Ruotsin Musikmakarnassa koulutetaan biisintekijöitä kansainvälisille markkinoille
Emmi Harju opiskeli kevään 2023 lauluntekemistä Ruotsin Musikmakarnassa, joka on yksi maailman maineikkaimmista biisintekijäkouluista. Koulu on tehnyt yhteistyötä muun muassa Dua Lipan ja Max Martinin kanssa. Monet koulussa opiskelleet biisintekijät ovat menestyneet kansainvälisillä markkinoilla.
25-vuotiaan Emmi Harjun matka musiikintekijäksi alkoi jo yläasteella, kun hän voitti kitaran laulukilpailussa. Kitaratuntien inspiroimana Harju alkoi tekemään kappaleita ja hänen kitaransoitonopettajansa järjesti hänelle myös ensimmäiset äänityssessiot. Harju halusi musiikintekijäksi, koska tarinoiden jakaminen musiikin kautta on ollut hänelle luontevin itseilmaisun keino.
Emmi Harjulle musiikki on ollut aina merkittävä osa opintoja, ensin Hatanpään musiikkilukiossa ja myöhemmin levy-yhtiöharjoittelussa Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopinnoissa. Hän löysi nykyisen tuottajansa Janne Nuutisen tehdessään cover-keikkoja korkeakouluopintojensa ohella. He tekevät musiikkia Leomi-artistinimellä.
Kulttuurituottajan hommat tauolle ja panokset biisintekemiseen
Vuosi sitten Emmi Harju laittoi kulttuurituottajan hommat tauolle ja päätti panostaa täysillä musiikintekemiseen. Hän aloitti opinnot samaan aikaan HEO Kansanopiston lauluntekijälinjalla ja Rytmi-instituutin artistivarikolla. Lisäksi hän osallistui Music Finlandin Hip Hop Hotelliin, joka oli hänen ensimmäinen biisileirinsä.
Harjulle virisi halu opiskella lauluntekemistä myös ulkomailla. Hän päätyi kysymään Ruotsin Örnsköldsvikissä sijaitsevasta Musikmakarnasta, olisiko koululla tarjota opetusta englanniksi. Vastaus oli aluksi kieltävä, mutta kuukauden päästä haku kolme kuukautta kestävälle kansainväliselle linjalle yllättäen aukesi.
Musikmakarnan opetus perustuu oikeisiin toimeksiantoihin
Ruotsissa Örnsköldsvikin kaupungissa toimivan Musikmakarnan toiminta perustuu täysin yhdessä tekemiseen. Koulun opiskelijat asuvat saman katon alla, tekevät musiikkia ja viettävät vapaa-aikaa samassa porukassa.
Opiskelu Musikmakarnassa koostuu pääosin sessioista, joissa opiskelijat tekevät kappaleita levy- tai kustannusyhtiöiden antamiin liideihin. Emmi Harjun mukaan opettajat eivät työskentele palkollisina, vaan luennoivat tarvittaessa. Opiskelijat ovat päässeet tekemään kappaleita muun muassa K-pop-yhtyeille ja kustannusyhtiölle, joka pitchasi biisejä edelleen Euroviisuihin.
Musikmakarnan ensimmäisellä biisileirillä opiskelijat jaettiin kahden tuottajan ja kahden sanoittaja-toplinerin muodostamiin ryhmiin. Ryhmät saivat tehtäväkseen tehdä kappaleen vapaavalintaisessa tyylilajissa. Kahden päivän päästä vaihdettiin ryhmää ja tyylilajia, ja viimeinen päivä pyhitettiin kappaleiden kuuntelulle ja palautteelle.
Opiskelijat saivat Musikmakarnassa myös henkilökohtaista mentorointia omia artistiprojektejaan varten esimerkiksi markkinointisuunnitteluun. Emmi Harju pääsi esittämään omia kappaleitaan myös verkostoitumisillassa, jossa oli paikalla Warner Chappell Music -kustannusyhtiön edustajia. Sen lisäksi he esiintyivät Örnsköldsvikin käsityöläistapahtumassa.
Parasta koulutuksessa ovat ehdottomasti olleet kontaktit, joista on varmasti apua tulevaisuudessa. Motivaatiota tekemiseen on antanut se, että kappaleita tehdessä tietää, että joku oikea artisti on kiinnostunut niistä, vaikka julkaisusta ei olekaan takeita.
Tulevaisuudessa Harju aikoo priorisoida oman artistiprojektinsa ja pitää samalla ovet avoinna myös muille projekteille. Koulun penkille Harju ei enää kerro kaipaavansa, sillä nyt on aika vihdoin näyttää, mitä opit ovat hänelle antaneet.
”Suhtautumiseni musiikkialaan on muuttunut toiveikkaaksi Musikmakarnan myötä. Kansainvälisillä markkinoilla toimiminen ei tunnu enää niin kaukaiselta ajatukselta”, hän toteaa.
Koulun sijainti pikkukaupungissa karsii turhia vapaa-ajan houkutuksia
Musikmakarnan menestys johtuu koulun perustaja Ulla Sjöströmin mukaan kolmesta tekijästä: koulu sijaitsee noin 55 000 asukkaan Örnsköldsvikin pikkukaupungissa, jossa ei ole liiaksi menoja. Näin opiskelijat voivat keskittyä täysillä musiikin tekemiseen. Toisena etuna on se, että opiskelijat voivat mennä koululle koska tahansa kokeilemaan ideoita ja tekemään musiikkia. Kolmas avain on laaja yhteistyöverkosto.
”Olemme tehneet paljon työtä myös musiikkialan tasa-arvon eteen. Musikmakarnassa opiskelee tällä hetkellä yhtä paljon miehiä ja naisia. Haluamme tarjota kaikille yhtäläiset mahdollisuudet kansainvälistymiseen ja uralla menestymiseen”, Sjöström kertoo.
Sjöström korostaa myös vapaa-ajan sekä riittävän levon, syömisen ja liikunnan merkitystä opiskelijoille. Hänen filosofiansa näkyy koulutuksessa siten, että 4200 euroa maksavasta koulutuksesta katetaan opiskelijoille myös vapaa-ajan aktiviteetteja, kuten laskettelureissu ja liput Melodifestivaliin.
Sjöström uskoo, että Pohjoismaat voisivat olla yhdessä merkittävä tekijä globaaleilla musiikkimarkkinoilla, jos yhteinen kompetenssi hyödynnettäisiin paremmin.
“Kätevää on se, että jos tapahtuisi jotain, emmekä voisi lentää muualle, voisimme silti matkustaa laivalla tai autolla toistemme luo.”
Suomen Musiikintekijät ry käynnisti syksyllä 2022 koulutustutkimushankkeen, jossa selvitetään, miten musiikintekijyyteen valmentavat koulutukset vastaavat kansainvälisen toiminnan tarpeisiin. Erikoistutkija Riikka Hiltusen johtaman tutkimuksen tulokset julkaistaan syksyllä 2023.
Musiikin tekemistä ja tuottamista voi opiskella tällä hetkellä Suomessa seuraavissa paikoissa:
- Helsingin Metropoliassa on mahdollista opiskella muusikoksi, joka painottuu musiikin tekemiseen ja tuottamiseen. Tutkintoon valitaan rytmimusiikin opiskelijoita ja tutkintoon sisältyy tiiviissä ryhmässä tehtävää cowritingia, sanoittamista ja säveltämistä.
- Helsingin Pop & Jazz Konservatoriossa voi opiskella musiikin tuotannon ammattitutkinnon. Koulutuksessa voi erikoistua laulun tekemiseen, musiikin tuottamiseen tai musiikin managerointiin.
- Pop & Jazz Konservatorio Lappiassa Torniossa voi opiskella musiikkituotannon ammattitutkinnon laulun tekemisen tai musiikin tuottamisen osaamisalassa. Koulutus on kestää noin 1,5 vuotta ja toteutetaan monimuotona.
- Turun Konservatoriossa voi opiskella musiikkituotannon ammattitutkinnon, jonka yhtenä osana on laulun tekeminen.
- Helsingin HEO Kansanopistossa voi opiskella lauluntekemistä, jonka painopisteet ovat oman artistiuden kehittäminen, biisien tarjoaminen muille, sanoittaminen ja säveltäminen.
- Varsinais-Suomen kansanopistossa on vuoden kestävä elektronisen musiikin ja biisinteon linja, jonne voi hakea ilman aikaisempaa kokemusta alasta.
- Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa voi suorittaa toisen asteen ammatillisen muusikon tutkinnon ja erikoistua musiikin tekijäksi.
- Taideyliopiston Sibelius-Akatemia tarjoaa omille pääaineopiskelijoilleen pop/rockmusiikin säveltämisen ja tuottamisen sivuainekokonaisuuden. Musiikkiteknologian pääaineessa tarjotaan soveltavan musiikin kursseja, kuten elokuva- ja pelimusiikin säveltämistä ja tuottamista. Lisäksi linjalla voi käydä elektroakustisen sävellyksen opintoja.
- Tampereen palvelualan ammattiopisto SASKYssa voi opiskella lauluntekemistä vuoden kestävässä tutkinto-ohjelmassa.
- Teoston, Suomen Musiikkikustantajat ry:n, Suomen Musiikintekijät ry:n ja Music Finlandin TOP20 Future Hitmakers -kurssin tavoitteena on auttaa nuoria musiikin tekijöitä etenemään urallaan, verkostoitumaan muiden biisintekijöiden ja musiikkialan ammattilaisten kanssa sekä inspiroida luomaan uutta musiikkia. Kurssille haetaan vuosittain syksyllä ja uusi kurssi alkaa aina tammikuussa.