Hannu Lintu, Snap Music, säveltäjä, Teosto
27.02.2019 Teksti: Pasi Kostiainen. Kuvat: AJ Savolainen

Säveltäjä Sebastian Hilli inspiroitui, kun huomasi, että sanalle snap on suomeksi noin 90 merkitystä. Ja ne taipuvat hyvin musiikin kieleksi.

Sebastian Hillin sävellys Snap Music on yksi tämän vuoden Teosto-palkintoehdokkaista.

Muusikko, musiikkitoimittaja Arttu Tolosen johdolla toiminut esiraati toteaa valintaperustelussaan näin: ”Hilli maalaa teoksessaan häkellyttävän tarkan kuvan turboahdetusta, omaa ääntään nopeammasta ja informaatioähkyyn taipuvaisesta, rajattua huomiokykyä raastavasta ajastamme. Sävellys tanssii taitavasti kaaoksen veitsenterällä, imien siitä energiaa ja inspiraatiota.”

Hilli, 28, on Sibelius-Akatemiassa ja Wienissä opiskellut säveltäjä, jonka aiempia teoksia on palkittu muun muassa Japanissa, Italiassa ja Hollannissa.

Snap Music on Yleisradion Hilliltä tilaama sävellys. Sen kantaesitti itsenäisyyspäivänä Hannu Linnun johtama Radion Sinfoniaorkesteri Helsingin Musiikkitalossa.

Millaisessa seurassa koet sävellyksesi olevan Teosto-palkintoehdokkaana?

”Hyvässä seurassa. Mukana on kiinnostavia, keskenään hyvin eri tyylisiä ehdokkaita.”

Miten Snap Music syntyi?

”Minulle on tärkeää, että aluksi on joku selkeä idea tai konsepti, jota lähden toteuttamaan. Sävellysprosessit ovat pitkiä, varsinkin isolle orkesterille. Aikaa voi helposti kulua puolikin vuotta.

Tällä kertaa halusin säveltää eteenpäin menevää ja ulospäinsuuntautunutta musiikkia, ja aika pian keksin nimen ja konseptin. Lähdin hakemaan inspiraatiota sanasta snap – sille on suomen kielessä noin 90 merkitystä: katketa, räsähtää, välähtää, pompata… sen voi tulkita todella monella tavalla.

Nämä kuvailevat merkitykset transformoituvat helposti musiikillisiksi eleiksi. Sisällöllisesti tärkeä merkitys snäppäämiselle on: menettää hallinta psykologisesti. Lähdin rakentamaan sitä niin, että dramaturgisesti musiikki etenee hallinnasta kontrollin menetykseen vähitellen kasaantuen, ikään kuin tunteet paisuvat hiljalleen kontrollista mielen kaaokseen.

Psykologista snäppäämistä seuraa eräänlainen tunne huimaavasta tyhjyydestä, jonka aikana miettii – mitä äsken tapahtuikaan? Se kuvastaa konkreettisesti kokemusta snäppäämisestä.”

Miten teos vertautuu aiempiin sävellystöihisi?

”Tässä kiteytyy moni asia sekä orkesterille kirjoittamisesta että siitä, mitä olen aiemmin tehnyt. Halusin kirkastaa tässä ajatuksiani.

Musiikissa minulle on ollut tärkeää intensiivisyys ja energia – ja tässä olen halunnut kiteyttää kokemuksen jostain todella intensiivisestä ja energisestä. Pidän myös free jazzista, ja halusin mukaan sellaistakin revittelyä isolle orkesterille.”

Mitä teet seuraavaksi?

”Tänä vuonna kamarimusiikkiteoksistani julkaistaan profiililevy. Se on jo äänitetty Uusinta Ensemblen kanssa. Nyt käyn läpi otoksia. Mitä uusiin sävellyksiin tulee, niin keväällä olen tekemässä yhtä teosta isolle ensemblelle Hollantiin sekä yhtä kamariorkesteriteosta.”

Teosto-palkintoehdokkaana seitsemän teosta

Teosto-palkintoehdokkaiksi on valittu tänä keväänä seitsemän teosta. "Tänä vuonna taidemusiikki ja omintakeiset tulkinnat siitä, mitä on pop, tuntuivat erityisen vahvoilta alueilta", palkinnon esiraadin puheenjohtaja Arttu Tolonen toteaa. Lue lisää ja kuuntele ehdokkaina olevia teoksia: Teosto-palkintoehdokkaat keväällä 2019