Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Kaisa Huikuri
Kuva: Loviisa Pihlakoski

Venäjän musiikkimarkkinoilta löytyy tilaa ja erilaisia yleisöjä

Millaista on rakentaa musiikkiuraa Venäjän markkinoilla? Entä mitä keikkakiertueista tai markkinoinnista tulee tietää? Greg Goldenzwaig ja Ekaterina Bazhanova kertovat, että somella on musiikkiyleisöjen kannalta iso rooli, keikkaillessa välimatkat isoja ja elokuvabisnes tarjoaa musiikintekijöille työtilaisuuksia.

Artistimanageri Ekaterina Bazhanova ja tapahtuma-alan asiantuntija, konsultti Greg Goldenzwaig tuntevat Venäjän musiikkimarkkinat hyvin. Bazhanovalla on tohtorintutkinto taloustieteistä, mutta hän on toiminut musiikkialalla pitkään ja hänen Music Development Russia -yrityksellään on toimipisteet sekä Moskovassa että Barcelonassa. Goldenzwaig asuu Tukholmassa, mutta on vuosia toiminut yhteyshenkilönä Suomen ja Venäjän musiikkialojen välillä sekä opettaa musiikkibisnestä venäläisissä yliopistoissa.

He toteavat Music Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, että markkinoilla on potentiaalia ja eri musiikkigenrejen edustajien on mahdollista rakentaa uraa Venäjällä, mutta ensin pitää tuntea markkinat ja tietää miten toimia.

”Kannattaa pitää mielessä, että Moskova on Venäjällä kaiken keskus. Pietariin saa nykyään kyllä sähköisesti viisumin ilmaiseksi ja sieltä löytyy museoita ja konsertteja, mutta Venäjä on äärimmäisen keskittynyt maa”, Greg Goldenzwaig sanoo.

Matkustaminen Venäjällä vie myös aikaa ja on hintavaa. Välimatkoja ei voi ajella samalla tavalla autolla, kuten Euroopassa.

Myös yleisö on laaja ja hajautunut, joten omalle musiikille kannattaa miettiä segmentti.

Sosiaalisella medialla tärkeä rooli

”Venäjällä tulee muistaa kaksi kirjainta eli VK. VKontaktessa on kaikki musiikki ja sieltä fanit etsivät artisteista tietoa”, Goldenzwaig sanoo ja viittaa Venäjän suosituimpaan sosiaalisen median palveluun.

”Markkinoinnissa kannattaa ehdottomasti perustaa profiili Venäjän sosiaaliseen mediaan. Yleisö haluaa tietää lisää ja seurata yhtyeitä. VKontakten käyttäjien määrä kasvaa koko ajan ja se on isoimpia somepalveluita nykyisin myös esimerkiksi Brasiliassa”, Ekaterina Bazhanova kertoo.

”Musiikkisi pitää olla myös striimausalustalla, kuten Apple Music, VK Music/Boom tai Yandex Music. Suosituin näistä on VK Music/Boom”, Bazhanova jatkaa.

”Spotify on luultavasti tulossa Venäjälle”, Goldenzwaig lisää. Tosin Spotifyn tulosta on liikkunut huhuja jo vuosia. Hän myös kertoo, että vaikka kansalaisista osa vielä lataa sisältöjä, niin yli 80 % jo striimaa sisältöjä. Ja Goldenzwaig muistuttaa, ettei Venäjällä olla totuttu juurikaan maksamaan CD-levyistä tai tallenteista.

”Sosiaalisen median näkyvyyden lisäksi Venäjän mediaan kannattaa myös pyrkiä saamaan juttuja. Musiikkiblogeja Venäjällä on sen sijaan vähän”, Bazhanova sanoo.

Kohti menestystä kumppaneiden avulla

Kuinka sitten saada juttuja mediaan tai keikkoja arvostettuihin paikkoihin?

Greg Goldenzwaig ja Ekaterina Bazhanova toteavat, että paikallistuntemusta omaavia kumppaneita on tärkeää hankkia.

”Bisneskulttuuri on kuitenkin erilainen kuin vaikka Suomessa. Esittäytymisissä voi kuulla suuria puheita ja intoa, mutta kannattaa aina tarkistaa, onko puheilla katetta”, Goldenzwaig huomauttaa.

”Suosittelen kyllä hankkimaan kustantajan Venäjältä. Kustantaja auttaa solmimaan sopimuksen, esimerkiksi elokuvatuotantoon. Elokuvabisnes on isoa Venäjällä ja valtion tukema ala. Kustantajia ovat esimerkiksi First Music Publishing, Broma 16, SO/Era ja Make it Music (hip hop)”, Bazhanova kertoo.

Goldenzwaigin mukaan myös yhteistyö venäläisten artistien kanssa kannattaa. Näin ovat toimineet esimerkiksi Cleaning Women ja Tarja Turunen.

Entä kannattaako heiluttaa Suomen lippua promoamisessa?

”Kannattaa, ainakin heavy rockin edustajia arvostetaan. Jazz on niche-tasolla vielä. Mutta erikoisuudetkin kiinnostavat, kuten aiemmin M.A. Numminen, Jytäjyrsijät tai Eläkeläiset. Suomella on tässä paljon annettavaa”, Goldenzwaig nauraa.

Isoja showcase-festivaaleja ovat esimerkiksi Moscow Music Week ja Urel Music Night. Showcase-keikoissa kannattaa Goldenzwaigin mukaan kuitenkin aina tarkistaa, saako niistä korvauksen. Promoottoreita puolestaan ovat mm. Pop Farm, Ice Cream Disco ja Play it Loud.

Bazhanova toteaa, että ikinä ei voi tietää, mikä menestyy.

”Imagine Dragons myi jokin aika sitten 50 000 lippua keikalle Venäjällä. Se on heidän isoin konserttinsa.”

Turvallisuuden osalta Bazhanova ja Goldezwaig toteavat, että kiertäminen on Venäjällä turvallista. Yhteistyökumppanit pitää vain tuntea ja seurata, että rahat tulevat, kuten on sovittu.

”Tätä on silti ikävä sanoa turvallisuuden osalta, mutta rasismia kuitenkin ilmenee sekä ennakkoluuloja homoseksuaaleja kohtaan”, Goldenzwaig toteaa.

Mikäli Venäjän musiikkimarkkinat kiinnostavat, kannattaa seurata Music Finlandin uutisia. Music Finland järjestää musiikkivientimatkan Venäjälle syksyllä 2020. Lisätiedot matkan sisällöstä ja kohderyhmästä ilmoitetaan lähempänä matkan ajankohtaa järjestön verkkosivuilla.

Muista tehdä esitysilmoitus ulkomailta

Teostolla on vastavuoroisuussopimus yli 70 ulkomaisen tekijänoikeusjärjestön kanssa noin sadassa eri maassa. Venäjällä sopimus on RAO-nimisen järjestön kanssa.  Ulkomaiset tekijänoikeusjärjestöt keräävät omasta maastaan korvaukset Teoston edustaman musiikin käytöstä ja tilittävät korvaukset Teostolle. Jokaisessa maassa toimivalla tekijänoikeusjärjestöllä on oma hinnastonsa, minkä perusteella ne laskuttavat musiikin käytöstä ja oma tilityssääntönsä, jonka perusteella korvaukset jaetaan ja maksetaan eteenpäin Teostolle.

TEE ILMOITUS TEOSTOLLE

  • Kun musiikkiasi on esitetty ulkomailla, on tärkeää, että ilmoitat esityksistä Teostolle mahdollisimman nopeasti. Omista ulkomaan keikoistasi voit tehdä ilmoitukset Teoston verkkopalvelussa. Mikäli musiikkiasi esittää joku muu, voit lähettää sähköpostia Teoston asiakaspalvelulle.
  • Jos teostasi on soitettu ulkomailla radio- tai tv-kanavalla, kerro esityksen tiedot (maa, kanava, ohjelma, teoksen tiedot).
  • Jos musiikkiasi on ulkomailla esitettävässä mainoksessa, kerro meille, millä kanavalla mainosta on esitetty, mainoksen tuottaneen tuotantoyhtiön nimi ja mainoksen tunnus, mikäli nämä asiat ovat tiedossasi.
Jaa somessa
Lue lisää