Warner Music Nordicsin presidentti Mark Fry: ”Tarvitaan enemmän pohjoismaista yhteistyötä”
Warner Music Nordics sai tänä syksynä uuden presidentin, Mark Fryn. Häntä ei voi syyttää ainakaan pessimismistä: Fryn mielestä musiikkiala on siirtynyt auringonlaskun alasta auringonnousun alaksi. Sellaisena Fry aikoo sen myös pitää.
Yhdysvallat äänesti marraskuussa itselleen uuden presidentin. Pari kuukautta aiemmin myös Warner Music Nordics nimitti pienemmällä mediakohulla oman presidenttinsä: Mark Fryn.
Titteli ei ole pelkkää sanahelinää. Warner Music Nordicsin presidentti on Yhdysvaltain presidentin tavoin vastuussa ulkosuhteista – esimerkiksi siitä, miten suomalaista musiikkialan osaamista viedään ulkomaille.
Mutta kuka Mark Fry oikein on? Ja miten hän aikoo kehittää pohjoismaista musiikkialaa?
Music Televisionia ja melankolista soundia
”Kiitos viestistäsi. Olen juuri tällä hetkellä superkiireinen ja nk. kahden työn keskellä. Onnistuisiko haastattelu myöhemmin?”
Kiire ei yllätä, sillä Mark Fry on juuri muuttamassa Tukholmaan. Hänestä on tullut paitsi Warnerin Nordic President, eli pohjoismaiden strateginen makrojohtaja, myös Ruotsin Warnerin toimitusjohtaja, eli paikallisten markkinoiden operatiivinen johtaja.
Kuukausi myöhemmin Frylla on aikaa vastata haastatteluun sähköpostitse. Hän kertoo olevansa innoissaan uudesta työstään ja sen asettamista haasteista.
”Kaikessa toiminnassa on oltava mukana inhimillinen ote sekä tavoitteellinen ja näkemyksellinen kasvustrategia. Musiikkiala on suuressa murroksessa ja digitaalisen kehityksen etulinjassa. Se motivoi minua olemaan päivittäin avoimen utelias uusille asioille sekä haastaa jatkuvasti oppimaan uutta.”
Mark Fry kertoo olleensa musiikin suurkuluttaja pikkupojasta saakka. Hän kiinnostui jo varhain siitä, miten artistien menestystarinat, hitit ja pitkät urat syntyvät. Teini-iässä Fry innostui rockmusiikista, ja alkoi ahmia amerikkalaisen Music Televisionin tarjontaa. Sen vastapainoksi maistui suomalainen melankolisempi soundi.
Myöhemmin kaupallisten opiskelujen aikana hän oivalsi, että voisi yhdistää työnteon musiikkiin, luontaiseen kiinnostuksen kohteeseensa.
”Se oli tärkein yksittäinen oivallus urani suhteen. Tunnen syvää kiitollisuutta, että saan työskennellä tällä alalla. En koskaan kyllästy auttamaan artisteja saavuttamaan tavoitteitaan”, Fry kertoo.
Miten tunnistaa lahjakkuudet?
Mark Fryn ura musiikkialalla ja erityisesti Warner Musicin sisällä on ollut nousujohteinen. Hän aloitti työt yhtiössä vuonna 1997 ja saavutti nopeasti Head of Promotionin tittelin. Kymmenen vuoden jälkeen Fry nimitettiin Warner Music Finlandin toimitusjohtajaksi ja nyt hän kehittää asioita Warner Music Nordicsin johdossa.
Kun Frylta kysyy näkemystä suomalaisen musiikkialan tämänhetkisestä tilasta, vastaus on vahvasti tulevaisuuteen uskova. Mutta toimintatapoja on myös kehitettävä.
”Musiikkialan näkymät ovat loistavat. Siinä sivussa on hyvä tarkastella olemassa olevia rakenteita: miten voisimme muuttaa niitä, mistä lahjakkuudet löytyvät ja miten laajentaa lähestymistapaamme lahjakkuuksien etsimiseen”, Fry pohtii.
”Meillä on kaikki edellytykset monimuotoistaa ja rikastaa toimintatapojamme ja suomalaisten musiikkitottumuksia.”
Musiikin lähtömaan merkitys vähenee
Fry näkee, että yksi musiikkialan suurimmista trendeistä tällä hetkellä on monikulttuurisuus. Se on hyvä uutinen paitsi suomalaisartisteille, myös suomeksi laulaville artisteille: englannin kieli ei enää ole välttämättömyys kansainvälisille markkinoille pyrkiessä, vaikka se toki tasoittaakin tietä globaalille menestykselle.
”Musiikin voima on tänä päivänä vahvempi kuin koskaan, ja kuuntelutottumusten demokratisoituminen tarkoittaa sitä, että musiikin lähtömaalla on entistä vähemmän merkitystä.”
Musiikin voima on tänä päivänä vahvempi kuin koskaan, ja kuuntelutottumusten demokratisoituminen tarkoittaa sitä, että musiikin lähtömaalla on entistä vähemmän merkitystä.Mark Fry
”Valta musiikin kuluttamisesta on siirtynyt kuuntelupohjaisessa mallissa kuluttajille, ja aiomme olla etulinjassa viemässä suomalaista lahjakkuutta musiikin tekemisen ja esittämisen suhteen globaalille yleisölle”, Fry kertoo.
Globaalia yleisöä ei kuitenkaan tarvitse ottaa haltuun heti. Fry näkee, että artistiuran rakentaminen pohjoisissa maissa on tärkeä välietappi matkalla kohti menestystä. Jos pärjää täällä, tulee paremmin huomatuksi myös muissa maissa.
Fry peräänkuuluttaakin pohjoismaista yhteistyötä. Toistaiseksi sitä tehdään varsin vähän. Esimerkiksi ruotsalaiset tekevät paljon töitä amerikkalaisten, brittien tai toisten ruotsalaisten kanssa, mutta eivät juurikaan tanskalaisten, norjalaisten tai suomalaisten kanssa.
”Biisintekotaito ja lahjakkuus on jo spotattu Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Nyt pitäisi vaan lisätä näiden maiden välistä yhteistyötä. Sitten on vielä viimeinen helmi Pohjoismaista eli Suomi, jossa on hirveästi lahjakkuutta biisinteon puolella. Uskon, että tekemällä enemmän pohjoismaista yhteistyötä, saamme myös enemmän suomalaisia tekijöitä framille kansainvälisesti.”