Säveltäminen on elävää kansanperinnettä
Suomalaistaustaisen petroskoilaissäveltäjä Anastasia Salon tuotanto pitää yllä Karjalan kansanperinnettä. Hän on säveltänyt sekä kamari- ja orkesterimusiikkia että lastenmusiikkia. Monipuolisen säveltäjän tuotantoa kuullaan myös vuoden 2022 Tampere Biennalessa.
Säveltäminen on enemmän kuin vain työtä, se on ääneni silloin kun en pysty sanomaan sanoilla, se on avaruus, joka on sekä ääretön että samalla hyvin henkilökohtainen. Sävellyksen aiheina minua inspiroivat Karjalan luonto, karjalan ja suomen kielet, energiset voimapaikat.
Karjalainen luonto on inspiroinut Teokseni ”…and I´m loving in Autumn too…”, joka kuullaan Tampere Biennale -nykymusiikkifestivaaleilla Tampere Raw’n esittämänä. Se syntyi aikana jolloin luonto on heräämässä, linnut ovat alkaneet laulaa voimakkaasti ja minäkin haluan uudistua, herätä, tuntea. Juuri tältä usein tuntuu keväällä.
Luonto ja energiset voimapaikat ovat kaikkien ulottuvilla, mutta toisaalta löydän niistä assosiaatioita juuri minun elämässäni koetuista hetkistä. Tähän kuuluu esimerkiksi rapsodiani ”Tulivuori” sinfoniaorkesterille, johon on lisätty harmonikka. Sävellyksen tulivuori on Karjalassa, Hirvas-paikalla sijaitseva noin 2-3 miljardia vuotta vanha, sammunut tulivuori. Se on paitsi maaginen alue, myös minun elämässäni olleiden ihmisten symboli. Näitä ovat esimerkiksi säveltäjä Albin Repnikov, jonka työ inspiroi minua monia vuosia. Toinen elämäni tähti on professori Aleksandr Beloborodov, jonka johdolla opiskelin ja jolta sain energiaa mennä eteenpäin, musiikissani ja elämässäni. He ovat ”sammuneet” fyysisesti, mutta he antavat minulle edelleen tulivuoren lailla voimaa ja tulta säveltämiseen.
Kertomukseni kotimaani kulttuurista ja juuristani musiikissa alkoi niin, että seurattuani Toivo Kuulaa, Jean Sibeliusta, Roine Rautiota ja muiden kansalliskoulujen säveltäjien työtä lähdin liikkeelle Kalevalasta. 2000-luvun alussa syntyivät lastenooppera ”Tellervo on metsänneito”, 4 kappaletta Kalevalasta huilulle, klarinetille ja sellolle, ja vokaalisarja ”Häät” Kalevalan teksteillä.
Mutta halusin mennä pidemmälle. Myöhemmin sävelsin ”Sumu järvellä. Kalliopiirrokset”, ”Pohjolan luolissa”, ”Shamaanitanssi”, ”2 laulua Karjalasta”, ”Saunassa miettiäkin on helpompi…” sopraanolle, nokka-huilulle ja kitaralle, ”Uhissah on järvenselgy” karjalan kielellä sekä lastenoopperan ”Kaunotar Nasto”. Kaikkiaan olen säveltänyt 31 kappaletta karjalaiselle kromaattiselle kantelelle ja ne kuuluvat ”Minun kanteleeni”-nuottikirjaan, joka on painettu viime vuoden joulukuussa.
Erityisesti säveltäessäni lastenmusiikkia hyödynnän kertomuksia karjalaisen kansan ja oman maan perinteistä. ”Karjalainen lapsuusaika” -pianonuottikirjani on tuttu monille lapsille ja pianonsoiton opettajille. Musiikin kautta halusin kertoa lapsille pieniä tarinoita arjesta mutta samalla merkittävästä kansanperinteestä. Olen soittanut omaa musiikkiani lapsiyleisöille Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla että kertonut heille erilaisia tarinoita. Lisäksi sävellän lasten pianomusiikkia sekä kappaleita harmonikalle ja kanteleelle. Työskentely lasten parissa on tärkeä osa karjalaisen kansanperinteen säilymistä.
Ymmärrän, että ääneni on hiljainen maailman mittakaavassa, mutta toivottavasti merkittävä meidän kulttuurissamme.
– Anastasia Salo
Anastasia Salon teos”…and I´m loving in Autumn too…” kuullaan Tampere Biennalessa nykymusiikkiyhtye TampereRaw’n esittämänä torstaina 7.4.2022.
Vuodesta 1986 alkaen joka toinen vuosi järjestettävä nykymusiikin festivaali Tampere Biennale järjestetään tänä vuonna 6.-10. huhtikuuta. Tampere Biennale esittelee kotimaisen nykymusiikin tärkeimmät ilmiöt, ajankohtaisimmat säveltäjät ja uusimmat sävellykset.
Tampere Biennalen vuoden teemana on mielen maisemat laajasti käsitettynä. Ihmisen ääni sen eri muodoissa ja ilmentymissä soi tapahtuman tilausteoksissa ja muussa suunnitellussa ohjelmassa.
Vuoden 2022 festivaalin taiteellinen johtaja on säveltäjä Jennah Vainio.