Teostoryn luetuimmat 2019: musiikki nettipalveluissa, hittibiisin anatomia ja Aasian markkinat
Viime vuonna Teostory-verkkolehden sisällöissä kiilasi kirkkaaseen kärkeen juttu musiikin julkaisukeinoista suoratoistopalveluissa. Lukijoita kiinnostivat myös musiikintekijä Timo Kiiskisen henkilökuva, Jonas Olssonin ja Tidon näkemykset hittibiisin anatomiasta, Ylen UMK-kisan uudistuminen sekä musiikin tekeminen Aasian markkinoille.
Kokosimme alle Teostoryn luetuimmat jutut vuodelta 2019. Lukijoita saapui sosiaalisen median kanavista ylivoimaisesti eniten Facebookista. Maantieteellisesti kävijöitä saapui verkkolehteen Suomesta, toisena Yhdysvalloista ja kolmantena Ruotsista.
Kuka tahansa voi julkaista omaa musiikkiaan — mutta ensin on tiedettävä, mikä on aggregaattori tai isrc-koodi
Teimme jutun musiikin julkaisemisesta suoratoistopalveluissa. Suoratoistopalvelut eivät tee julkaisusopimuksia yksittäisten tekijöiden tai edes pienten levy-yhtiöiden kanssa, minkä vuoksi avuksi tarvitaan edelleen välikäsi: musiikin digitaaliseen jakeluun erikoistunut aggregaattipalvelu.
Timo Kiiskinen muovaa ristiriidoista harmoniaa
Teoston Vuoden musiikintekijä -palkinnon vastaanotti Iskelmä Gaalassa helmikuussa 2019 Timo Kiiskinen. Hän on pitkän linjan laulaja-lauluntekijä, joka omien levytystensä ohella on kirjoittanut kappaleita muille artisteille neljällä vuosikymmenellä.
UMK on biisinkirjoittajalle mahdollisuus kehittyä ja menestyä
Suomen euroviisukarsinta eli Uuden musiikin kilpailu (UMK) on jälleen avoin kilpailu musiikintekijöille ja esiintyjille. Kyselimme UMK-tuotannossa tiiviisti mukana olevan YleX:n musiikkipäällikkö Tapio Hakaselta tulevasta UMK-kaudesta.
Miten tehdään tämän päivän hittibiisi?
Tuottaja-biisintekijät Jonas Olsson ja Tido kertoivat biisinteon prosessista ja avasivat näkemyksiään siitä, millainen on tämän päivän hittibiisi.
Kansainvälinen ura aukesi Aasian musiikkimarkkinoille
Monipuoliset musiikintekijät Eva Louhivuori ja Janne Hyöty luovat kansainvälistä uraa musiikintekijöinä Aasiassa. Kansainvälistä uraa rakennettaessa Hyöty ja Louhivuori peräänkuuluttavat sinnikkyyttä, kovaa työntekoa ja uskoa itseen.
MUITA VUODEN 2019 LUETUIMPIA
Tapahtumajärjestäjä Tommi Mäki haluaa aktivoida yleisöä
Tommi Mäki työskentelee toimitusjohtajana Nordic Live Productions Oy:ssä, joka järjestää vuosittain noin 150 musiikkitapahtumaa. Diili-ohjelmaankin syksyllä osallistunut Mäki on monessa mukana ja toteaa, että tapahtumajärjestäjän on oltava ajan hermolla ja aallonharjalla. Juttu on julkaistu 2018.
Mökkitie Recordsin toiminnan kulmakiviä ammattitaito ja yhteisöllisyys
Mökkitie Recordsin perustamisen syy oli aikoinaan Arttu Wiskarin uran tukeminen. Nyt yhtiö edustaa muitakin artisteja, kuten HesaÄijää. Kiinnostavassa haastattelussa Wiskarin yhtiökumppanit Janne Rintala ja Olli Saksa kertovat, millä keinoilla pieni toimija pärjää musiikkibisneksen muutoksissa ja onko imagon rakentaminen kannattavaa pitkästä urasta haaveilevalle musiikin ammattilaiselle. Juttu on julkaistu vuonna 2018.
Suomalaisten musiikkimuistot: Elämän käännekohtia ja voimabiisejä
Keräsimme 90-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi vuonna 2018 Se biisi kosketti -kampanjassa tarinoita ja muistoja hetkistä, joissa kotimainen musiikki on ollut läsnä. Tarinoita kertyi lähes kolmesataa ja moni kertoi musiikin liittyneen elämänsä käännekohtaan – rakastumiseen, eroon, läheisen kuolemaan tai lapsen syntymään.
Tuottajahommia ja artistiunelmia
Haastattelimme biisintekijä-tuottaja Noora Tuuria, jonka nimi on vilahdellut viime aikoina etenkin Rähinän artistien kappaleilla. Tuurin ura alkoi ottaa juoksuaskelia keväällä 2016, kun hän päihitti teknologiaestonsa ja avasi musiikinteko-ohjelman.
LUKIJOIDEN KESTOSUOSIKIT
Kuten aiemminkin, myös tänä vuonna lukijoita keräsivät Teostoryn kestosuosikit eli
- Anssi Kelan Mitä hittibiisillä tienaa?
- Professori Jaakko Erkkilän kirjoitus musiikin vaikutuksista