Risto Salminen
18.03.2019 Teksti: Risto Salminen. Kuvat: Kerttu Penttinen

"Tunnemme oikeudenomistajamme, hallitsemme oikeuksien lisensoinnin sekä hinnoittelun logiikat ja kotiutamme rahat markkinoilta tehokkaasti ja läpinäkyvästi musiikin tekijöille ja kustantajille. Tämän kokemuksen ja osaamisen pohjalta kehitämme nyt toimintaamme", Risto Salminen sanoo Teostoryn kirjoituksessaan. 

Musiikki- ja sisältöalalla on totuttu muutoksiin viimeisten 10 vuoden aikana. Teknologian ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset ovat mullistaneet musiikin kuuntelun, jakelun ja alan ansaintalogiikan. Nämä muutokset ovat vaatineet uudistumista myös Teostolta ja tekijänoikeuksien hallinnoinnilta.

Voidaan kuitenkin hyvällä syyllä sanoa, että tänään 18.3. voimaan tullut asiakassopimuksen uudistus on Teoston historian suurin muutos. Muutoksen myötä Teoston asiakkuuteen tulee uudenlaista joustoa. Taustalla on Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) edellytys lisätä Teoston oikeudenomistajien valinnanvapauksia Teoston asiakkaina.

KKV:n edellytyksiin vastataksemme annoimme KKV:lle syyskuussa 2018 sitoumuksen, jossa ehdotimme joustojen lisäämistä asiakassopimukseemme. KKV hyväksyi sitoumuksemme joulukuussa 2018. Joulukuun 2018 jälkeen meillä Teostossa on tehty paljon töitä sen eteen, että saamme muutoksen alulle.

Tänään otamme ensimmäisen askeleen kohti uusia toimintatapoja – luomme uutta mallia, jota ei ole aiemmin testattu. Kaikki ei ole vielä viimeisteltyä, mutta kokonaisuus rakentuu pala palalta tämän vuoden aikana. Toivomme uudistetun toimintamallin palvelevan parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaitamme.

Uudistus tuo joustoja niille, jotka niitä haluavat käyttää

Uudistuksen myötä oikeudenomistaja-asiakkaamme voivat nyt halutessaan sopia joustavasti itse musiikkinsa käytöstä ja olla samalla Teoston asiakkaita. Jouston mahdollisuuksia ei kuitenkaan ole pakko käyttää.

Onkin hyvä muistaa, että jos et itse halua muuttaa toimintaasi, hallinnoimme jatkossakin kaikkia teoksiasi maailmanlaajuisesti ja huolehdimme, että saat korvauksia musiikkisi käytöstä. Omien oikeuksiesi hallinnointi ei siis muutu, ellet itse tee muutoksia.

Vaikka uudistuksen mukanaan tuoma muutos on periaatteellisesti suuri, suhtaudun siihen luottavaisin mielin. Vahvuuksiamme Teostossa ovat ensiluokkainen asiantuntemuksemme tekijänoikeuksien hallinnoinnista sekä sitoutunut henkilöstö, jolle säveltäjien, sanoittajien ja kustantajien parhaaksi työskenteleminen on hyvin merkityksellistä.

Tunnemme oikeudenomistajamme, hallitsemme oikeuksien lisensoinnin sekä hinnoittelun logiikat ja kotiutamme rahat markkinoilta tehokkaasti ja läpinäkyvästi musiikin tekijöille ja kustantajille. Tämän kokemuksen ja osaamisen pohjalta kehitämme nyt toimintaamme.

Huolehdimme oikeudenomistajistamme myös tulevaisuudessa

On selvää, että uudistukseen liittyy myös epävarmuutta ja se huolettaa osaa oikeudenomistajiamme. Me Teostossa seuraamme markkinan ja asiakastarpeiden kehittymistä ja vastaamme viranomaisten meille asettamiin velvoitteisiin omassa toiminnassamme läpinäkyvästi ja avoimesti. Samalla odotamme, että myös viranomainen seuraa nyt tehtävän uudistuksen mukanaan tuomaa kehitystä ja puuttuu mahdollisiin epäreiluihin toimintamalleihin, mikäli sellaisia ilmenisi esimerkiksi neuvottelutoiminnassa markkinoilla.

Teoston oikeudenomistajien mahdollisia huolia haluan hälventää vakuuttamalla, että pidämme oikeuksistasi huolta jatkossakin. Uudistus ei tarkoita, että nykyiset palvelumme supistuisivat automaattisesti vaan voit itse määrittää, kuinka laajasti haluat hyödyntää palveluitamme tekijänoikeuksiesi hallinnoinnissa. Jos haluat muutoksia nykytilaan, tutustu uusiin toimintamahdollisuuksiin verkkosivuillamme ja toimi ohjeidemme mukaisesti.   

Tähän mennessä jo 33 000 kotimaista säveltäjää, sanoittajaa ja kustantajaa on valinnut Teoston omaksi yhteisökseen. Samalla olette valinneet meidät huolehtimaan omista tekijänoikeuksistanne. Tahdon kiittää jokaista oikeudenomistajaamme meitä kohtaan osoittamastanne luottamuksesta, lupaamme olla luottamuksenne arvoisia myös tulevaisuudessa.