Mitä musiikintekijän pitäisi ajatella mainosmusiikista?
Mainosmusiikin säveltäminen on taiteenlaji, johon musiikintekijä voi suhtautua joko kunnianhimoisena haasteena tai uhrautumisena konsumerismin alttarille. Lauri Porra edustaa ensimmäistä kategoriaa.
”Mainokset on säveltäjälle kivoja siinä mielessä, että ne ovat niin nopeita, eksakteja ja vaativia”, Porra sanoo. ”Alle minuutissa on saatava tietyt asiat tapahtumaan tietyissä pisteissä. Mainokset on myös harjoituksina tosi hyviä. Niiden avulla oppii hahmottamaan dramaturgiaa, tilaa, muotoa, soitinnusta ja kaikkea tällaista. Suosittelen spottien tekemistä kaikille säveltäjille.”
Porran mukaan on tavallaan yhdentekevää, säveltääkö hän musiikkia mainosta vai esimerkiksi sinfoniaorkesteriteosta varten. Pääasia on, että hän saa tehdä musiikkia, joka tuntuu mielekkäältä ja auttaa häntä kehittymään säveltäjänä. Vuosien varrella 38-vuotias Porra onkin ollut monessa mukana. Hän on tehnyt musiikkia elokuviin, tv-sarjoihin, sinfoniaorkesterille ja soololevyilleen sekä soittanut bassoa kymmenissä erityylisissä yhtyeissä, kuten Stratovariuksessa, Avanti!:ssa, Emma Salokoski Ensemblessä ja Crazy Worldissa.
Mainosmaailmassa Porra sanoo olevansa pieni tekijä, sillä hän säveltää vain 1-2 spottia vuodessa. Tähän mennessä sävellyksiä on kuultu esimerkiksi Fazerin, Lidlin, Kodin1:sen ja Dekabankin mainoksissa. Porran mukaan mainosmusiikin säveltäminen ei eroa paljoakaan ”normaalista” biisintekemisestä saati elokuva- tai tv-säveltämisestä. Suurin ero on sävellyksen pituus.
”Olen tehnyt kaikkia edellä mainittuja asioita, ja tavallaan ne ovat vain eri suuntia katsoa samaa asiaa, joka mulle on musiikki. En pysty sanomaan, että esimerkiksi mainosmusiikin tekeminen olisi helpompaa kuin muu säveltäminen, koska kaikki on tapauskohtaista. Jos keksii asioita ammatikseen, joskus keksiminen tulee vaivattomasti ja joskus se on kauhean työn takana.”
Tapaus ”Polar Night Magic”
Porran tuorein taidonnäyte mainosmaailmassa on Voitto-mainoselokuvakilpailun musiikkisarjan voittanut Polar Night Magic. Liki 5-minuuttinen Polar Night Magic on tarinallinen turismimainos, joka sai alkunsa, kun mainostaja Visit Finland tilasi mainostoimistokumppaniltaan SEK & Grey:ltä talvikampanjan Kiinan ja Japanin markkinoita varten. Yhtenä osana kampanjaa syntyi filmikäsikirjoitus, jonka toteuttajaksi valittiin tuotantoyhtiö Otto Tuotanto ja ohjaaja Pekka Hara.
Polar Night Magicin luovasta suunnittelusta vastannut Sami Korjus sanoo, että ajatus Lauri Porran pyytämisestä spotin säveltäjäksi nousi esiin siinä vaiheessa, kun SEK & Grey:n suunnittelijat ja ohjaaja Hara istuivat samaan pöytään.
”Keskustelimme keskenämme tyylilajista ja puntaroimme kahden eri säveltäjän välillä. Kun Porra oli valittu, ohjaaja kävi hänen kanssaan tiivistä dialogia tuotannon loppuun saakka”, Korjus sanoo.
Porra muistelee suostuneensa Polar Night Magicin säveltäjäksi mielellään, sillä hän oli nähnyt Visit Finlandin edellisen filmin ja vakuuttunut sen korkealaatuisuudesta. Päätöstä edesauttoi, että tuotantoyhtiö Otto, ohjaaja Hara ja leikkaaja Antony Bentley olivat Porralle entuudestaan tuttuja.
”Olen tehnyt niiden kanssa hommia ennenkin, ja meillä on aika hyvä synergia. Mainos- ja elokuvaspoteissa synergia ohjaajan ja leikkaajan kanssa on kaikista tärkein. Jos jää tekemään musaa yksin, etääntyy liikaa projektista. Dialogi on tärkeää myös siksi, että mainosten aikataulut on usein sellaisia, että leikkausta tehdään samanaikaisesti kuin musaa.”
Konserttikantele ja kiinalainen guzheng
Porran mukaan mainosmusiikin sävellysprosessi on aina samantyyppinen. Ensin hän lukee briiffin ja alkaa sen jälkeen miettiä musiikin väripalettia eli soittimia. Polar Night Magicin tapauksessa palettiin päätyivät konserttikantele, keskiaikainen dulcimer, kiinalainen guzheng, kehärumpuja ja äänikuvaa hallitseva omniwerk. Se on Porran tilaustyönä teetättämä soitin, jossa yhdistyvät lautenwerk (koskettimin soitettava luuttu) ja viola organista (koskettimin soitettava jousisoitin).
”Sen jälkeen kun olin esitellyt soittimet mainostoimistolle, lähdin säveltämään ja sovittamaan musaa. Mua ohjailtiin koko prosessin aikana aika vähän eli sain vapaat kädet”, Porra sanoo.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että Sibeliuksen tyttärentyttären pojalla olisi paineita lähteä tekemään musiikkia Suomea puffaavaan mainokseen. Eksoottisia soittimia keräilevä Porra vaikuttaa kuitenkin olevan kiinnostuneempi uusista kuin vanhoista soundeista.
”Mulle on tyypillistä, että otan kansallisia soittimia, kuten tässä tapauksessa konserttikanteleen, ja piilotan sekaan muita soittimia, tässä tapauksessa muun muassa kiinalaisia soittimia, joita soitetaan suomalaisittain tai tosi kaukana niille tyypillisestä maastosta. Silloin syntyy kiinnostavia soundeja.”
Levytetty musiikki herättää yleisön huomion
Mainoksissa törmää harvemmin levytettyyn ja kaikille tuttuun musiikkiin. Mainostoimisto SEK & Grey:n Sami Korjuksen mukaan se johtuu budjetti- ja priorisointikysymyksistä.
”Luvat mainoskäyttöön maksavat yleensä paljon. On kuitenkin kiistaton tosiasia, että silloin kun mainoksessa soi tuttu levytys, huomioarvo on taattu ja puheenaiheita syntyy.”
Korjuksen mukaan musiikki on ”aivan ratkaisevassa asemassa” mainoksen lopputuloksen kannalta. Silti musiikki huomioidaan mainosten tuotantobudjeteissa vain harvoin.
”Liian usein täytyy turvautua katalogimusiikkiin, olkoonkin että valmiiden biisien tarjonta ja versioiden määrä kasvaa koko ajan. Suunnittelijoilla ja ohjaajalla on yleensä kuvausten jälkeen valmis näkemys siitä, mitä musiikilta haetaan. Äänifirma etsii sen perusteella katalogeista musiikkivaihtoehtoja tai pyytää katalogifirman edustajaa tekemään sen. Täydellistä musiikkia on kuitenkin vaikea löytää katalogeista. Yleensä joudutaan tekemään kompromisseja”, Korjus sanoo.
Lauri Porra muistelee, että hänen kolmen soololevynsä biisejä on käytetty tv:ssä silloin tällöin. Useimmiten häneltä kuitenkin tilataan uutta musiikkia.
Tällä hetkellä Porralla on työn alla kaksi orkesteriteosta: toinen Radion sinfoniaorkesterille ja rap-laulajalle, toinen puhallinorkesterille. Vireillä on myös elokuvamusiikkiprojekteja ja uusi instrumentaalilevy.
”Mulla ei ole varmaan 20 vuoteen ollut sellaista hetkeä, ettei mulla olisi joku projekti päällä. Luulen, että se on musiikkia tekevän ihmisen luonne tilanteesta riippumatta ihan loppuun saakka.”
©Voitto – Suomalainen mainoselokuvakilpailu on SATU ry:n, Mainostajien Liiton ja MARK Suomen Markkinointiliitto r.y.:n omistama rekisteröity tavaramerkki. Kilpailun tarkoituksena on ylläpitää suomalaisen mainoselokuvan tasoa, lisätä sen arvostusta ja kehittää tekijöiden ammattitaitoa. Lue lisää: Voitto-kilpailun mainosmusiikin kilpailusarjan ehdokkaat.