Kaija Kärkinen: Sanoitusten on soitava
”Joskus minulle tulee mieleen selkeä tarina, joskus tajunnanvirtaa, joskus kertosäkeen palanen, jonka ympärille rakennan tunnelman”, Kärkinen (s. 1962) sanoo.
Toisinaan teksti syntyy itsestään. ”On ihanin hetki kun alitajunta on tehnyt työn. Kerran olin imuroimassa ja teksti tuli valmiina mieleeni. Istuin alas, kirjoitin muistiin, ja siinä se oli. Sitä tekee tekstiä, vaikkei tiedä tekevänsä.”
Tärkeintä laulun tekstissä on se, että sanat soivat, Kaija Kärkinen määrittelee. Ne ovat vain yksi elementti musiikissa.
”Vaikka sanoituksen tarina ja tunnelma ovat tärkeitä, niiden on oltava osa musiikkia. Näin haluan itse tehdä, muut voivat tehdä toisin.”
Miltä omien tekstien esittäminen yleisölle tuntuu?
”Aluksi oli kuin olisin alasti, kaikki näkisivät sisälleni. Mutta ihmiset tekevät aina oman tulkintansa. He ottavat vastaan sen, mihin ovat valmiita.”
Musiikintekijöiden asialla
Sodankylässä syntyneen Kärkisen tie kulki Rovaniemen ylioppilasteatterin ja cover-solistina laulamisen kautta teatterikorkeakoulun näyttelijälinjalle.
”Ristiriita esiintymisen pelon ja himon kanssa on yhä. Jännitän edelleen, mutta iän myötä oppii hyödyntämään sen adrenaliinin.”
Kaija Kärkinen on Teoston hallituksen jäsen sekä Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry:n puheenjohtaja. Elvis on alan ammattimaisten tekijöiden etujärjestö. Asialistalla on muun muassa tekijänoikeuskorvauksen tilityksen mahdollistaminen omalle yritykselle. Nyt musiikintekijät saavat niitä vain henkilökohtaisena tulonaan. Vaikkapa Ruotsissa tai Saksassa on toisin. Itsensä työllistäjien sosiaali- ja eläketurva on koko ajan esillä.
”Olemme kasvava joukko, emme enää pieni vähemmistö.” Kärkinen pitää hienona, että eri alojen tekijäjärjestöt toimivat yhdessä näissä kysymyksissä.
Musiikkia ja iloakaan ei unohdeta. Elvis sai Musiikin edistämissäätiöltä tukea Tekosyy-klubin järjestämiseen. Idea on mainio: helsinkiläisessä Allotria-salissa musiikintekijät kertovat työstään.
Tekosyy-vieras kertoo isännän haastattelemana biisiensä synnystä ja esittää 5 -6 kappaletta. Mukana on yleisökilpailu: tekijä kertoo jostakin kappaleestaan kolme syntytarinaa, joista yksi on oikea.
Nostolava-vieras on uransa alussa oleva tai uutta tulemistaan tekevä. Hän esittää omia kappaleitaan sekä kertoo niistä. Kolmas tekijä tai pari saa illan alussa aihe- ja tekstiehdotuksia yleisöltä ja poistuu klubin ajaksi säveltämään. Illan päätteeksi he esittävät valmiin kappaleen.
Tekosyy-klubi alkoi vuonna 2011 ja on kiertänyt muuallakin Suomessa. ”Esiintyjiä on ollut Fredistä 22 Pistepirkon P-K Keräseen ja kaikkea siltä väliltä. Usein mukana on nuoren ja vanhan polven yleisöjä, jotka löytävät toisensa”, Kärkinen kertoo.