaista verrattuna vaikkapa suomalaiseen. Visuaalisuus ja koko sen maailman monipuolisuus vei minut aikoinaan mukanaan ja se on yksi keskeisistä asioista, joka kiehtoo edelleen”, Anniina kertoo.
”Esimerkiksi geneeriseen K-poppiin kuuluu aina tanssikoreografiat, musavideot ja erittäin vahva visuaalinen ilme. Artistit ovat usein tyttö- tai poikabändejä, joissa jokaisella on omat roolinsa: yksi laulaa, toinen räppää ja kolmannen vahvuus on vaikkapa tanssissa.”
K-pop on viimeisten 10 vuoden aikana länsimaistunut todella paljon. Aiemmin tehtiin nykyistä omaleimaisempia biisejä, nykyään tehdään jopa englanninkielistä materiaalia.
Ensimmäistä kertaa Music Finlandin biisileirille osallistunut Anniina kertoo hakeneensa leiriltä erityisesti hienoja kokemuksia ja kontakteja.
”Ihmiset ja musiikki! Vaikka meillä ei välillä ole sujuvaa yhteistä kieltä niin musiikki yhdistää. Aasialaisten biisintekijöiden tapaaminen kotimaassani on myös innostavaa ja olen halunnut osaltani tutustuttaa heitä suomalaiseen meininkiin”, Anniina kuvailee.
Hyvien kontaktien lisäksi leiri antoi Anniinalle myös konkreettista uutta materiaalia.
”Japanilaisen Whale Don’t Sleep -biisintekijän kanssa tehtiin hieno emotionaalinen pop-biisi. Ensimmäisenä päivänä syntyi myös Billie Eilish -tyylinen biisi korealaiselle tyttöbändille.”
Suomen luonto inspiroi ja vie uudenlaisiin tunnelmiin
Koronapandemian aikana A-Pop Castle -leiri järjestettiin etäyhteyksillä. Vaikka tulosta ja hittibiisejä syntyi silloinkin, on fyysisesti paikalla olo aina huomattavasti inspiroivampaa. Japanilainen biisintekijä Whale Don’t Sleep sekä brasilialainen, Japanissa nykyään asuva, biisintekijä ja tuottaja Marcello saapuivat ensimmäistä kertaa Suomeen ja kokivat suomalaisen ympäristön erittäin inspiroivaksi.
”On ollut upeaa olla Suomessa ensimmäistä kertaa ja päästä tekemään yhteistyötä luovien ja taitavien pohjoismaalaisten biisintekijöiden kanssa”, kertoo Marcello, jonka kynästä on syntynyt monia Japanin Billboard -listan ykkösbiisejä sellaisille artisteille kuin CRAVITY, NiziU, SixTONES, Kouhei Matsushita ja iScream.
”Täällä on syntynyt hienoja uusia suhteita ja uskon, että jatkan monien kanssa myös jatkossa biisien tekemistä.”
”Suomalaiset tekevät todella erilaisia ja uniikkeja melodioita, olen hämmentyneen inspiroitunut siitä”, Whale Don’t Sleep kertoo. Hän edustaa uuden sukupolven musiikintekijöitä, jonka VOCALOIDilla alkanut tuottajan ura on sisältänyt omia biisejä, joita on striimattu yli 500 miljoonaa kertaa sekä tilausbiisejä artisteille, kuten DISH//, SixTONES, KAFU ja Ado.
Suomen karu luonto, maisemat ja metsät ovat jotain mitä Japanissa ei kovin usein pääse kokemaan ja se kuuluu myös Whale Don’t Sleepin ja Marcellon leirin aikaansaannoksissa.
”Kun teen biisejä niin ajattelen usein sitä ympäristöä missä se on tehty. Täällä metsän keskellä syntyi aivan omanlaista tunnelmaa”, Whale Don’t Sleep kertoo.
”Viimeisenä sävellyspäivänä oli aika masentava sää ja sen myötä syntyi biisi kaamosmasennuksesta! Siihen rakennettiin mielenkiintoinen yhdistelmä chilliä ja punk-räppiä. Biisi syntyi puhtaasti sen hetkisistä tunnelmista”, Marcello kuvailee ja kertoo samalla, että leirillä hän pääsi tekemään K-poppia, R&B- ja hiphop-musaa sekä elektro-housea.
Whale Don’t Sleepin leiri kului puolestaan syvemmällä japanilaisissa tunnelmissa.
”Tällä kertaa syntyi eniten J-pop-tyylistä materiaalia. Jere Särkän kanssa tehtiin biisi japanilaisista anime-hahmoista ja Anniinan ja Oskari Ruohosen kanssa yhteistyössä syntyi tunteikas pop-biisi luonnon fiiliksistä. Pääsin myös tekemään ensimmäistä kertaa ysärityylistä hiphoppia, joka oli todella haastavaa! Kristian Janssonin kanssa rakennettiin omasta mielestäni erinomainen biisi.”
Lopputulos: 15 biisiä, joista A&R:t pääsevät valitsemaan
Leirin viimeisenä päivänä 2. marraskuuta 2023 kaikki osallistujat kokoontuivat yhteen kuuntelemaan leirillä syntyneet biisit. Lopputulosta, eli biisien lukumäärää tai mihin ne päätyvät leirin jälkeen, ei kukaan tiedä etukäteen. A-Pop-konkari, vuonna 2020 biisinkirjoittajanakin mukana ollut HMC Publishingin A&R Henrik Tala toivoo, että leiriltä saataisiin ulos ainakin 15 biisiä.
Yksi A-Pop Castle -leirin tärkeimmistä asioista biisien ohella on uusien kontaktien saaminen.
”Biisintekijät tapaavat ja tutustuvat toisiinsa, ja mukana on myös aasialaisten artistien A&R-ihmisiä, joiden kautta saattaa avautua uudenlaisia, nopeitakin mahdollisuuksia Aasian markkinoille”, Tala kertoo. Hänen vuonna 2020 A-Pop Castlessa tekemänsä yhteistyöbiisi, Ha Sung Woonin (하성운) esittämä Cake (säv. 홍범규, Henrik Tala, Elias Hjelm, san. 나도연, ZNEE, sov. 홍범규, Henrik Tala) julkaistiin aikoinaan Etelä-Koreassa.
Henrik Tala huomauttaa, että tällaiset leirit eivät ole vain rentoa yhdessä oloa vaan ne ovat myös erittäin vaativia osallistujille.
”Jokainen osallistuja tietää hyvin, että tällaisissa paikoissa pitää suorittaa. Vaatii paljon rohkeutta tehdä tuotteliasta yhteistyötä täysin vieraiden ihmisten kanssa. Tälle leirille yleensä valikoituu rohkeita tekijöitä, minkä ansiosta täältä onkin syntynyt lukuisia hittejä Aasiaan!”
Pääkuvassa: Oskari Ruohonen, Sara Ryan ja Erika.
- A-Pop Castle on Music Finlandin kansainvälinen, Aasian markkinoille kohdennettu biisinkirjoitusleiri, joka järjestettiin tänä vuonna jo kahdeksatta kertaa.
- Leirin ideana on koota suomalaisia biisintekijöitä ja heidän edustajiaan yhteen Helsinkiin aasialaisten kollegoidensa kanssa.
- Tämän vuoden biisinkirjoittajia olivat Antti Hynninen, Sara Ryan, Eetu Kavalainen, Christian Jansson, Oskari Ruohonen, Jere Särkkä, Anniina Timonen, Joonas Laaksoharju, Elias Hjelm, Marcello Jonno, Whale Don’t Sleep, Erika, Sang-Been Kim ja Noh Juhwan.
- Viime vuosina jokaiselta A-Pop Castle -leiriltä on päätynyt julkaisuun runsaasti kappaleita. Biisejä ovat esittäneet monet tunnetut A-pop-artistit kuten Sunmi, Hyolyn, TVXQ! ja Lee Hyori Etelä-Koreasta, Jolin Tsai, Joanna Wang ja R-Chord Taiwanista sekä Kamin, Shionoya Sayaka ja Toyama Mirei Japanista.
- A-Pop Castleen valitaan mukaan vuosittain 10–12 suomalaista biisintekijää. Music Finlandin haku avautuu syksyllä.