Teoston hallituksen uusi jäsen Iisa Pajula: ”Saat olla musiikintekijänä mitä vain!”
Teoston jäsenistö valitsi kevätkokouksessaan 18.5.2022 uudeksi hallituksen jäseneksi laulaja-lauluntekijä Iisa Pajulan. Pajula on kirjoittanut lauluja yli 15 vuoden ajan Regina-yhtyeessään, itselleen sooloartistina että myös muille artisteille HMC Publishingin housewriterina.
Iisa Pajulan (s. 1979) roolit musiikintekijänä ovat olleet vuosien myötä moninaiset. Musiikkialan luottamustehtävistä hän innostui vuonna 2018, kun hänet valittiin Suomen Musiikintekijät ry:n hallitukseen. Nyt neljättä vuotta ja toista kautta yhdistyksen hallituksessa toiminut Pajula valittiin vuoden 2022 alussa Music Finlandin hallituksen varajäseneksi ja toukokuussa Teoston hallitukseen.
”En ole luontaisesti jokapaikanhöylä, mutta myöhemmällä iällä minulle avautui luontaisesti halu kehittää musiikkialaa kokonaisvaltaisemmin. Kun minut kutsuttiin ehdolle Teoston hallitukseen, puntaroin, että se tuntuisi hyvältä näköalapaikalta edustaa musiikintekijöitä. En halua olla ketään ylempänä, vaan tuoda signaaleita juuri ruohonjuuritasolta hallitustyöhön”, Pajula sanoo.
Pajulan haluna on ymmärtää koko musiikkialan ravintoketjua, jota Teoston hallituksessa voi paremmin hahmottaa. Teoston uuteen strategiaan Pajula suhtautuu innostuneesti, sillä yhdeksi strategiseksi tavoitteeksi on asetettu Teoston kulttuuritoimijuus ja vastuu kotimaisen musiikin monimuotoisuuden ja tulevaisuuden elinvoiman edistämiseksi.
”Teoston kulttuuritoimijuuden idea resonoi minussa kivasti, sillä sen tavoitteena on edistää musiikintekijöiden etua. Haluan pitää kulttuurisydämen mukana molempiin suuntiin, sillä minulla on erittäin vahva tekijäidentiteetti.”
Pajulan mielestä Teosto on parhaimmillaan musiikin tekijöiden yhteisen äänen ja musiikkikulttuurin moninaisuuden esiintuojana.
”Teosto tekee jo näitä rohkeita tekoja esimerkiksi Teosto-palkinnon kautta. Musiikkikulttuurimme ei pyöri pelkän viihdebisneksen ympärillä, vaan meillä on upeasti tarjolla muutakin”, Pajula pohtii.
Tekijäksi useiden erilaisten polkujen kautta
Iisa Pajula on kartuttanut monipuolista ammattitaitoaan myös viestintäammattilaisena. Hänellä on taskussaan maisterinpaperit Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän pääaineesta vuodelta 2006 ja myös työuraa alalla erityisesti 2000-luvun lopulta. Regina breikkasi vuonna 2005, joten Pajula on tehnyt toisinaan useampaakin työtä. Hän jätti viestintäalan päivätyöt vuonna 2010 ja keskittyi musiikkiuraansa.
”Viestintätausta ajoi minut alun perin laululyriikan pariin. Etsin omaan väylääni tehdä muuta kuin asiatekstejä, joista ensimmäiset julkaistiin Reginan levyllä. Kompakti kieli ja toive tehdä luovaa tekstiä yhdistyivät sanoittamistyössä täydellisesti, ja viestintäopintojeni merkitys oli siinä tosi keskeinen. Ilman sanoittamista olisi löytänyt säveltämistäkään”, Pajula kertoo, ja lisää valmistelevansa tällä hetkellä uutta omaa musiikkiaan myös sävellyspuolella, omien sanojensa mukaan ”yksin kellarissaan”.
Lempisanoitukseni on Mitralle tekemäni lyriikka ’Kukka kaipaa valoa’. Siinä yhdistyivät onnistunut sessio, artistin hieno tekstin ownaus sekä kokemus, että kaikki palat vaan loksahtivat.Iisa Pajula
Hallitustyössä viestintätausta auttaa Pajulan mukaan häntä organisaatioiden strategisen työn hahmottamisessa.
”Ymmärrys ja mielenkiinto tulee tästä taustasta. Samoin ymmärrän taustani myötä organisaatioiden imagon ja brändin päälle.”
Pajula pohtii uransa olleen kuin orgaaninen polku, joka on kehittynyt jatkuvasti. 2010-luvun lopulla Pajula alkoi irrottautua hiljalleen housewriting-sanoittajan töistään ja opiskeli lyhytterapeutiksi.
”Terapiaopinnot auttoivat minua tekemään inventaariota elämässäni ja hakemaan balanssia oman soolourani ja muille musiikinkirjoittamisen välillä. Intuition kautta kulkeminen ei ole ollut impulsiivista, vaan prosessit ovat saattaneet kohdallani kestää vuosia.”
Vinkki musiikintekijälle: voit olla mitä vaan!
Iisa Pajula haluaa kannustaa Teoston asiakkaita ja jäseniä tekemään omaa musiikkiaan vallitsevista trendeistä ja portinvartijoista välittämättä.
”Voit olla mitä vaan ja se on rikkautta. Haluan tarjota oman kokemukseni pohjalta esimerkin, että voi olla erittäin hyvä taiteilija ja elättää itsensä ilman, että levyt ovat striimilistojen viiden kärjessä. Striimausten määrä ei ole ainut tapa mitata menestystä. Voit tehdä omannäköisesi uran ja pysyä uskollisena omalle visiollesi. Tämä on mahdollista myös sen jälkeen, kun olet täyttänyt 40.”
Ikääntymiseen Pajula suhtautuu maltilla ja toivoo, että musiikintekijät suhtautuisivat omaan uraansa ja avautuviin oviin mahdollisimman laajakatseisesti. Hänen mielestään musiikkiuraa voi tehdä Suomessa menestyksekkäästi iästä riippumatta.
”Itselläni on ollut siunauksena se, että työskentelen soolotekijänä indie-puolella. Jos ajautuu tarkastelemaan vain striimilukuja, voi osa muista ovista ja ansaintamahdollisuuksista jäädä huomaamatta. Sinulla voi olla erityisen uskollinen kuulijakunta tai saat apurahoja tekemisellesi. Uusia ovia voi avautua, kun toteutat itseäsi laaja-alaisesti. Verkostoitumisen merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa”, Pajula kannustaa.