Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Vappu Aura
Kuva: Johanna Laitinen

Tuotantoyhtiöt saavat apua musiikkioikeuksien hankintaan Av Musicista

Viime vuonna lanseerattu, uusi AV Music -palvelu on löytänyt hyvin käyttäjänsä ja kohderyhmänsä. Palvelun Licencing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että hän on auttanut jo yli sataa elokuva- ja tv-tuotantoa musiikkioikeuksiin liittyvissä asioissa.

Viime vuonna toimintansa aloittanut, Teoston ja Gramexin yhteinen  AV Music -palvelu helpottaa musiikin oikeuksien hankkimista elokuva- ja televisiotuotantoihin. AV Music tarjoaa ilmaista henkilökohtaista palvelua, joka säästää aikaa ja vaivaa sekä sävelteoksiin että äänitteisiin liittyvien oikeuksien hankinnassa.

Av Music yhdistää av-tuotantojen tekijät tuotannossa tarvittavan musiikin oikeuksien omistajiin. Palvelulla halutaan helpottaa musiikin käyttöä esimerkiksi tv-ohjelmissa.

Ensimmäisen vuoden aikana palvelua on käytetty yli sadan erilaisen tuotannon tarpeisiin.

”Palvelu on tavoittanut hyvin kotimaiset tuotantoyhtiöt. Markkinointi on perustunut pitkälti siihen, että palvelusta on kerrottu alan sisäisissä tapahtumissa ja vierailuilla.  Se on siis perustunut henkilökohtaisiin suhteisiin ja yhteydenottoihin, kuvailee licencing manager Eveliina Pitkänen.

Palvelutarve on ollut jo useamman vuoden ilmeinen. Suomen Musiikkikustantajien vuonna 2022 tekemästä selvityksestä kävi ilmi, että musiikin synkronointioikeuksien hankkiminen koetaan monimutkaiseksi. Tuotantoyhtiöissä ei ole aikaa tai osaamista oikeuksien selvittelyyn ja siksi musiikkia käytetään vähemmän kuin ehkä halua olisi. Raportti peräänkuulutti uudenlaisia palveluita musiikin av-lisensoinnin tueksi.

Musiikki tuo elokuvaan tunnetta ja bändiarvoa

Musiikin käyttöön on alettu elokuva- ja televisiotuotannoissa viime vuosina kiinnittää yhä enemmän huomiota. Syyt ovat Pitkäsen mukaan yksinkertaiset.

”Musiikki herättää tutkitusti valtavasti muistoja ja tunteita. Sen avulla katsojassa on mahdollista herättää ja tehostaa sitä tunnemaisemaa, joka käsikirjoitukseen halutaan ladata. Juuri siksi musiikilla on poikkeuksellinen voima nostaa audiovisuaalisen teoksen arvoa: se ei vain vahvista elokuvaa tai sarjaa itsessään, vaan tekee siitä muistettavan vuosienkin yli.”

Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa Lasse Mårtensonin ikoninen Myrskyluodon Maija. Heti kuultuaan sävelmän, mieleen piirtyvät alkuperäisen televisiosarjan maisemat ja tarina. Tuorein, Tiina Lymin ohjaama elokuva on ehdolla myös Vuoden Musiikkioivallus-palkinnon saajaksi.

Musiikki paitsi herättää tunteita, sillä on keskeinen rooli itse tarinan kuljettajana. Hyvin rakennettu soundtrack voi houkutella lisää katsojia ja edistää sisällön menestystä.

Pitkänen muistuttaa, että paitsi tunteiden herättäjänä, musiikilla on keskeinen rooli myös itse tarinan kuljettajana. Musiikin kautta katsojalle voidaan tarjota vihjeitä siirtymiin, korostaa tarinan keskeisiä hetkiä tai juonikuvioita. Musiikin avulla jännitys kasvaa, odotus rakentuu tai ratkaisun riemu lisääntyy.

Kaupallisen menestyksen näkökulmasta hyvin rakennettu elokuvan tai sarjan soundtrack voi houkutella katsojia, lisätä tuotannon vetovoimaa ja edistää näin sisällön yleistä suosiota ja menestystä. Vaikka kokonaisia soundtrackeja julkaistaan enää harvoin, löytyy aivan viime vuosiltakin esimerkkejä ikonisista kappaleista, jotka radiossa soidessaan muistuttavat elokuvasta tai tv-sarjasta.

Silta musiikkialan ja av-alan välille

AV Music on ensimmäisen vuotensa aikana palvellut lukuisia elokuvia, tv-sarjoja ja dokumenttiprojekteja. 

”Tällä hetkellä näkyy erityisesti se trendi, että musiikkiaiheisia dokumentteja ja sarjoja tehdään paljon”, kertoo Pitkänen. Yksi esimerkki on samoin Vuoden musiikkioivallus -ehdokkaana oleva Lähiöbotox-dokumentti.

Toukokuussa järjestettiin myös fyysinen AV Music Pitch Day -tapahtuma, joka kokosi yhteen musiikin tekijöitä ja tuotantoyhtiöiden edustajia. Siinä tuotantoyhtiöt pääsivät kertomaan musiikin tekijöille, millaisia tuotantoja heiltä on tulossa. Musiikin tekijöille avautui tätä kautta mahdollisuus tarjota omia tuotoksiaan sopiviin tuotantoihin. 

Pitkäsen mukaan hänen yksi konkreettinen tehtävänsä on ollut tulkata tuotantoyhtiöille tekijänoikeuksien omaa termistöä ja toimintalogiikkaa – ja päinvastoin.

”Sekä tekijänoikeusalalla että av-alalla käytetään omaa slangiaan, joka vaatii joskus hieman tulkkausta. Minä puhun molempia kieliä ja autan yhdistämään eri osapuolien tarpeet.”

AV Music on tällä hetkellä kaksivuotinen pilotti. Pitkäsen mukaan jo alkutaipaleella on käynyt selväksi, että tuotantoyhtiöillä on paljon avuntarpeita tekijänoikeuksien suhteen. 

”Tärkeintä on viesti siitä, että on ihan ok olla pihalla tekijänoikeuksista ja pyytää apua. Eivät nämä asiat aina ole helppoja ja selkeitä, mutta sitä varten AV Music on olemassa, ettei tuotantoyhtiöiden tarvitse yksin tuskailla oikeuksien kanssa.”

Jaa somessa
Lue lisää