Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Ari Väntänen
Kuva: AJ Savolainen

Rohkeasti uusiin ulottuvuuksiin

Sebastian Hilli on aina elänyt musiikin lähellä, mutta sisään hän astui vasta varsin myöhään. Toki hän soitti klassista pianoa jo kymmenvuotiaana ja seurasi vierestä isänsä kirkkomuusikon työtä ja veljensä bänditouhuja, mutta se ei ollut vielä edes alkua. Oma musiikillinen intohimo syttyi kunnolla lukion loppuvaiheessa.

”Musiikkilukiossa huomasin saavani klassisesta musiikista irti paljon enemmän kuin mistään muusta. Olin erityisen innostunut improvisaatiosta, jossa sain vapaasti antaa mielikuvituksen räiskyä. Se avasi musiikista uuden ulottuvuuden. Huomasin haluavani ilmaista itseäni eri muodossa kuin olin siihen asti ilmaissut.”

Hilliä kiinnosti se, että musiikin luomisessa kaikki oli mahdollista. Kun päästi irti rajoitteista, pystyi ilmaisemaan jotakin syvää ja sisäsyntyistä.

”Se herätti minussa intohimon oman musiikin luomiseen. Tein ensimmäisen varsinaisen sävellykseni lukion lopussa. Se oli aika pitkä ja siinä oli ranskalaisia tuulahduksia. Se oli todella kaukana musiikista, jota teen nyt, mutta siitä kaikki lähti. Huomasin pystyväni kirjoittamaan toimivaa musiikkia, vaikka en ollut vielä opiskellut säveltämistä. Se rohkaisi jatkamaan.”

Lukiolaisnuoren oli mietittävä myös elämälleen suuntaan.

Into kasvanut vuosien myötä

”Kun huomasin, kuinka paljon säveltämisestä ja luomisesta sain, musiikki tuntui luontevalta ja helpolta uravaihtoehdolta. Se oli suora kanava, jonka kautta ilmaista itseä moniulotteisesti. Oli heti selvää, että haluan säveltää musiikkia työkseni.”

”Olin todella kiinnostunut imemään itseeni uutta informaatiota. Kun huomasin, että mahdollisuuksia ja tietoa oli tarjolla loputtomasti, uteliaisuus vei mennessään. Pääsin Sibelius-Akatemiaan opiskelemaan säveltämistä ensimmäisellä pyrkimällä.”

Hilli sanoo, että vuodet ovat vain kasvattaneet intoa. Säveltämisestä on tullut työ, joka ei tunnu työltä.

”Rakastan tätä enkä haluaisi tehdä mitään muuta. Säveltäminen on minulle luontainen ja palkitseva elämäntapa, jossa musiikkia eletään ja hengitetään joka päivä. Sitä ei voi sulkea pois muusta elämästä, vaan se on osa identiteettiä. Luomisprosessi on kytköksissä omiin mielentiloihin ja kokemuksiin. Säveltämisen kautta näkee sisäisessä maailmassaan ulottuvuuden, jota ei muuten ehkä näkisi.”

”jokainen teos on mahdollisuus tehdä mitä tahansa”

Hilli lukee säveltämisensä periaatteiksi avoimuuden, uteliaisuuden ja uuden etsimisen.

”Vakioratkaisuihin turtuu. Tykkään yllätyksellisyydestä, ja jokainen teos on mahdollisuus tehdä mitä tahansa. Kokeilen mielelläni eri tyylejä ja lähestymistapoja säveltämiseen. Loppujen lopuksi omat mieltymykset ja intuitio kuitenkin johdattavat sitä kohti, mistä muodostuu oma musiikillinen identiteetti.”

”Oma tyyli on jatkuvasti kehittyvä prosessi. Minulle on tärkeää, etten lukkiudu jo tehtyyn. Pidän mahdollisuuksia avoimina, enkä jää rajatulle alueelle. Olemalla avoin ja rohkea voi löytää jotain erityistä ja merkityksellistä, joka voisi muuten jäädä löytämättä.”

Hilliä inspiroivat usein ulkomusiikilliset asiat. Snap Musicin säveltämistä innoitti ajatus psykologisesta hallinnan menettämisestä.

”Viime aikoina minua ovat inspiroineet aiheet, joista pystyn itse ammentamaan ja löytämään tarttumapintaa. Inspiraatio ei tule tyhjiöstä eikä googlettamalla. Sillä on usein kytkös johonkin hetkeen tai tapahtumaan. Kuulijalle ei välttämättä ole ilmeistä, että teos on syntynyt jostakin minulle henkilökohtaisesta.”

Snap Musicin tilasi Hilliltä Yleisradio. Yle halusi tietynmittaisen orkesteriteoksen RSO:lle, muuten säveltäjän kädet jäivät vapaiksi.

”Ensimmäisenä ajatuksena oli tehdä ulospäinsuuntautunut ja energinen teos, jossa on flow ja svengi. Säveltämisessäni on aina läsnä ajatus intensiteetistä, ja nytkin halusin tehdä alusta loppuun intensiivisen teoksen. Koska tämä on ensimmäinen tilaustyöni RSO:lle, halusin sen kuvastavan säveltäjyyttäni ja päästävän muusikot loistamaan. Halusin näyttää orkesterin monessa eri valossa soolotilanteista koko orkesterin massatilanteisiin ja tuoda esiin sävyjä eri sointiyhdistelmillä ja -tekniikoilla. Musiikillisesti ja dramaturgisesti tärkeä ohjaava tekijä oli teoksen taustalla olevan aiheen voimakas tunnelataus.”

Esiraadin mukaan Hillin sävellys on tarkka kuva informaatiota tulvivasta ajastamme. Hillin alkuperäinen pyrkimys ei ollut säveltää ajankuvaa, mutta hän pitää tulkintaa kiinnostavana.

”Pystyn hyvin ymmärtämään tuon tulkinnan. On hienoa, että miten musiikki voi puhua eri tavalla eri kuulijoille. Ei ole olemassa vääriä tulkintoja. Itselleni on tärkeää, että musiikistani löytyy tarttumapintaa tässä ajassa. Haluan, että se elää nykyisyydessä eikä menneessä.”

Samassa luonnehdinnassa Snap Musicin sanotaan tanssivan taitavasti kaaoksen veitsenterällä.

”Informaatiomäärän pakkaantuminen ja kaaokseen johtavat tilanteet ovat teoksessa tietoisia, snap-sanasta johdettuja valintoja. Yksi sanasta johdetuista merkityksistä oli ajatus “otoksista”, joissa hyvin kontrastisetkin katkelmat seuraavat välähdysmäisesti toisiaan. Lyhyissä sekvensseissä tulee paljon informaatiota. Paikoitellen se ajatus ohjasi muotoa.”

Kansainvälinen työ

28-vuotias Hilli on kansainvälisesti palkittu säveltäjä. Hän haluaa tehdä musiikkia globaalisti.

”Olen saanut Suomessa hyviä mahdollisuuksia ja täällä on hienoja esittäjiä ja orkestereita, mutta uran edistämisen mahdollisuudet ovat rajatut. Esitysmahdollisuuksien saaminen on ollut jopa vaikeampaa kuin ulkomailla.”

”Tavoitteenani on kansainvälinen ura eli se, että teoksiani soitetaan eri puolilla maailmaa. Niitä on jo soitettukin ja vireillä on erilaisia suunnitelmia ja asioita, jotka varmasti avaavat kansainvälisiä näkymiä lisää. Tällä hetkellä teen Hollantiin isolle ensemblelle teosta, joka kantaesitetään syksyllä. Keväällä yksi teoksistani saa Kiinassa useita esityksiä.”

Säveltäjä sanoo Teosto-palkinnon tuntuvan merkitykselliseltä ja ainutlaatuiselta.

”Olen todella otettu. Teosto haluaa palkita rohkeita, innovatiivisia ja omaperäisiä teoksia, ja nuo kriteerit kuvastavat ajattelutapaani ja pyrkimyksiäni taiteilijana. Se, että juuri niistä ominaisuuksista palkitaan, on suuri kunnianosoitus.”

”Teosto-palkinto on harvoja musiikkipalkintoja, jossa eri genrejen edustajat asetetaan rinnakkain tasavertaisiksi. Se tekee merkitykselliseksi itse musiikin, ei lajityypin. Katson kunnioittaen aiempia voittajia ja ehdokkaita. On hienoa olla osa Teosto-palkinnon historiaa.”

Kuuntele Snap Music Yle Areenassa (teos alkaa kohdasta 01’17’03)

Tutustu Teosto-palkittuihin vuosien varrelta

Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimmista taidepalkinnoista, joka jaetaan vuosittain yhdelle tai useammalle kotimaiselle musiikkiteokselle. Teosto on jakanut tunnustuspalkintoa vuodesta 2003 lähtien edistääkseen kotimaista luovaa säveltaidetta.

 

    Jaa somessa