Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Mervi Vuorela
Kuva: Kreetta Järvenpää

Tuottaja Tomoko Ida tähyää taivaisiin

Tomoko Ida on uupunut. Hän on työskennellyt viimeiset kolme päivää aamuneljään saakka suomalaisten biisintekijöiden kanssa. Tokiossa syntynyt Tomoko on tehnyt tuottaja-, dj- ja duo-keikkoja ympäri maailmaa, mutta Suomessa hän on nyt ensimmäistä kertaa. Music Finland on kutsunut hänet Aasian markkinoille kohdennetun laulunkirjoitustyöpajan A-Pop Castlen vieraaksi.

”En tiennyt Suomesta mitään ennen tänne tuloani”, Tomoko sanoo. ”Marraskuussa minulla tosin oli laulunkirjoitussessio erään suomalaisen musiikintekijän kanssa. Teimme kappaleen japanilaiselle tanssiryhmälle.”

Tomoko toivoo, että voisi jatkossakin työskennellä ulkomaalaisten artistien ja biisintekijöiden kanssa. Aivan erityisesti hän haluaisi olla kansainvälisen tason hip hop -tuottaja. Tällä hetkellä Tomoko tosin tekee myös elektronista musiikkia ja tanssipoppia, koska hip hop ei hänen mukaansa myy Japanissa.

”Tykkään amerikkalaisesta hip hopista, mutta viime aikoina olen inspiroitunut myös pohjoiseurooppalaisista tuottajista”, Tomoko sanoo.

Äiti tietää parhaiten

Tomoko Ida kiinnostui hip hopista ensimmäisen kerran 8-vuotiaana, kun hän näki japanilaisen new jack swing -tanssiryhmä ZOOn musiikkivideon. 

”Ensireaktioni oli OMG, mitä tämä on! Video oli kuvattu New Yorkissa ja siinä oli afro-amerikkalaisia tanssijoita ja cooleja biittejä. Oli uskomatonta kuulla sellaisia rytmejä, koska olin käynyt 7-vuotiaana jazz-tanssitunneilla, jossa ei todellakaan kuullut mitään sellaista”, Tomoko sanoo.

Tomoko kertoo kuunnelleensa lapsena pääasiassa japanilaista poppia. 14-vuotiaana hän alkoi etsiä uudenlaista musiikkia ja tutustui amerikkalaiseen hip hopiin. Erityisesti Dj Premier ja Dr. Dre tekivät häneen vaikutuksen.

Hip hopista kiinnostuttuaan Tomoko alkoi soittaa levyjä tokiolaisilla klubeilla. Naispuolisia tiskijukkia oli tuolloin vain muutamia, mutta sittemmin heidän määränsä on Tomokon mukaan lisääntynyt.

Dj-hommien ohessa Tomoko etsi isänsä toiveen mukaisesti ”oikeita” töitä, mutta päätyi lopulta kuuntelemaan äitiään.

”Äitini on musiikinopettaja, joten hän oli sitä mieltä, että minun on tehtävä musiikkia. Niinpä jatkoin dj-hommia ja aloin siinä sivussa tehdä omia biittejä”, Tomoko sanoo.

Biittien tekeminen lähti kunnolla käyntiin New Yorkissa, jonne Tomoko muutti vuonna 2008 verkostoitumaan paikallisen hip hop -skenen kanssa.

”Tapasin New Yorkissa paljon tuottajia, tiskijukkia ja hip hop -legendoja. Tein heidän kanssaan valtavasti töitä ja sain jopa levytyssopimuksen, mutta sitten tämä levypomo joutui vankilaan.”

Tokomo Ida sanoo tuon ajanjakson olleen tapahtumarikasta ja palkitsevaa mutta myös todella raskasta aikaa.

”Kun palasin takaisin Japaniin puolentoista vuoden jälkeen, olin supervahva nainen!”

Tavoitteena Grammy Awards

Tokioon palattuaan Tomoko sai yhteydenoton Ucca-Laugh-nimiseltä naislaulajalta, joka halusi perustaa hänen kanssaan hip hop -duon. Näin syntyi @djtomoko ’n’ Ucca-Laugh.

”Aluksi olin epäileväinen, koska Ucca on bilehile ja minä taas suhtaudun musiikkiin hyvin vakavasti”, Tomoko sanoo. ”Vuoden jälkeen tajusin kuitenkin, että Ucca on todella hyvä laulaja. Sen jälkeen olemme keikkailleet monissa maissa, kuten USA:ssa, Vietnamissa ja Taiwanissa.”

Tomoko kertoo nauttineensa Ucca-Laughin kanssa työskentelystä, mutta kuuden vuoden yhteistyön jälkeen tajunneensa, että haluaa olla tuottaja. Hän päätyi tekemään sopimuksen Sony Music Publishing Japanin kanssa ja on sittemmin tuottanut muun muassa Japanin suurinta tanssiryhmää Exile The Secondia.

Tomokon mukaan naistuottajat ovat Japanissa yhä harvinaisia – varsinkin, jos työskentelee hip hopin parissa ja haluaa tosissaan menestyä.

”Minulla on paljon naispuolisia ystäviä, jotka tekevät biittejä tai laulavat, mutta he tekevät sitä vain huvin vuoksi. Jos haluaa menestyä, on pyrittävä alalle tosissaan ja päästävä musiikkiyhtiölle. On työskenneltävä kovasti joka päivä, ja mikä tärkeintä, on oltava vahva mieli.”

Kun Tomokolta kysyy, pitäisikö hänen muuttaa Japanista Yhdysvaltoihin breikatakseen kunnolla, hän empii hetken.

”Toisinaan haluisin palata New Yorkiin. Siellä on paljon naispuolisia hip hop -tuottajia, kun taas Tokiossa olen yhä ihmetyksen aihe. Tällä hetkellä minulla ei kuitenkaan ole varaa New Yorkiin.”

Tomoko toivoo, että voisi vielä joskus työskennellä Kendrick Lamarin tai Rihannan kaltaisten supertähtien kanssa. Hän on myös asettanut itselleen tavoitteen, joka on kaukana japanilaisesta nöyristelykulttuurista:

”Haluan päästä Grammy Awardseihin! Olen googlettanut Grammyn voittaneita naistuottajia ja löytänyt kuusi tai seitsemän naista. Yksikään heistä ei kuitenkaan ole aasialainen. Haluan olla ensimmäinen aasialainen Grammyn voittanut naistuottaja.”

 

 

 

Jaa somessa