Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Kaisa Huikuri
Kuva: Kerttu Penttilä

Risto Salminen: Työn merkityksellisyys on iso voimavara

Onnittelut vielä nimityksestäsi! Millaisin tunnelmin olet tarttunut uuteen tehtävään?
Hyvillä tunnelmilla. Olen innoissani tästä tehtävästä, tässä on paljon mahdollisuuksia lähteä kehittämään toimintaamme edelleen.

Kuka olet, mistä tulet?

Olen kasvanut Kokkolassa ja opiskellut Helsingissä. Tulin Teostolle ensimmäisen kerran vuonna 2003, kun toimisto oli vielä Lauttasaaressa. Hain Teostolle lakimieheksi, koska olin kiinnostunut tekijänoikeus- ja IPR-aiheista.

Mutta alkujaan opintosi olivat viemässä toisenlaiselle polulle?

Kyllä vaan. Opiskelin vuosina 1994-1997 Sibelius-Akatemiassa ja pääaineeni oli trumpetin soitto. Hain kuitenkin oikeustieteelliseen tiedekuntaan. Opintojeni aikana työskentelin mm. taiteenalan lakiasiaintoimistossa sekä vakuutusalalla.

Ennen nykyistä toimitusjohtajan työtä ehdit olla Teostolla monissa tehtävissä?

Toimin 2000-luvun alussa tosiaan Teoston lakimiehenä, mutta siirryin vuoden 2007 lopussa Keskon konserniin lakimieheksi. Työskentelin päivittäistavarakaupan parissa Ruokakeskolla reilut kaksi vuotta.  Palasin kuitenkin Teostoon lakiasiainjohtajaksi vuoden 2010 alusta lähtien. Vuosien mittaan olen toiminut hallituksen sihteerinä, vetänyt lakiasioiden ohella eri tiimejä ja vuonna 2015 siirryin operatiiviseksi johtajaksi. Näihin aikoihin suoritin työn ohessa Executive MBA -opinnot, joten tiiviimpiäkin vaiheita on uran varrelle osunut.

Millaisen toimitusjohtajan säveltäjät, sanoittajat ja musiikkikustantajat ovat nyt saaneet tekijänoikeusjärjestönsä johtoon?

Yhteistyökykyisen ja keskusteluvalmiin johtajan. Henkilön, joka pystyy muodostamaan ratkaisuja. Toivoisin, että minut koettaisiin helposti lähestyttäväksi. Siihen pyrin.

Entä millaisen johtajan Teoston henkilöstö sai?

No edellä mainittu välittömyys ja helppo lähestyttävyys on tässäkin tavoitteenani. Olemme kohtuullisen pieni työyhteisö. Toivon, että meillä on helppo tulla keskustelemaan ja uskallamme olla myös eri mieltä asioista.

Teosto tunnetaan säveltäjien, sanoittajien ja kustantajien järjestönä, mutta asiakaskuntaan lukeutuvat myös musiikkia käyttävät yritykset ja yhteisöt. Miten näet Teoston toiminnan tällä alueella?

Teostolla on mielenkiintoinen rooli ja todellinen näköalapaikka musiikin maailmaan. Toimimme kahdella markkinalla ja asiakaskokemusta pitää pystyä kehittämään molempiin suuntiin. Asiakkaiden luottamus on toimintamme keskiössä.

Tavoitteenamme on edelleen kehittää asiakasyhteistyötämme ja mielellämme näemme asiakkaitamme ja kumppaneitamme myös sopimusneuvottelujen ulkopuolella. Jatkuvassa muutosvirrassa toimialan seuraaminen ja tulevan ennakointi ovat entistä tärkeämmässä roolissa. Meidän pitää myös pystyä nykyistä paremmin tuottamaan datavirroista asiakkaitamme hyödyttävää tietoa. Analyysikyvykkyyden parantaminen onkin pidemmän aikavälin kehityskohteenamme, kuten useimmilla muillakin organisaatioilla.

Säveltäjien, sanoittajien ja kustantajien edunvalvonta ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen ovat Teoston toiminnassa tärkeässä asemassa. Millaiset aiheet nyt ovat ajankohtaisia?

Tavoitteenamme on, että Suomessa on hyvät edellytykset työskennellä luovalla alalla. Tänä syksynä monen vuoden ponnistelumme tuottivat hedelmää, kun musiikin tekijöiden verokohtelu saatiin vihdoin tasa-arvoiseksi muiden yrittäjien kanssa. Saimme tämän työn maaliin yhteistyössä valtiovarainministeriön ja Verohallinnon kanssa. Yhteistyö on toimintamme avainsana myös jatkossa. 

Uuden hallituskauden lähestyessä haluamme nostaa esille sosiaaliturvan uudistusta. Tällä hetkellähän tekijänoikeustuloja ei kohdella kuten muita ansiotuloja eli ne eivät kerrytä eläkettä, eivätkä vanhempainpäivärahaa. Monilla säveltäjillä ja sanoittajilla tulot vaihtelevat eri vuosina ja perhettäkin perustetaan, joten on tärkeää, että sosiaaliturva on tukena elämän eri vaiheissa ja että ammattimainen työskentely on mahdollista. 

Millaisia muutoksia musiikkialalla on näköpiirissä ja miten niihin varaudutaan?

Useimmat toimialat ovat joko kokeneet tai kokevat murroksen, joka muuttaa perinteistä toimintalogiikkaa. Tekijänoikeusbisnes ei ole tästä poikkeus. Vastaamme kehittyvään markkinaan lisäämällä musiikin tekijöiden ja kustantajien mahdollisuuksia entistä joustavampaan Teoston asiakkuuteen tulevaisuudessa.

Asiakkuuden jousto tarkoittaa käytännössä lisääntyvää valinnanvapautta.  Tavoitteenamme on, että meillä on tyytyväiset asiakkaat, jotka haluavat pysyä asiakkainamme. Asiakaspalaute ja asiakkaiden luottamus kannustavat meitä kirittämään palveluidemme kehittämistä entistä ajanmukaisemmiksi.

Jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä toimintaa on kehitettävä koko ajan. Teostollakin on uudenlaisia kokeiluja, kuten perustamamme Mind Your Rights Oy. Yhtiö kehittää palvelualustaa, joka kerää yhteen live-tapahtumien eri toimijat aina promoottoreista musiikintekijöihin ja tehostaa tiedon vaihtoa ja käsittelyä live-alueella. 

Mitkä ovat Teoston työyhteisön vahvuuksia?

Viime kevään henkilöstökyselyssämme nousi korkealle kokemus työn merkityksellisyydestä. Se on ehdottomasti yksi vahvuuksistamme. Toimintamme keskiössä ovat asiakkaat, ja hyvä asiakaskokemus lähtee motivoituneista ja sitoutuneista ihmisistä. 

Töitä ja tulevaisuuden suunnittelua riittää, mutta miten rentoudut?

Yritän pitää kunnostani huolta käymällä kuntosalilla ja pelaamalla ikämiesfutista.  Olen alkanut myös kokeilla taas vähän trumpetin soittoa – muu perhe siirtyy silloin alakertaan. Joskus saan kyselyitä, liittyisinkö puhallinorkesteriin. Saa nähdä, senkin aika voi vielä koittaa!

LUE LISÄÄ: 
Teoston vaiheita 1940-luvulla  
Teoston historiakronikka 1928-2018 
Teoston ensimmäiset asiakkaat: ”Eräänä päivänä joku maisteri Ikonen soitti” 
Leevi Madetoja oli mukana perustamassa Teostoa  
1980-luvulla television musiikkiohjelmat vauhdittivat hittien syntyä 
Verkkomediat tukevat kansainvälistä uraa 2000-luvulla

Jaa somessa