Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Päivi Brink
Kuva: Jussi Koponen

Maija Ruuskanen: Teoston oltava tehokkaasti reagoiva, luotettava ja tarpeelliseksi koettu toimija

Monipuolinen säveltäjä ja muusikko Maija Ruuskanen on Teoston hallituksen uusin jäsen. Hän on säveltänyt ennen muuta näyttämömusiikkia: oopperaa, kuoromusiikkia ja musiikkia teatteriesityksiin. Teostossa hänen tavoitteenaan on muun muassa avata jäsenille päätösten takana olevia arvoja, jotta päätöksistä tulisi entistä ymmärrettävämpiä.

”Kaikessa työssäni olen kiinnostunut suurista kokonaisuuksista. Pitkäjänteisyys, sinnikkyys, kokonaisuuden ymmärtäminen ja pitkän aikavälin vaikutukset ovat minusta kiinnostavia”, Maija Ruuskanen kertoo.

Ruuskanen (s. 1976) on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, pääaineenaan musiikkikasvatus. Hänen pääinstrumenttinsa on piano. Nykyään Ruuskanen asuu Kannelmäessä Helsingissä, mutta innostus musiikkiin syntyi lapsena Savonlinnassa.

”Kävin Savonlinnan Taidelukiota, ja parikymppisenä pääsin säestämään laulajia Savonlinnan Oopperajuhlille. Vietin soittaen ja oopperakatsomossa kaikki kesäni. Opintojen jälkeen olen tehnyt paljon erilaisia näyttämöteoksia esimerkiksi Kansallisteatterille. Olen kiinnostunut teatterista ja erilaisten lajirajojen ylittämisestä.”

Ruuskanen on vetänyt viulisti Veera Railion kanssa jo 10 vuotta Ruuskanen Railio Klubia.

”Klubilla artistivieraat ovat laulaja-lauluntekijöitä ja esitämme heidän kanssaan uusia sovituksia heidän kappaleistaan. Tänä kesänä viemme Ruuskanen Railio Klubin Savonlinnaan”, Ruuskanen kertoo.

Sopimusperiaatteiden kehittämistä ja viestintää

Ruuskasella on runsaasti kokemusta hallitustyöskentelystä Osuuskunta Lilithissä ja Kapsäkki Osuuskunnassa (Musiikkiteatteri Kapsäkki). Viimeksi mainitun hallituksen puheenjohtajana hän hoiti osuuskunnan talouskriisin vuonna 2014 ja vakautti teatterin talouden.

Ruuskanen on myös kausittain toiminut erilaisten apurahaa myöntävien tahojen, kuten Musiikin edistämissäätiön ja Suomen Kulttuurirahaston vertaisarvioitsijana. Teoston jäsen hän on ollut vuodesta 2014 alkaen, ja tänä keväänä hän on toiminut myös Teoston tilitys- ja jakosääntötoimikunnassa.

”Minulle on tärkeää Teoston organisaation läpinäkyvyys ja viestinnän selkeys jäsenistölle, asiakkaille ja muille sidosryhmille. Jokaisen jäsenen pitäisi kyetä ymmärtämään, mitä Teosto viestii, vaikka asiat ovatkin monimutkaisia. Teoston sisäistä kieltä on avattava entisestään, vaikka selkeyteen onkin panostettu viime vuosina. Olen kokouksissa se, joka keskeyttää ja kysyy, jos en ymmärrä.”

Sopimuksista kehitettävää myös löytyy.

”Näyttämölle tehtyjen teosteni tekijänoikeudet ovat pääasiassa ns. suuria oikeuksia, ja niiden hajanaisia sopimustapoja avaan mielelläni muillekin. Parhaillaan luomme muiden suomalaisten musiikkiteatterisäveltäjien kanssa yhtenäisiä käytäntöjä ja sopimusperiaatteita. Jos jokin asia ei toimi, pyrin vaikuttamaan siihen”, Ruuskanen kertoo.

Netin alustat muuttuvat, mutta työstä on saatava kohtuullinen korvaus

Maija Ruuskasen mielestä Teoston on oltava tehokkaasti reagoiva, luotettava ja tarpeelliseksi koettu toimija.

”Näen haasteena musiikin tekijöiden oikeuksien valvomisen uusien alustojen ja muuttuneiden toimintaympäristöjen aikana. Uusien lisensointialueiden löytäminen ja niistä sopiminen on tärkeää, eli musiikin tekijöiden on pysyttävä aktiivisesti mukana alan kehityksessä. Tehdystä työstä on oltava mahdollista saada kohtuullinen korvaus, vaikka alustat muuttuvat. Toinen olennainen asia on, että tapahtuma-ala pitäisi saada jaloilleen mahdollisimman nopeasti. Mielestäni Teoston on tarjottava kehittäviä ratkaisuja ja vaikuttamisen taitoa.”

”Myös päätösten takana olevista arvotuksista on keskusteltava avoimesti. Koen, että myös musiikkibisneksessä naisten ääni pitäisi saada paremmin kuuluviin. Keskustelen mielelläni muiden kanssa ja minuun saa olla yhteydessä”, Ruuskanen lupaa.

Uutta musiikkia työryhmissä

Ruuskasen viimeisimmät suuret sävellystyöt ovat Lehman-trilogia (2020), Saksofonikvartetto (2019) ja Herääminen-ooppera (2017). Tällä hetkelläkin hänellä on monta rautaa tulessa.

”Sävellän Antti Nylénin librettoon kuoro-oopperaa Äärimmäisyys, joka saa kantaesityksensä lokakuussa. Lisäksi käsikirjoitan ja sävellän musiikkinäytelmää ORIGO neljän naisen työryhmässä Laura Voutilaisen kanssa, ja sitä aletaan esittää ensi keväänä. Sävellän myös Itämeri-aiheista ääniteosta Ulla-Maija Alasen valokuvanäyttelyn yhteyteen, ja valmistelen ohjaaja Davide Giovanzanan kanssa näytelmää Albert Camus’n Sivullisesta. Pidän työryhmätyöskentelystä, ja teen montaa produktiota yhtä aikaa”, Ruuskanen toteaa.

www.maijaruuskanen.com

Jaa somessa
Lue lisää