”Musiikki on tärkein asia erilaisten tunnelmien luonnissa”
13 vuotta yrittäjänä toiminut Jussi Juntunen, 39, istuutuu kampaamonsa odotustilan sohvalle. Kello on kutakuinkin kolme iltapäivällä. Taustalla soi energinen musiikki. On tyypillisen kiireinen päivä Kampajussissa.
”Musiikki määrittelee tosi paljon sitä, millainen olo on – onko se rento vai energinen vai jotain aivan muuta. Sen vuoksi kiinnitän paljon huomiota siihen, millaista musiikkia laitan soimaan.”
”Esimerkiksi aamulla laitan vähän rauhallisempaa musiikkia ja siinä juodaan muutama kuppi kahvia. Sitten kun päivä lähtee käyntiin, laitetaan vähän energisempää ja niin eteenpäin.”
Juntunen painottaa muodin olevan ennen kaikkea kokonaisuus, joka nivoo yhteen monenlaisia asioita.
”No hyvänä esimerkkinä voisi olla esimerkiksi mainstream-musiikki. Jos sulla soi kaikki tunnetuimmat hitit liikkeessä, niin en tiedä, kuinka uskottavaa on väittää olevansa muodin suunnannäyttäjä.”
”Musiikilla voi vaikuttaa niin paljon ihmisiin esimerkiksi kampaamoissa, että välillä ihmetyttää, ettei siihen kiinnitetä enemmän huomiota.”
Musavinkkejä alan osaajilta ja asiakkailta
Juntunen kertoo hankkivansa lisää musiikkia säännöllisesti.
”Nappaan levyjä säännöllisesti mukaan Lontoosta, jossa mulla on kaksi vakipaikkaa: Roughtrade ja Phonica.”
Aivan umpimähkäisesti Juntunen ei musiikkia kuitenkaan hamstraa. Suosituksia tulee niin musa-alan kontakteilta kuin asiakkailtakin.
”Aika usein ihmiset kertovat uusista biiseistä ja bändeistä, jotka kannattaa tietää. Sitten on vielä nää musa-alan tutut, jotka vinkkaavat tähän päälle vielä lisää”, Juntunen naurahtaa.
Kampajussi haluaa kasvaa tinkimättä ideologiasta
Juntunen haaveilee yrityksensä kasvattamisesta. Haaveena on joko yksi iso liike tai kolme pientä liikettä lisää. Kasvua hän ei kuitenkaan halua keinolla millä hyvänsä.
”Haluan, että yrityksessä on töissä kokonaisvaltaisesti muodista – ei vain hiuksista – kiinnostuneita ihmisiä.”
”Nuoret tuntuvat olevan erityisen hyvin perillä muodista, mikä on tietysti hyvä juttu.”
Lue myös: