Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Päivi Brink
Kuva: Jussi Helttunen

UMK:n haku aukeaa syyskuussa

Yle järjestää UMK-kilpailun ensi vuonna kymmenettä kertaa. Viime kerralla kilpailuun saatiin 426 ehdokasbiisiä. Tuottaja Anssi Aution mukaan Euroviisu-kappaleiden ja shown taso on noussut valtavasti viime vuosina.

Euroviisut keräsivät vuonna 2019 jopa 182 miljoonaa katsojaa maailmanlaajuisesti. Tämän vuoden viisut jouduttiin perumaan koronaviruspandemian vuoksi, mutta kilpailun sijaan lähetetty konserttiohjelma Europe Shine A Light sai sekin 73 miljoonaa katsojaa. Kyseessä on siis massiivinen kansainvälinen musiikkitapahtuma.

Ensi vuoden toukokuussa Eurovision laulukilpailut on tarkoitus järjestää Rotterdamissa. Jos koronavirus estää perinteiset kisat, kehitetään vaihtoehtoinen tapa järjestää ne tilanteen mukaan.

UMK:N HAKU ON SYYSKUUSSA

Vuoden 2021 UMK:hon voi lähettää kilpailukappaleita syyskuun ensimmäisen viikon ajan 1.–7.9.2020.

Uusitut kilpailusäännöt julkaistaan Yle.fi/UMK-sivuilla 16.6.2020.

”Hakuaika kuulostaa lyhyeltä, mutta kokemuksemme mukaan suurin osa kilpailukappaleista tulee viimeisenä hakupäivänä. Sääntöjä on uusittu jonkin verran, ja ne kannattaa lukea tarkkaan, mutta muutokset eivät rajaa ketään hakijaa kilpailun ulkopuolelle. Ne liittyvät lähinnä tuotannolliseen sujuvuuteen”, UMK:n tuottaja Anssi Autio kertoo.

Hakemus koostuu lomakkeesta, kappaleen sisältävästä mp3-tiedostosta sekä artistin kuvasta ja biografiasta.

”Lähettämällä hakemuksen hakija sitoutuu moneen asiaan, joten sen kanssa kannattaa olla huolellinen. Kilpailu on avoin ja toivomme saavamme paljon hyviä ehdokkaita. On eduksi, jos kappaleen esittäjä ja jopa idea esitystavasta ovat selvillä, mutta se ei ole välttämätöntä.”

VUODEN 2020 EUROVIISUT PERUTTIIN

Vuoden 2020 kilpailuun saatiin 426 ehdokasbiisiä, joista kuusi valittiin finaaliin. Voittajaksi nousi katsojaäänestyksellä Aksel Kankaanrannan esittämä kappale Looking back. Radiosoitossa menestyi hyvin myös Erika Vikmanin esittämä Cicciolina. Somessa väiteltiin, kumpi näistä olikaan parempi biisi.

”Sosiaalisessa mediassa jokaista voittajaa kehutaan ja haukutaan, ja aina joku pettyy valintaan. Vaikka Euroviisut peruttiin, Aksel Kankaanranta sai paljon mediahuomiota Suomessa ja yli 70 miljoonaa kuulijaa Europe Shine A Light -konsertissa. Kappale on saanut Spotifyssa jo 1,5 miljoonaa kuuntelua ja miljoonan YouTubessa. Aksel voi halutessaan myös osallistua ensi vuoden kisoihin uudella kappaleella”, Autio kertoo.

EUROVIISUT JA UMK MUUTOKSESSA

Euroviisuissa, niiden estetiikassa ja kilpailun rakenteessa on edelleen paljon tuttua, kuten kansainvälisyys, esitysten moninaisuus ja monikielisyys. Konsepti ja sen yleisö kuitenkin myös muuttuvat kaiken aikaa.

”Tämä on minun 10. vuoteni UMK:n tiimissä, ja sinä aikana Euroviisut ovat muuttuneet valtavasti. Biisien taso on noussut ja esityksiin panostetaan paljon enemmän kuin ennen. Biisi on edelleen tärkein elementti, mutta on hyvä, jos tekijöillä on visio siitä, minkälainen show sen ympärille rakennetaan. Euroviisut ovat kuitenkin myös perinteikäs tapahtuma. Sillä on uskollisia faneja, joille kilpailu on vuoden kohokohta”, Autio pohtii.

Näyttävyys on aina ollut osa Euroviisuja, mutta vähäeleinenkin esitys voi menestyä.

”Kappale voi edustaa monenlaisia musiikinlajeja ja tyylilajeja. Pelkkä hyvä radiohitti ei kuitenkaan toimi näissä kilpailuissa vaan kappale pitää pystyä esittämään vaikuttavasti suurella lavalla. Tänä vuonna Venäjää edusti humoristinen, mutta huippuunsa tuotettu kappale Little Big, ja uskon sen edustavan yhtä ensi vuoden Euroviisujen tyylitrendeistä.”

UMK:n juontajat valitaan syksyn aikana. Vuonna 2020 YleX-radiokanava oli ensi kertaa mukana UMK:n tuottamisessa ja yhteistyö auttoi erityisesti nuorten tavoittamisessa.

”YleX:n musiikkipäällikkö Tapio Hakanen vastasi tämän vuoden hakuprosessista asiantuntijaraadin puheenjohtajana, ja hän jatkaa myös ensi vuonna. Musiikkialan ammattilaisista koostuva raati valitsee finalistit, joista voittaja valitaan katsojaäänestyksen perusteella. Hakanen on yhteydessä musiikin ammattilasten kanssa pitkin vuotta ja pitää myös UMK:n esillä keskusteluissa. YleX tavoittaa nuoret ja tuo mukanaan asiantuntijuutta nykynuorten musiikkimausta”, Autio toteaa.

AVOIN HAKU SAANUT HYVÄÄ PALAUTETTA

UMK kokeili parin vuoden ajan kutsua ehdokkaansa avoimen haun sijaan. Musiikintekijöiltä ja katsojilta tuli kuitenkin kriittistä palautetta ja vuonna 2020 palattiin avoimeen hakuun. Nyt kuka tahansa voi jälleen lähettää ehdokaskappaleensa kilpailuun.

”Ensi vuonnakin joku voi nousta tuntemattomuudesta lavalle ja valokeilaan, jos kappale on tarpeeksi hyvä. Sekä biisintekijät että esiintyjät ovat saaneet kilpailusta nostetta uralleen. Esittäjä voi olla bändi tai sooloartisti”, Autio sanoo.

Ehdokaskappaleen voi lähettää demona, vaikka esiintyjä ei vielä olisikaan tiedossa. Ylen luova tiimi tukee esityksen kokonaisuuden muokkaamisessa. Koreografi, ohjaaja ja lavatekniikan asiantuntija seuraavat artistin mukana Euroviisuihin. Kaiken ei tarvitse olla valmiina hakemusta lähetettäessä, mutta ideat kannattaa kertoa.

Autio kertoo, että Yle saa usein palautetta siitä, että UMK-haku tulee yllättäen.

”Kilpailu toistuu vuosittain. Biisintekeminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, jos haluaa menestyä UMK:ssa ja varsinkin Euroviisuissa. Jos aika loppuu ennen kuin kappale on hiottu valmiiksi, sillä voi osallistua ensi vuoden kilpailuihin. Harva menestyskappale syntyy hetkessä”, Autio muistuttaa.

Ennen kilpailua tunnelmaan voi virittyä Will Ferrellin tähdittämän Euroviisu-elokuvan Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga avulla. Elokuva tulee Netflixiin kesäkuussa. Autio haluaa ehdottomasti nähdä sen.

”Odotan elokuvalta paljon, mutta luulen, että totuus on vielä tarua hauskempaa”, Autio naurahtaa.

Lue lisää: yle.fi/umk

UMK kerää uudelle musiikille miljoonayleisön

Vuosittain 300–600 musiikintekijää lähettää kappaleensa Uuden Musiikin Kilpailuun, jonka finaali tavoittaa Suomessa noin 1,5 miljoonaa tv-katsojaa. Voittajakappale osallistuu Euroviisuihin, joita seuraa noin 180 miljoonaa katsojaa kansainvälisesti.

Jaa somessa