Yleisökiinnostus keikkarintamalla enteilee hyvää festarikesää
Mistä livemusiikin myötätuuli johtuu? Heidi Aho arvelee syyksi sitä, että lippujen hinnat ovat pysyneet maltillisina ja toisaalta keikoilla käyntiin ja tiettyjen artistien ympärille on syntynyt hypeä, joka levittää kiinnostusta eteenpäin.
Fullsteamin kesän suurin ponnistus on Selmu ry:n kanssa yhdessä järjestettävä Provinssi, joka kasvaa kaksipäiväisestä tapahtumasta nelipäiväiseksi.
”Tänä kesänä Suomessa kuullaan useita kansainvälisesti isoja tähtiä. En tiedä tuleeko tällaista kesää enää koskaan. Provinssin osalta lipunmyynti on sujunut hyvin kaikkien päivien osalta.”
Fullsteamilla on kesällä edessä myös kaksi uutta tapahtumaa: Sideways-kaupunkifestivaali kesäkuussa ja Kotkan Meripäivien Areenan konsertit heinäkuussa. Helsingissä järjestettävä Sideways yhdistelee poikkitaiteellisesti valokuvaa, puheohjelmaa ja musiikkia.
Mikko Forstén kertoo, ettei yleinen taloustilanne ole heijastunut myöskään Qstockiin. Musiikki vetää pohjoisessa puoleensa, sillä kaksi viimeistä kesää tapahtuma on myyty loppuun. Viime kesänä liput loppuivat jo viikkoa ennen festaria.
”Kuten vanha roomalainen sanonta kuuluu: kansa tarvitsee leipää ja sirkushuveja. Vaikka ajat ovat hankalia, niin ihmiset haluavat lähteä ulos ja vaikka sitten kerran vuodessa musiikkifestareille.”
Festarit vilkastuttavat koko kaupungin elämää
Heinäkuun lopussa järjestettävän Qstockin pääesiintyjä on tänä kesänä Nightwish. Tarjonta on genrejen osalta laveaa ulottuen reggaesta rappiin ja rockiin. Kaukaisia ulkomaita myöten kävijöitä houkuttelee paikalle Ville Valon yhden miehen bändi Rambo Rimbaud.
”Ohjelmiston rakentaminen on mielenkiintoista, kun kotimaisia nimiä on tullut koko ajan lisää ja ne kiinnostavat ihmisiä. Joinain vuosina on ollut suvantovaiheitakin”, Forstén sanoo.
Aho ja Forstén kuitenkin toteavat, että tapahtumissa ei nykyisin ole enää kyse vain erinomaisesta musiikista.
”Myös erilaisille palveluille, kuten fine dining -tarjoilulle ja shampanjabaareille, on kysyntää. Pohjoismaissa festivaaleilla panostetaankin enemmän näihin, kun taas monissa muissa Euroopan maissa mennään vielä ihan telttailun ja oluen voimalla”, Aho kuvailee.
Qstockin kävijöistä harvempi telttailee, mutta sen sijaan hotellit myydään helposti täyteen.
”Qstock on nykyisin vähän kuin joulu keskellä kesää. Yhä useampi juhlistaa sitä ja jonkun verran kävijöitä tulee tapahtumaan myös tapaamaan ennen kaikkea muita ihmisiä. Kaupunki teetti vuosi sitten tutkimuksen siitä, miten paljon festivaalin asiakkaat tuovat rahaa alueen palveluntuottajille. Vaikutukset taisivat olla kolmen miljoonan luokkaa.”
Forstén kertoo myös yleisörakenteessa tapahtuneen viime vuosina muutoksia. Isoin kävijäpiikki osuu 25-35-vuotiaiden tienoille, mutta yhä enemmän vanhempien kävijöiden osuus yleisössä kasvaa.
”Ihmiset jotenkin vanhenevat myöhemmin”, Forstén naurahtaa ja toteaa, että teinien osuus on puolestaan viime aikoina hieman vähentynyt. Aho arvioi, että suurin osa kävijöistä on kuitenkin alle 30-vuotiaita.
Toiveena aurinkoisia ilmoja ja myöhäisiä melurajoja
Entä mitä festivaalien järjestäjät itse odottavat tapahtumilta? Totta kai hyviä ilmoja – tosin viime kesän helteessä Qstockissa oli jo pulaa vesipisteistä. Tänä vuonna niiden määrää lisätään.
”Kun on festarien aikana töissä, ei pysty samalla tavalla nauttimaan kuin vieraissa tapahtumissa. Mutta Provinssissa tehdään niin paljon uudistuksia, etten malta odottaa niiden näkemistä. Ja odotan tietysti, että kaikissa tapahtumissamme käy paljon ihmisiä”, Aho toteaa.
Helsingin osalta Aho myös toivoo, että keskustelut viranomaisten kanssa melurajasta etenisivät positiivisissa merkeissä ja soittoaika siirtyisi myöhemmäksi. Muissa kaupungeissa samaa haastetta ei ole.
Mikko Forstén miettii, että omassa tapahtumassa jännittävimpiä hetkiä on aina pääesiintyjän nouseminen lavalle.
”Toisaalta taas The Sounds tuo paikalle bileet ja kotimaisten uudempien yhtyeiden, kuten Teksti-TV 666:n, näkeminen on myös kiinnostavaa”, festivaalipäällikkö myhäilee.