”Oon töis mut en duunis” – musiikista tuli Cledokselle työ
19-vuotias räppäri Cledos tekee trap-musiikkia, joka kuulostaa tältä päivältä ja levittää suuren sanoman sijaan hyviä viboja. Kuinka Cledos oikein päätyi musiikintekemisen pariin, ja mitä kappaleita hän valitsi Teostoryn lukijoille jouluaiheiselle soittolistalleen?
Joskus ei tarvita kuin yksi yritys. 19-vuotias helsinkiläisräppäri Cledos sai huomata sen puolitoista vuotta sitten, kun hän julkaisi omakustanteena debyyttisinglensä Töis. Kappaleesta tuli viraalihitti, jota on tähän mennessä kuunneltu Spotifyssa käsittämättömät kaksi ja puoli miljoonaa kertaa. Vielä tätäkin käsittämättömämpää on, että kyseessä on Cledoksen ensimmäinen koskaan tekemä kappale.
Cledos alias Vladislav Heponen päätyi musiikintekemisen pariin puolivahingossa. Vielä pari vuotta sitten hänellä ei ollut varsinaisia urasuunnitelmia; ainoastaan epämääräinen ajatus siitä, että hän haluaisi tehdä jotain luovaa ja olla esillä. Musiikintekemisestä tuli ajankohtaista, kun Cledos tutustui Graciaksen pikkuveljeen DeezyDavidiin.
”DeezyDavid teki musaa ja sanoi mulle, että ’sulla on niin kova tyyli, että pitäisikö sun olla mun tuplaaja’. Olin että alright, ja aloin tuplata sitä keikoilla ja käydä studiolla. Sitä kautta menin enemmän ja enemmän räppijuttuun mukaan ja aloin tajuta, miten se skene toimii”, Cledos sanoo.
Täysin nollista Cledos ei hiphopin suhteen lähtenyt. Hän oli alkanut kuunnella räppiä jo 6-vuotiaana, jolloin hänen äitinsä osti hänelle joululahjaksi Eminemin, Snoop Doggin ja 50 Centin levyjä. Hän oli myös harrastanut breakdancea, joka lasketaan yhdeksi hiphopin neljästä elementistä räppäämisen, levyjen soittamisen ja graffitikulttuurin lisäksi.
Kesällä 2017 DeezyDavid ehdotti Cledokselle, että he tekisivät hänelle kappaleen. Ajatuksena oli pitää hauskaa kavereiden kesken, eikä välttämättä edes julkaista kappaletta.
”Sitten ruvettiin tekemään Töis-biisiä, ja siinä oli sen verran potentiaalia, että päätettiin laittaa se ulos. Tässä vaiheessa mulla ei ollut mitään käsitystä esimerkiksi musiikin teoriasta. Kaikki a-mollit, d-mollit, oktaavit… en tajua niistä mitään, enkä osaa soittaa mitään soitinta. Musanumeroni oli peruskoulussa seiska tai kutonen, mutta kun aloin tehdä musiikkia lukiossa, musanumeroni alkoi nousta ja ope alkoi fiilaamaan mua enemmän.”
Uuden aallon harjalla
Cledos tekee musiikkia, joka eroaa monella tapaa suomalaisesta valtavirtaviihteestä ja vanhan koulukunnan musiikkimieltymyksistä. Hänen tyylilajinsa on trap, joka on erityisesti Yhdysvalloissa suosittu hiphopin ja elektronisen tanssimusiikin tyylisuunta. Cledoksen esikuvat tulevatkin Yhdysvalloista: Kanye West, Pharrell Williams ja Tyler, the Creator.
”Uusi aalto tuntuu oikealta tällä hetkellä”, Cledos sanoo. ”Suomessa jengi tekee enemmän old school -kamaa, mutta se on old schoolia. Mielestäni sitä ei pysty tekemään enää vuonna 2018, vaan pitää mennä samaa tahtia ajan kanssa.”
Cledoksen erottaa vanhasta koulukunnasta myös hänen dadaistinen räppäystyylinsä. Hän ei yritä kertoa suuria tai kantaaottavia tarinoita, vaan hänen tekstinsä leikittelevät sisällön sijaan äänteillä, tavuilla ja soundeilla.
”Se, miten muotoilen ja äännän sanat, on mulle tärkeämpää kuin se, mitä oikeasti sanon. Musiikki on mulle enemmän soundia ja viboja – sellaista, jota ulkomaalaisetkin voivat digata, vaikka eivät ymmärtäisi sanoja. Ehkä siksi mulla onkin paljon ulkomaalaisia kuulijoita esimerkiksi Yhdysvalloista, Ranskasta, Espanjasta, Ruotsista ja Britanniasta.”
Tällä hetkellä Cledos työstää kokopitkää albumia, joka on jatkoa viime vuoden marraskuussa ilmestyneelle Alo-ep:lle. Häntä työllistävät myös oma vaatemallisto, urheiluharrastukset sekä liuta ajatuksen tasolla olevia ideoita, kuten semi-realistinen lyhytelokuva hänen kaveriporukastaan.
Cledos arvelee, että yksi syy hänen toiminnantäyteiseen ja kurinalaiseen elämäntapaansa on aktiivinen urheilutausta. Lapsuudessaan ja nuoruudessaan hän harrasti kaikkea mahdollista: taekwondoa, telinevoimistelua, tanssia, koripalloa, uintia. Treenejä oli jopa 8-9 kertaa viikossa, ja Cledos sanookin, että urheilu oli yhdessä vaiheessa hänen koko elämänsä.
”Mua on pienestä pitäen laitettu kaikkiin treeneihin, ja olen harrastanut kaikkea. Olen tottunut siihen, että teen koko ajan jotain. Jos olen vaikka kavereiden kanssa ja ne pelaavat pleikkaa, saatan alkaa miettiä, että voisin nyt olla vaikka piirrustuskerhossa tai tekemässä jotain järkevää. Koetan täyttää jokaisen päiväni jollain sellaisella, joka edistää tulevia juttujani.”
Räppijoulua rakentamassa
Cledos ei tunnustaudu erityisen suureksi jouluihmiseksi. Joulu on hänelle silti traditio, jota hän viettää joka vuosi perheensä kanssa. Syömisen ja lahjojen avaamisen lisäksi joulunviettoon kuuluu kotoa poistuminen.
”Yleensä jengi on jouluna vaan himassa, mutta meidän perhe lähtee usein syönnin jälkeen käymään jossain vähän kauempana, esimerkiksi vesipuistossa.”
Kun Cledosta pyytää listaamaan hyviä jouluaiheisia kappaleita, hän sivuuttaa perinteiset joululaulurenkutukset ja nostaa esiin räppäreiden tekemiä joulubiisejä. Ensimmäisenä listalle valikoituu Tyler, the Creatorin hiljattain julkaisema kuuden biisin joulu-ep Music Inspired by Illumination & Dr. Seuss’ The Grinch.
”Tyler on yksi lempiartistejani, ja tällä ep:llä on tosi paljon hyviä biisejä. Ne eivät ole sellaisia biisejä, jotka alkavat ärsyttää, kuten joululaulut yleensä. Ne ovat jouluteemaisia biisejä, mutta niitä voi kuunnella myös kesällä.”
Yllättäen listalle yltää myös Mariah Careyn ikivihreä joululaulu All I want for Christmas Is You.
Seuraavaksi soittolistalle pääsevät Eazy-E:n Merry Muthafuckin’ Xmas ja Ludacrisin Ludacrismas, jota Cledos sanoo kuunneellensa lapsena joka joulu. Hieman yllättäen listalle yltää myös Mariah Careyn ikivihreä joululaulu All I want for Christmas Is You.
”Se on tosi tosi tosi klassikko mutta silti hyvä biisi. Tykkään paljon erilaisesta musasta, enkä häpeä kuunnella mitään. On rikkaus, kun voi kuunnella erilaista musaa. Sitä kannattaa tuoda esiin.”