Venior tietää, mitä tahtoo
Jututamme Venioria eli Emelie Sederholmia hänen käytyään Suomessa keikalla Svenska Kulturfondenin konsertissa Spegling – 100 vuotta suomenruotsalaista musiikkia.
– Se oli hauska kokemus. Mukana oli yli 200 artistia, ja konsertti muistutti minua nuoruudestani, jolloin osallistuin usein ryhmäesiintymisiin. Suomenruotsalainen musiikkiskene on pieni. Olen saanut paljon tukea esimerkiksi ruotsinkielisiltä radioasemilta, vaikka en enää asuu Suomessa, enkä ole kovin aktiivinen niissä piireissä. Olen kirjoittanut sanoitukseni englanniksi teini-ikäisestä alkaen, ja olen aina halunnut kansainvälisen uran, Venior kertoo.
Yle X ja Ruotsin Spotify valitsivat hänet viime vuonna yhdeksi niistä artisteista, jotka ovat juuri tekemässä läpimurtoaan. Venior ei kuitenkaan ota tästä paineita.
– On hienoa, että minuun uskotaan. Keskityn vain omaan työhöni, ja koetan tehdä sen niin hyvin kuin pystyn. En anna muiden vaikuttaa siihen, mitä haluan tehdä ja sanoa. Vaikka tykkään tehdä paljon yhteistyötä, haluan pitää langat omissa käsissäni. Yhteistyökumppanit tuovat ehdotuksensa pöytään, mutta vain itse tiedän, mitä lopulta haluan. Muut onneksi arvostavat sitä, että minulla on näkemystä. Tänä keväänä julkaistaan uusi sinkkuni ja odotan sitä kovasti.
Kaikki alkoi musiikkikilpailusta
Venior nousi julkisuuteen omalla kappaleellaan 12-vuotiaana YLE Femin musiikkikilpailusta nimeltä Melodi Grand Prix. 17-vuotiaana hän julkaisi seuraavan kerran oman biisin omakustanteena ja sai sitä kautta hyviä kontakteja ja pääsi urallaan eteenpäin.
Viime vuodet hän on asunut Tukholmassa, Lontoossa ja nyt Berliinissä. Tukholmassa hän opiskeli musiikkia vuoden, mutta sen jälkeen hän on keskittynyt musiikintekemiseen ja esiintymiseen.
– Uskon, että opin enemmän tekemällä töitä kuin opiskelemalla. Muutan jatkuvasti paikasta toiseen, koska se tuo minulle vapautta ja uusia kokemuksia. Muutin juuri Berliiniin, ja asun siellä isossa taiteilijakommuunissa. Se on inspiroiva ympäristö, jossa saan koko ajan uusia vaikutteita, Venior kertoo.
Uudessa paikassa verkostoituminen voi alkaa yhdestä ihmisestä.
– Kustantajani tukee minua ja auttaa luomaan uusia kontakteja. Euroopan musiikkialan verkostot ovat lopulta aika pienet ja tavattuasi yhden ihmisen saat yhteyden moniin muihin. Euroopassa kaikki on lähellä myös maantieteellisesti ja on helppo matkustaa maasta toiseen.
Ihmiset ja ympäristö vaikuttavat musiikkiin
Uutta musiikkia luodessaan Venior tekee mielellään yhteistyötä uusien tuottajien ja soittajien kanssa.
– Minusta on kiinnostavaa saada uusia kontakteja ja tehdä yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa. Sen kuulee myös musiikistani.
Isoimpia hittejä ovat olleet Sugar Rush ja Na na na.
– Tyylini on laaja-alainen. Joskus teen jotain rauhallista ja joskus musiikkini aavassa meressä on isoja aaltoja, jotka voivat yllättää. En halua luokitella musiikkiani, koska kaikki voi muuttua parissa vuodessa. Koen seuraavani luovuuden voimaa ja koetan luoda oman visioni. Ääneni on tärkein työvälineeni, mutta voin käyttää sitä eri tavoin. Viime aikoina olen palannut pianon ääreen kirjoittaessani musiikkia, ja keikoillakin esiinnyn entistä enemmän soittaen pianoa. Teen juuri nyt aika tunteellista musiikkia, jossa sanoituksilla on suuri merkitys.
Taiteiden väliset vaikutteet kiinnostavat
Venior on kiinnostunut kuvataiteista ja maalaa itsekin.
– Maalaan mielelläni, koska se auttaa minua ymmärtämään paremmin musiikkiani. Teen usein samasta teemasta tai tunteesta kappaleen ja taulun, ja visualisointi selventää asioita itselleni. Arvostan luovia ihmisiä, kuten Björk tai Erykah Badu, jotka seuraavat omaa tietään. Heillä on yhteys omaan itseensä, eivätkä he tee uraansa ollakseen pop-tähtiä.
Videoiden ja julkisuuden kautta visuaalisuus on olennainen osa pop-kulttuuria.
– Videot kiinnostavat minua ilmaisukeinona, ja mielestäni YouTube on hyvä väline kuulijoiden tavoittamiseen. Minusta on hyvä, että myös Spotify on muuttumassa entistä visuaalisemmaksi, ja sen kautta voi luultavasti jatkossa myös katsoa videoita. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on iso osa artistina olemista, mutta minusta on tärkeä löytää tasapaino julkisuuden ja yksityisyyden välillä. Instagramissa voin tuoda esiin visuaalista puoltani, ja voin käyttää sitä luovasti. Se on oma foorumini.
Esiintyminen musiikillisena ja visuaalisena kokemuksena
Keikkaillessaan Venior käyttää omaa bändiään. Hänellä on kansainvälinen keikkamyyntisopimus United Talents Agencyn kanssa.
– Bändini on ruotsalainen ja tutustuimme Tukholmassa. Tunnemme toisemme hyvin, ja meidän on helppo tehdä yhteistyötä. United Talents Agency on jatkossa meille entistä tärkeämpi, kun olemme valmiita isommille areenoille. Viime vuonna esiinnyimme Lontoossa, Saksassa, Etelä-Koreassa ja Suomessa Flow-festivaaleilla ja Provinssissa. Rakastan esiintymistä, missä voin yhdistää musiikin, visuaaliset elementit ja liikkeen. Pyrin kehittymään kaiken aikaa ja rakentamaan vaikuttavan kokemuksen kuulijoilleni, Venior kertoo.
Hän tekee itse esiintymisvaatteensa.
– Jatkossa esiinnyn itse suunnittelemissani ja tekemissäni vaatteissa, jotka vastaavat tyylillisesti musiikkiani. Teen vaatteita kierrätysmateriaaleista, ja panostan siihen, että vaatteet liikkuvat mukavasti tanssiessa. Haluan tuoda esiin ekologisuutta sekä vaatteillani että musiikillani.
Venior on ollut Teoston asiakas jo 12-vuotiaasta asti.
– Teostosta on ollut minulle paljon apua, erityisesti ihan urani alussa, kun minulla ei ollut levy-yhtiötä. Sain neuvoja esimerkiksi sopimusten tekoon. On tärkeää, että musiikintekijöillä on taho, johon voi luottaa.
Teosto edustaa 30 000:ta kotimaista ja lähes kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikinkustantajaa. Järjestön tavoitteena on, että Suomessa on hyvät edellytykset työskennellä luovalla alalla ja tehdä musiikkia.
Teoston asiakkaaksi liittyminen kannattaa, jos olet musiikintekijä ja teoksiasi esitetään julkisesti. Teoston asiakkaana saat korvauksia, kun musiikkiasi esitetään julkisesti – myös silloin, kun esität sitä itse. Lue lisää