Kotistudiolta maailmanmaineeseen
Moni ei tunne elektronista musiikkia tekevää Axel Thesleffiä, mutta hän on yksi kuunnelluimmista suomalaisista artisteista maailmalla. Omin päin musiikkia julkaisseen musiikin tekijän urapolku ja viraaliksi noussut hitti ovat esimerkkejä kentän muutoksesta.
Helsingin Roihuvuoressa sijaitseva kerrostaloasunto on monipuolisessa käytössä. Yksi huone toimii elektronista musiikkia tekevän Axel Thesleffin studiona ja treenitilana, hänen managerinsa pyörittää toimistoa toisessa huoneessa, ja loput neliöt ovat Thesleffin yksityisasuntoa.
Managerille on ollut käyttöä. Vuonna 2016 pitkään elektronista musiikkia tehneen Thesleffin kappale Bad Karma alkoi kerätä uskomattomia kuuntelukertoja netissä. Tällä hetkellä kappaletta on kuunneltu Youtubessa yli 500 miljoonaa kertaa. Vertailun vuoksi todettakoon, että määrä on suurempi kuin Alman, Nightwishin ja Daruden eniten katselluiden musiikkivideoiden yhteenlaskettu summa.
Spotifyssa Bad Karman alkuperäisellä versiolla ja radioversiolla on kuunteluita yhteensä yli 80 miljoonaa.
Tästä huolimatta Axel Thesleff ei ole koko kansan tuntema julkisuuden henkilö.
”En minä ole henkilönä erityisen tunnettu netissäkään. Se yksi kappale on tunnettu, mutta en minä”, Thesleff toteaa studionsa sohvalla.
Tuntuuko netissä saatu menestys kuplalta, epätodelliselta?
”Tavallaan se tuntuu etäiseltä, mutta olen myös tyytyväinen siihen, että voin elää omaa elämääni rauhassa, eikä minua esimerkiksi pysäytellä kadulla”, Thesleff toteaa.
Musiikkibisneksen opiskelua käytännössä
Sillä, että oma kappale on päätynyt viraaliksi hitiksi, on kuitenkin konkreettisia vaikutuksia. Vaikka suoratoistopalveluiden korvaukset musiikin tekijöille eivät ole suuria, kerääntyy miljoonien kuunteluiden korvauksista jo taloudellinen mahdollisuus keskittyä musiikin tekemiseen ja edistää uraansa.
Teostoon Thesleff liittyi samaan aikaan, kun nettikuunteluiden määrä kasvoi miljooniin.
”Teostosta on ollut hyötyä tietenkin musiikin korvausten saamisessa, mutta heillä on myös ollut mielenkiintoisia tapahtumia, jotka ovat auttaneet navigoimaan musiikkiteollisuudessa”, Thesleff kertoo.
Teostosta on ollut hyötyä tietenkin musiikin korvausten saamisessa, mutta heillä on myös ollut mielenkiintoisia tapahtumia, jotka ovat auttaneet navigoimaan musiikkiteollisuudessa.Axel Thesleff
Alun perin vuonna 2014 julkaistu, intialaista laulua ja ääniä sampleina käyttävä Bad Karma oli kerännyt jo runsaasti kuunteluita Youtuben Trap Nation -kanavalla, mutta todellinen lumipalloefekti lähti käyntiin, kun kappaleesta tuli hitti Romanian Kiss FM -radiossa. Kuuntelumäärät räjähtivät huimaan nousuun.
”Maili alkoi täyttyä kaikenlaisista yhteydenotoista ja tarjouksista. Olin tehnyt ja julkaissut musiikkia yksin makuuhuoneessani ilman mitään tiimiä. En saanut käytyä niitä viestejä läpi, enkä vastannut mihinkään”, Thesleff kertoo.
Tilanteeseen löytyi yhteisten kavereiden kautta manageriksi Oliver Obolgogiani, jonka kanssa he perustivat yrityksen.
”Meillä on ollut paljon opeteltavaa siinä, miten musiikkibisnes toimii käytännössä”, Thesleff kertoo.
Menestys ilman perinteisiä jakeluväyliä
Musiikin julkaisu ilman levy-yhtiötä on ollut osittain oma valinta ja osittain tilanne, johon on vain päädytty. Pienet, ulkomaiset, elektroniseen musiikkiin erikoistuneet levy-yhtiöt olivat julkaisseet häneltä muutamia kappaleita, mutta iso menestys syntyi ilman perinteisiä jakeluväyliä tai markkinointikoneistoja.
”Ennen nettiä muusikoille on ollut erityisen tärkeää saada taakseen joku taho, joka painattaa levyt ja hoitaa jakelun kauppojen hyllyille. Nyt samanlainen infratruktuuri ei ole välttämätön, vaan nappia painamalla voi lähettää musiikin kaikkien kuultaville”, Thesleff toteaa.
Digitaalisen jakelun ja sosiaalisen median lisäksi muutoksia on tapahtunut vuosien varrella myös musiikin tekijöiden ja muusikoiden mahdollisuuksissa tuottaa ammattimaisen kuuloisesti omaa musiikkiaan kotistudioissa.
Thesleffin ensimmäinen kosketus musiikin tekemiseen tietokoneella oli Guitar Pro -ohjelma, jolla hän sävelsi teini-ikäisenä metallimusiikkia muistiinpanomielessä: kappaleiden ei ollut tarkoituskaan päätyä kenenkään kuultaviksi.
”Tuntui kivalta ja kiehtovalta klikkailla nuotteja koneelle ja kuunnella, mitä siitä syntyy”, Thesleff toteaa.
Pian kuvioihin tulivat mukaan syntetisaattorit ja Ableton-ohjelma, jota Thesleff käyttää edelleen. Studiossa esillä on koskettimisto, digitaalinen kellopeli ja keytar, jotka on yhdistetty tietokoneeseen.
”Soitan tärkeimmät elementit sisään soittimilla. Se on helpompaa ja miellyttävämpää, kuin pelkkä koneella klikkailu. Soittimet toimivat kontrollereina, äänet ohjelmoin koneelta”, Thesleff kertoo.
Hän kertoo päätyneensä elektronisen musiikin pariin rock-musiikin kautta ja soittavansa edelleen koskettimia myös Octopie-nimisessä progebändissä.
Kun esiintymispyyntöjä alkoi tulla, tein muutaman DJ-keikan, mutta se ei tuntunut itselleni luontevalta. Nyt olen rakentanut setin niin, että soitan lavalla koko ajan livenä jotain.
”Monilla elektronista musiikkia tekevillä on DJ-tausta klubeilla. Kun esiintymispyyntöjä alkoi tulla, tein muutaman DJ-keikan, mutta se ei tuntunut itselleni luontevalta. Nyt olen rakentanut setin niin, että soitan lavalla koko ajan livenä jotain”, Thesleff kertoo.
Kansainvälisiä festivaaleja ja projekteja
Keikkoja Thesleff on ehtinyt soittaa muun muassa ympäri Itä-Eurooppaa, Englannissa, Costa Ricassa ja Yhdysvalloissa. Viime vuonna hän lensi Los Angelesiin työstämään yhteistyöprojekteja ennen keikkaa South by Southwest -festivaaleilla Austinissa ja klubikeikkaa Denverissä, mutta maahan ehdittyään Thesleff sai seurata uutisista, kuinka koronaepidemia kiihtyi kiihtymistään. Yleisökapasiteetit kutistuivat, tapahtumat peruutettiin ja matkustus kiellettiin.
”Hetken näytti siltä, että jäämme sinne kokonaan jumiin. Lopulta pääsimme lentämään Miamista takaisin Suomeen. Sen jälkeen ei ole ollutkaan mitään reissuja”, Thesleff toteaa.
Tällä hetkellä hän jännittää, pystytäänkö sovittuja tapahtumia Floridassa ja Tšekissä järjestämään ja jos pystytään, voiko hän matkustaa esiintymään niissä.
Tauko keikoista ja reissaamisesta on kuitenkin mahdollistanut keskittymisen uuteen musiikkiin. Hän on esimerkiksi tehnyt albumin osana journalismia ja taidetta yhdistelevään projektiin, jota vetää muun muassa New York Times -lehdelle kirjoittava toimittaja Ian Urbina. Outlaw Ocean -kokonaisuudessa käsitellään kansainvälisillä merillä tapahtuvaaa rikollisuutta, ja Thesleff on tehnyt musiikkia toimittajan ääninauhurille tallentuneiden kenttä-äänitysten pohjalta.
Myös omia uusia kappaleita on syntynyt ja julkaistu. Thesleff kuvailee tyylilajinsa liikkuvan melodisen bassomusiikin ympärillä, mutta ei koe identifioituvansa mihinkään tiettyyn genreen. Hän ei halua musiikkia tehdessään miettiä sitä, mistä voisi muodostua seuraava viraali hitti.
”Musiikin tehtävä on toimia itseilmaisun välineenä ja välittää tunnelmia. Tavoitteenani on, että biisin aikana tapahtuu jokin puhdistava matka, joka välittyy myös kuuntelijalle”, Thesleff kertoo.
”Jos miettii vain sitä, miten menestyisi, saisi suosiota ja rahaa, silloin unohtuu, mikä on oikeasti tärkeää.”