Taiteilijaelämää karanteenissa
Musiikkialalla eletään haastavia aikoja. Kysyimme neljältä musiikintekijältä, miten korona vaikuttaa heidän työhönsä ja toimeentuloonsa, ja millaisia keinoja he ovat ottaneet käyttöönsä selviytyäkseen poikkeusoloissa. Kysymyksiin vastasivat Knipi, Cecilia Damström, Rita Behm ja Eva Louhivuori.
Koronaepidemia koettelee tällä hetkellä ankarasti musiikkialaa. Kaikki keikat ja konsertit on peruttu toukokuun loppuun asti, ja kesäfestarit saattavat seurata perässä. Ilta-Sanomien tietojen mukaan kesä- ja heinäkuulta on jo nyt peruuntumassa lähes 50 prosenttia sovituista keikkasopimuksista. Myös levynjulkaisuja on siirretty ja äänityssessioita peruttu.
Musiikintekijät ovat suhtautuneet tilanteeseen vaihtelevin tuntein. Osa on lamaantunut, osa heittäytynyt aktiiviseksi sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Tuure Kilpeläinen, Janus Hanski ja Iiro Rantala ovat esittäneet musiikkia Facebook-profiileissaan, ja Lost Societyn Samy Elbanna on pitänyt session Twitchissä. Virtuaaliklubi Kotosohvalive on puolestaan striimannut indiebändien studiokeikkoja Facebookissa.
Musiikkia tehdään usein ns. karanteenimaisissa olosuhteissa ja omissa oloissa, minkä vuoksi koronatilanne ei ole onnistunut viemään pohjaa koko alalta. Poikkeusolot kuitenkin synnyttävät fyysisten rajoitusten lisäksi mentaalisia haasteita, jotka koskettavat myös luovan työn tekijöitä.
Kysyimme musiikintekijöiltä, miten korona on vaikuttanut heidän työhönsä ja toimeentuloonsa, ja millaisia keinoja he ovat ottaneet käyttöönsä selviytyäkseen poikkeusoloissa.
KNIPI
Debyyttisoololevynsä viime lokakuussa julkaisseella Egotripin Knipillä kävi tuuri, sillä hän ehti soittaa keväälle buukatun levynjulkaisukiertueensa lähes kokonaan loppuun ennen koronakriisin puhkeamista.
”Kevään konserteista vain kolme jäi toteuttamatta. Ikävä kyllä ne olivat ne suurimmat kaupungit. Loppukevät lienee pois pelistä, ja tällä hetkellä seuraan hieman huolestuneena kesän tilannetta.”
Knipi sanoo tulevansa toistaiseksi toimeen tekijänoikeustuloilla. Suurempi huoli hänellä on muusikoista, teknikoista ja muista alan toimijoista, joilta taloudellinen pohja on pudonnut kokonaan alta.
Koronan aiheuttamaa ahdistusta Knipi on lieventänyt perustamalla julkisille somekanavilleen MusaCornerin, jossa hän soittaa nuoremman poikansa kanssa päivittäin jonkin biisin. Idea MusaCorneriin lähti puolivahingossa, kun biisinkirjoitus alkoi tökkiä ja Knipi koki, että hänen on tehtävä jotain tai ”nuppi brakaa”.
”Kaiken ikävän keskellä on ollut hienoa saada tehdä hommia 16-vuotiaan poikani kanssa. Huomasin myös nopeasti, että MusaCorner-idealle tuntui olevan tilausta, sillä kommenttien perusteella ihmiset ovat saaneet hyvinkin paljon piristystä omaan arkeen. Viestien lukeminen on tuonut minulle paljon iloa.”
CECILIA DAMSTRÖM
Säveltäjä Cecilia Damström tuntee haastatteluhetkellä koronan konkreettisesti nahoissaan, sillä hän arvelee sairastaneensa tautia jo 28 päivän ajan.
”Oireet ovat suhteellisen lievät enkä kuulu riskiryhmään, eli minua ei ole testattu. Mutta lievä hengenahdistus, joka alkoi yhdeksäntenä päivänä, on sinnikäs ja vaikeuttaa keskittymistä. Se taas on tehnyt työnteon suhteellisen mahdottomaksi.”
Sairastelun vuoksi Damström on jäänyt jälkeen töidensä aikatauluista. Toistaiseksi kaikki tilaajat ovat kuitenkin suhtautuneet tilanteeseen ymmärtäväisesti, ja kiireisimmän työn alla olevan teoksen kantaesitys on siirretty lokakuulle.
Takaiskujakin on tullut. Kaikki kevään 14 konserttia, joissa Damströmin musiikkia olisi soinut, ovat peruuntuneet tai siirtyneet syksymmälle – niiden joukossa Damströmin Australian-debyytti teoksella Tundo! Melbourne Symphony Orchestran soittamana.
Damström kokee silti olevansa onnekas, sillä konsertit muodostavat vain pienen osan hänen tulonlähteistään.
”Työni pääpaino nojaa kotona säveltämiseen, eli normielämäni on ’karanteenimaista’ muutenkin. Ehkä siksi en ole kokenut ahdistusta koronakriisistä, vaan nautin auringosta, äänikirjoista ja esimerkiksi siitä, että ihmisiltä tuntuu nyt löytyvän enemmän aikaa puhua pitkiä puheluja.”
RITA BEHM
Tämän kevään piti olla laulaja-lauluntekijä Rita Behmin kevät. YleX:n vuoden 2020 lupaavimmaksi tulokkaaksi nimeämän Behmin debyyttisingle Hei rakas oli tammikuun isoin radiohitti, ja seuraavan näytön paikan piti tulla maaliskuussa. Tivolit-singlen julkaisu osui kuitenkin pahimpaan mahdolliseen saumaan.
”En osannut olla aidosti iloinen biisini menestyksestä, kun tuntui, että maailma velloo alakulossa ja epätietoisuudessa. Fiilis uuden luomiseen katosi täysin. Nyt luovuus on kuitenkin taas heräillyt pikkuhiljaa, ja olen jatkanut levyni työstämistä loppuun. Nyt siihen on ainakin hyvin aikaa.”
Behmin oli määrä soittaa ensimmäinen klubikeikkansa keväällä. Luonnollisesti se peruttiin.
”Ensimmäinen keikkani tuleekin olemaan suora lähetys. Tuntuu hassulta, että sitä ei ole katsomassa kukaan, enkä saa kuulijoihini sitä kontaktia, mitä olen pitkään odottanut. Vaikka tietenkään en voi tietää, olisiko yleisömäärä klubilla ollut erilainen ilman tätä tilannetta”, Behm naurahtaa.
Kesän osalta Behmin keikkakalenteri on täyteen buukattu, mutta vielä ei tiedetä, miten esiintymisten kanssa käy.
Livestriimauksia Behm ei halua tehdä, sillä hän sanoo sosiaalisen median olevan itselleen lähtökohtaisesti epämukava kenttä.
”Pidän kuitenkin siitä, että striimauksia tehdään, ja ihmiset saavat niistä paljon iloa.”
EVA LOUHIVUORI
Siinä missä Behm ei nauti somettamisesta, Eva & Manu -duosta tuttu laulaja-lauluntekijä-muusikko Eva Louhivuori aloitti heti koronatilanteen käynnistyttyä livestriimit Instagram-tilillään.
”Otin teemaksi toivelaulukonsertit, koska huomaan kaipaavani suuresti kontaktia yleisön kanssa. Samalla tarjoan ihmisille jotain muuta ajateltavaa kaiken tämän keskellä. Toivelaulukonserttien ideana on, että ihmiset saavat kuulla omia lempikappaleitaan ja toivoa niitä myös liven aikana.”
Livestriimien tekemiselle on ollut aikaa, sillä Louhivuorelta peruuntui tältä keväältä useita keikkoja, studiohommia ja sessioita. Esiintymisten joukossa oli esimerkiksi Eva & Manun levynjulkaisukiertue, jolle etsitään parhaillaan korvaavia päiviä.
”Etenkin keikkojen peruuntuminen on aiheuttanut huomattavaa taloudellista huolta.”
Haastavasta tilanteesta huolimatta Louhivuori on jatkanut biisien kirjoittamista. Hän on tehnyt myös yhteistyönä musiikin tekoa eli co-writeja, jotka onnistuvat internetissäkin.
”Mutta huomaan kyllä, että tämä tilanne on lamauttanut: biisien kirjoittaminen tuntuu ajoittain aika haastavalta, ja sellaista positiivista ajattelua täytyy oikein pakottaa mieleen. Mutta biisejä on kyllä tullut, olen tehnyt sanoituksia ja kehitellyt uusia projekteja!”
Olemme koostaneet tietoa kotisivuillemme, miten Teosto ja muut toimijat ovat organisoineet tukea musiikkialalle vaikeassa poikkeustilanteessa. Päivitämme sivua säännöllisesti. Lue lisää tukitoimista sivuiltamme