Vilma Alina – vokaaliloopeilla biisinkirjoittajaksi
Vilma Alinalle mahdollisuus ammattimaiseen musiikin tekemiseen tarjoutui yllättäen, kun laulajan loopper-coverit saivat osakseen suurta kiinnostusta ja johtivat sopimukseen Kaiku Recordingsin ja Universal Musicin kanssa. Debyyttialbumiaan valmisteleva biisinkirjoittaja haaveilee voivansa tehdä musiikkia mahdollisimman monipuolisesti.
Vilma Alina (oik. Vilma Lähteenmäki) huokaa syvään mietteliäänä. Äänessä kuuluu pieni epäröinti.
”Kyllä mä sanoisin, että se on se fiilis. Se muodostuu eri biiseissä eri tavalla ja on tosi vaikea sanoa, mikä se tietty elementti aina on. Mutta joissain biiseissä vaan on jokin tietty taika, joka tekee siitä biisistä hyvän ja luo siihen sen hyvän tunnelman”, Lähteenmäki selittää kysyttäessä tärkeintä asiaa musiikissa.
Muutama vuosi sitten Kaiku Recordingsin tutkaan vokaaliloopeillaan osunut Lähteenmäki työstää tällä hetkellä debyyttialbumiaan yhdessä Ilkka Virtasen kanssa. Biisejä muutaman vuoden aikana on ehtinyt kertyä liki 56 kappaletta.
”Levy on tosi kivassa vaiheessa tällä hetkellä. Nyt keväällä olisi tarkoitus julkaista toinen single ja albumi sitten syksyllä”, Lähteenmäki iloitsee.
Lukion valitseminen toi musiikin ja loopperin pariin
Lähteenmäki kertoo, ettei nuorempana varsinaisesti haaveillut musiikkiurasta, vaikka taide ja kulttuuri ovat aina olleet lähellä sydäntä.
”Taisin joskus koulunäytelmässä vitsailla, että isona haluan taikuriksi”, hän naurahtaa.
Musiikin pariin Lähteenmäki lähti jo varhain. Klassista pianoa hän alkoi soittaa jo seitsemän vuotiaana. Innostus klassiseen musiikkiin kuitenkin lopahti teini-iässä. Sibelius-lukioon päästyään Lähteenmäki innostui kevyestä musiikista ja alkoi laulaa.
”Lukion valinta on varmaan yksi niistä hetkistä, kun tajusin, että haluan tehdä musiikkia tulevaisuudessa. Sibelius-lukion lisäksi mietin hakemista kuvataidelukioon. Olen aika varma, että en olisi tässä, jos olisin jatkanut kuvataiteen tiellä.”
Lähteenmäen uran kannalta lukion jälkeinen aika on ollut erittäin tärkeässä roolissa. Sibelius-lukiosta päästyään Lähteenmäki haki Pop & Jazz Konservatorioon. Näihin aikoihin hän alkoi tehtailla loopperilla covereita muun muassa Rihannan, Anssi Kelan ja Robinin biiseistä Youtubeen, mikä osoittautuikin käännekohdaksi Lähteenmäen musiikin kannalta.
Materiaali vakuutti ja pian Kaiku Recordingsin lauluntekijä-tuottaja Jurek Reunamäki otti Lähteenmäkeen yhteyttä.
”Kaiku on tehnyt mun kanssa töitä nää viimeiset kaksi vuotta. He itse asiassa veivät mua eteenpäin ja lopulta sain sopimuksen myös Universalilta.”
Biisinkirjoittaminen on suuri ambitio
Lähteenmäki kertoo biisi-ideoiden tulevan pääsääntöisesti kahdella tavalla. Joskus Lähteenmäki tuo valmiita tekstejä, joiden pohjalta parivaljakko alkaa yhdessä säveltää. Joskus Lähteenmäki puolestaan kirjoittaa tekstejä jo valmiiseen musiikkimaisemaan.
Vaikka biisejä on syntynyt reippaasti kahden vuoden aikana, on tekemisessä ollut omat haasteensa.
”Melkein puolitoista vuotta on mennyt ihan oman tyylin hakemiseen. Tää aika on ollut aivan super-siistiä pääosin, mutta ajoittain tosi raivostuttavaa. Siinä ehkä näkyy just se, että tulin tähän musiikkimaailmaan mukaan niin vihreänä. Mut sit tulee taas jokin tosi iso onnistuminen, mikä vie eteenpäin”, Lähteenmäki selittää.
”Alusta asti on kuitenkin ollut selvää, että mä en halua pelkästään laulaa, vaan haluan myös kirjoittaa biisejä.”
Lähteenmäki vastaa omalla levyllään kaikista teksteistä ja osasta sävellyksistä. Nuori biisintekijä toivoo, että voisi tulevaisuudessa kirjoittaa ja säveltää mahdollisimman monenlaisten musiikintekijöiden kanssa. Lähteenmäki kertoo nauttivansa suuresti co-writeista eli yhteissessioista, koska niissä ideoita voi pallotella jonkun kanssa.
”Niissä myös se vastuu jakautuu niin voi paljon vapaammin ehdottaa jotain”, Lähteenmäki naurahtaa ja jatkaa: ”Co-writeista mä en kyllä halua luopua. Yksinään ei aina ole niin kiva tehdä biisejä.”
”Jatkossa haluaisin hirveästi olla myös mukana esimerkiksi biisileireillä ja tehdä uusien ihmisten kanssa musaa.”