Olavi Uusivirta: ”Ikuiset lapset on syntynyt murrosvaiheessa”
Ikuiset lapset -levy on ehdolla tämänvuotisen Teosto-palkinnon saajaksi. Olavi Uusivirta kertoo tekijöiden keskittyneen levyllä ”pelkistettyyn ja kuorruttamattomaan ilmaisuun”.
Olavi Uusivirran sävellykset ja sanoitukset sekä Timo Kämäräisen, Jaakko Kämäräisen ja Olli Krogeruksen sovitukset levyllä Ikuiset lapset. Esiraati perusteli valintaansa:
”Uusivirta bändeineen valjastaa 1980-luvun rockin omiin tarkoituksiinsa, ja herättää henkiin jo kuolleeksi luullun suomirock-genren. Ikuiset lapset on taiten tehtyä ja ylimääräisestä riisuttua. Musiikin voima perustuu nokkamiehen karismaan yhdistettynä klassiseen rockbändin voimaan.”
Millaisessa seurassa koette olevanne palkintoehdokkuuden myötä, Olavi Uusivirta?
”Kovassa seurassa ehdottomasti. Ehdokkaiksi on valikoitunut todella omaäänisiä ja tinkimättömiä tekijöitä, mikä on mainiota. Teosto-palkinnon kohdalla paukkuu tälläkin kertaa genrerajoitukset ja eri musatraditiot näkyvät selvästi. Se tekee varmasti myös teosten vertailusta haastavaa.”
”Oman tekijä-äänen syntyminen on ikuinen prosessi, sillä se tuskin on koskaan täysin kristallisoitunut. Aina kuuluu vaikutteita – kuten pitääkin – ja parhaimmassa tapauksessa niistä muodostuu persoonallinen ja omalakinen synteesi.”
Miten levy syntyi? Millainen tarina sillä on?
”Ikuiset lapset on syntynyt murrosvaiheessa, kun mietitään bändin elinkaarta. Bändistä oli lähtenyt kaksi jäsentä ja tyhjiötä oli tullut täyttämään yksi henkilö, Timo, mikä tuntui silloin aika radikaalilta ratkaisulta. Sillä on tietysti ollut iso vaikutus koko bändin yleissointiin ja -klangiin. Timo otti kuitenkin heti alusta alkaen luontevasti kapellimestarin roolin ja häntä voisikin verrata sveitsiläiseen linkkuveitseen, sillä ideoita sinkoilee paljon, ja ikkunat on ennakkoluulottomasti auki kaikkiin ilmansuuntiin.”
”Levyllä kuuluu myös vahvasti meidän A&R:mme, Riku Mattilan, kädenjälki. Hän kannusti meitä alusta alkaen pelkistettyyn ja kuorruttamattomaan ilmaisuun, joka sopi meille. Sen seurauksena keskityimme bändinä käytännössä kolmeen tai neljään elementtiin täysipainoisesti. Päätettiin luottaa siihen. ”
Parhaat muistot levyn parista?
”Ehkä levyn parhaimpia muistoja ovat muutamien biisien syntyminen. Osa biiseistä syntyi erikoisissa tilanteissa, kuten tien päällä. Yksi hyvä esimerkki on Auttakaa!-biisi, johon idea tuli Tahkon keikalla, kun roudattiin tavaroita. Timo huikkasi vahvistinta kantaessaan, että olisipa hauskaa tehdä biisi joka alkaa pelkällä huudolla ”auttakaa!”. Seuraavan päivänä biisi oli käytännössä valmis.”
”Suurin osa levyn kappaleista lähti rakentumaan melko mutkattomasti, ikään kuin omalla painollaan vierien. Olen esimerkiksi saattanut unettomana yönä saada jonkun melodian tai tekstinpätkän päähäni ja vienyt sen heti seuraavana päivänä treeneihin työstettäväksi. Sen jälkeen pojat ovat alkaneet ehdotella erilaisia juttuja mukaan ja lopulta meillä on ollut tunnin päästä jo melko pitkälle viety raakaversio. Leimallista on ollut, että aihiohin on tartuttu heti tuoreeltaan, ja niitä on lähdetty testaamaan keikoillakin jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Voisikin sanoa, että Ikuiset lapset on liikkeessä syntynyt levy. Näissä sovitustilanteissa näkyy hyvin se, että bändin välille on muodostunut jonkinlainen telepaattinen yhteys. Tuntuu, että ollaan virittäydytty samalle aaltopituudelle.”
Mitä aiotte tehdä seuraavaksi musiikin parissa?
”No itse asiassa ollaan jo aloitettu uuden musiikin parissa työskentely, koska kesä on täynnä keikkoja, ja tarkoituksena on tuoda uutta matskua pöytään sitä mukaa kun sitä syntyy. Tehtiin bändin kanssa noin 8 uutta biisidemoa tuossa talvilomalla. Pohjat ollaan ehditty äänittämään noin kolmeen tai neljään biisiin. Aiomme julkaista uuden biisin vapun lähettyvillä.”
”Seuraavalla levyllä on hyvin samanlainen työnjako. Albumi äänitetään timon johdolla hänen vastavalmistuneella Arthur II -studiollaan Martinlaaksossa. Uusi levy tulee heti ensi vuoden alussa.”