18.11.2019 Teksti: Päivi Brink. Kuvat: Shutterstock

Yhdysvalloista kertyy merkittäviä määriä musiikin tekijänoikeustuloja Suomeen. Markkinan laajuutta kuvaa, että viime vuonna kaupallisia radiokanavia oli Yhdysvalloissa yli 15 500. Vaikka korvausten saamisessa voi kestää tovi, pyrkivät kaikki alan toimijat nopeuttamaan korvausten maksuja kehittämällä teknologiaa ja järjestelmiään paremmiksi.

Yhdysvalloissa on useita tekijänoikeusjärjestöjä, jotka ovat profiloituneet eri tavoin. Kolme merkittävintä esitysoikeusjärjestöä (Performance Rights Organisation, PRO) ovat ASCAP, BMI ja Sesac.

ASCAP maksoi Teostolle 179 266 euroa tekijänoikeuskorvauksia vuodelta 2018 ja BMI 41 278 euroa. Teosto maksoi korvaukset edelleen musiikin tekijöille ja säveltäjille Suomessa.

Teostolla on vastavuoroisuussopimus yli 70 ulkomaisen tekijänoikeusjärjestön kanssa noin sadassa eri maassa. Ulkomaiset tekijänoikeusjärjestöt keräävät omasta maastaan korvaukset Teoston valvontapyyntöjen mukaan Teoston edustaman musiikin käytöstä. Jokaisessa maassa toimivalla tekijänoikeusjärjestöllä on oma hinnastonsa, minkä perusteella ne laskuttavat musiikin käytöstä ja oma tilityssääntönsä, jonka perusteella korvaukset jaetaan ja maksetaan eteenpäin Teostolle.

”Vastavuoroisuussopimuksissa määritellään myös korvausten jakaminen ja maksaminen eli tilitys. Teostolla ja yhdysvaltalaisilla järjestöillä, ASCAPilla, BMI:lla ja Sesacilla, on voimassa olevat, toimivat vastavuoroisuussopimukset”, Teoston kansainvälisen toiminnan päällikkö Lasse Fast toteaa.

Yhdysvaltain tekijänoikeusjärjestöjen tilityksissä on tiettyjä erityispiirteitä. Merkittävin ero esimerkiksi eurooppalaisiin tekijänoikeusjärjestöihin on se, että radiosoiton ja pienten tv-kanavien tilitykset perustuvat otantaan. Otannassa valitaan tietty aikaväli, jonka osalta musiikkia analysoidaan.

Euroopasta tulevat tilitykset taas perustuvat yleensä käyttöraportteihin, vaikka pienimpien radioasemien ilmoitus voi perustua otantaan Euroopassakin. Yhdysvalloissa raportointiin perustuvat vain suurimpien tv-kanavien, suurimpien konserttien ja streaming-palvelujen tilitykset.

”Rima musiikin käytön raportoimiselle on huomattavasti korkeampi Yhdysvalloissa. Tekijänoikeusjärjestöt lisensoivat musiikin käytön sielläkin, mutta joissakin tapauksissa käytetystä musiikista ei edellytetä raportointia, jolloin korvausten jakamiseen käytetään muita keinoja. Korvauksia jaetaan esimerkiksi hakemusten perusteella”, Teoston repertuaaripäällikkö Jeni Lindfors toteaa.

”Otannassa korostuvat otantajakson aikana eniten soitetut kappaleet, joten jos otanta on hetkellä, jolloin tietyn musiikintekijän musiikki soi paljon, siitä voi olla hänelle hyötyä. Tekijänoikeusjärjestöt ovat kansainvälisesti siirtymässä soitetun musiikin erillisestä raportoinnista automaattiseen musiikin tunnistamiseen, joten tekniikan kehittyessä Yhdysvallat siirtynee suoraan automaatioon”, Lindfors kertoo.

Teoston asiakkaat kysyvät Yhdysvaltoihin liittyen ihan samanlaisia kysymyksiä kuin muutenkin.

”Kysymyksiä ei tule mitenkään erityisen paljon, joten ilmeisesti Yhdysvalloissa toimivat musiikin tekijät ja kustantajat ovat aika hyvin perillä markkinan erityispiirteistä.”

Esitysilmoitus tehdään Teostolle

Musiikintekijät, jotka ovat itse esittäneet musiikkiaan tai joiden teoksia muut esiintyjät ovat esittäneet Yhdysvalloissa konserteissa tai keikoilla, voivat saada esityskorvauksia. Esimerkiksi ASCAP kuitenkin kerää ja maksaa musiikintekijöille esityskorvaukset vain kaikkein suurimmista elävän musiikin esityksistä.

”Itse musiikkiaan esittävien musiikintekijöiden kannattaa tehdä esitysilmoitus Teoston verkkopalvelussa mahdollisimman pian esityksen jälkeen, etteivät asiat unohdu. Teosto kokoaa säännöllisin väliajoin esitysilmoitukset yhteen ja tekee valvontapyynnöt eri maiden tekijänoikeusjärjestöille”, Jeni Lindfors sanoo. Mikäli kyse ei ole omasta keikasta, vaan musiikintekijä tietää, että hänen musiikkiaan esittää joku toinen, hän voi lähettää tiedon musiikin esityksestä - esimerkiksi konsertin käsiohjelman - Teoston asiakaspalvelulle sähköpostilla.

”Valvontapyyntö on Teostolta toiselle tekijänoikeusjärjestölle lähtevä varmistus siitä, että jokin tapahtuma tai levytys tulee huomioiduksi kun korvauksia tilitetään eteenpäin Teostolle". 

Äänitteiden tallennuskorvauksissa ja online-julkaisuissa tekijän pitää lähtökohtaisesti aina olla proaktiivinen itse. Teostolle kannattaa lähettää ilmoitus kaikista tiedossaan olevista ulkomaisista äänitejulkaisuista, jotta korvausten keräämistä ja tilittämistä voidaan seurata. Tähän riittää vapaamuotoinen sähköposti. Jos teos on kustannettu, tekijän kannattaa varmistaa myös kustantajaltaan, että tämä on ilmoittanut teoksen Yhdysvalloissa mekanisointioikeuksia hoitavalle Harry Fox Agencylle.

Maksuaika on lyhentynyt

Teosto tekee kaikesta ulkomailla esitetystä musiikista valvontapyynnöt säännöllisesti, eikä tämä koske vain Yhdysvaltojen markkinaa.

”Maksutiheys riippuu tekijänoikeusjärjestöistä, mutta Yhdysvaltojen kohdalla maksuaika voi venyä vuoteen tai kahteenkin vuoteen. Aika on kuitenkin lyhentynyt viime vuosina”, Lindfors kertoo.

”Tilitysten nopeuttaminen on kaikkien tekijänoikeusjärjestöjen keskeinen haaste. Tekniikan kehittyminen ja digitalisaatio nopeuttavat maksatuksia.”

Kustantajan rooli on merkittävä

Menestyäkseen Yhdysvalloissa on hyvä kuunnella paikallisia asiantuntijoita.

”Suosittelemme Yhdysvaltain markkinoilla toimiville, että he hankkivat siellä paikallisen kustantajan ajamaan etujaan. Suomalaisilla ja pohjoismaisilla kustantamoilla on myös edustusta Yhdysvalloissa. Toinen vaihtoehto on paikallinen manageri, joka tuntee markkinan”, Lindfors kertoo.

Myös palkkioiden jaossa on eroa Eurooppaan.

”Yhdysvalloissa kustantaja tavallisesti edustaa musiikintekijää, ja musiikki lisensoidaan suoraan kustantajan kautta. Euroopassa kustantaja saa tyypillisesti 33 prosenttia tekijänoikeustulosta, mutta Yhdysvalloissa sovitaan usein niin, että kustantaja saa 50 prosenttia”, Lindfors jatkaa. 

Amerikassa kaikki on suurta

Pohjois-Amerikan osuus Suomen musiikkiviennistä oli 15 prosenttia vuonna 2018. Yhdysvalloissa menestyminen on vaikeaa, koska kilpailu on kovaa. Ääniteteollisuutta edustavan International Federation of the Phonographic Industryn eli IFPIn mukaan maailman tuottavimmat musiikkimarkkinat ovat Yhdysvallat, Japani ja Saksa.

Koko maailman musiikkiteollisuuden myyntitulot olivat noin 19 miljardia dollaria vuonna 2018. Yhdysvaltalaisen The Recording Industry Association of American eli RIAAn mukaan Yhdysvaltain musiikkiteollisuuden tukkukaupan arvo oli 6,6 miljardia ja vähittäismyynnin 9,8 miljardia dollaria. Markkinan laajuutta kuvaa sekin, että vuonna 2018 kaupallisia radiokanavia Yhdysvalloissa oli 15 508.   

”Yhdysvalloissa on vaikea päästä esiin, mutta jos sinusta ja musiikistasi kiinnostutaan, sinuun panostetaan valtavasti. Resurssit ovat isommat ja rahaa on enemmän kuin Suomessa. Jos musiikkisi breikkaa Yhdysvalloissa, sitä markkinoidaan maailmanlaajuisesti. Toisaalta musiikintekijöiltä vaaditaan todella paljon työtä. Yhdysvalloissa kaupallisuus on olennainen osa musiikintekijyyttä”, Lindfors muistuttaa.

Yhdysvaltain markkina on niin iso, että vähäinenkin menestys siellä voi olla merkittävää.

”Monia musiikintekijöitä Yhdysvallat kiinnostaa, koska jos siellä pääsee esiin, voi päästä tekemään töitä todella isojen tähtien kanssa. Tämä tarkoittaa myös ammatillista kehittymistä.”

Kaikki eivät edes tavoittele massamarkkinoita, mutta indiekin on Amerikassa isoa.

”Osa Yhdysvalloissa paljon striimatuista suomalaisista musiikintekijöistä on Suomessa täysin tuntemattomia. Vaikka kuunteluja olisi Yhdysvaltain markkinoiden laajuuteen nähden vähän, niitä voi olla Suomen markkinaan nähden paljon. Kapeammalle kuulijakunnalle suunnatut niche-markkinat ovat myös huomattavasti suuremmat kuin Euroopassa”, Lindfors kertoo.

Menestystarinoita eri tyylilajeissa

Yhdysvalloissa menestyviä suomalaisia musiikintekijöitä löytyy sekä popin, klassisen että jatsin puolelta.

Alma on hyvä esimerkki suomalaisesta musiikintekijästä, joka esittää itse omaa musiikkiaan ja on menestynyt Yhdysvalloissa. Toisaalta klassisella puolella Esa-Pekka Salosen, Kaija Saariahon ja Magnus Lindbergin musiikkia esitetään sekä konserteissa että radiossa. Jazz-säveltäjistä esimerkiksi Heikki Sarmanto on saanut huomiota Yhdysvalloissa”, Lindfors luettelee.

Yhdysvallat on elokuva- ja tv-tuotannon suurmaa. Elokuva tai tv-sarja voi toimia myös siinä mukana olevan musiikin ponnahduslautana.

”Viime vuosien onnistumisia on ollut esimerkiksi Tuuletar-yhtyeen musiikki The Game of Thrones -televisiosarjassa ja Alman musiikki uudessa Charlien enkelit -elokuvassa”, Lindfors kertoo.

LUE LISÄÄ TEOSTON SIVUILTA:

Teoston vastavuoroisuussopimukset ulkomailla

Oletko esiintynyt Yhdysvalloissa? 

Ulkomailla julkaistujen äänitteiden ilmoittaminen 

Ulkomaisten järjestöjen tilitysperusteet

KATSO VIDEO ASIAKASINFOSTAMME:

Musiikin lisensointi Yhdysvalloissa
Puhujina amerikkalainen juristi, viihde- ja musiikkialaan erikoistunut Sindee Levin ja Teoston Jani Jalonen. 

Muista esitysilmoitus!
  • Jos esiinnyt itse tai tiedät jonkun esittäneen musiikkiasi ulkomailla, on tärkeää, että ilmoitat esityksistä Teostolle mahdollisimman nopeasti. Omista ulkomaan keikoistasi voit tehdä ilmoitukset Teoston verkkopalvelussa. Mikäli et itse esitä, vaan musiikkiasi esittää joku muu, voit lähettää sähköpostia Teoston asiakaspalvelulle.
  • Jos teostasi on soitettu ulkomailla radio- tai tv-kanavalla, ilmoita esityksen tiedot (maa, kanava, ohjelma, teoksen tiedot). 
  • Jos musiikkiasi on ulkomailla esitettävässä mainoksessa, kerro meille, millä kanavalla mainosta on esitetty, mainoksen tuottaneen tuotantoyhtiön nimi ja mainoksen tunnus, mikäli nämä asiat ovat tiedossasi.