Siirry sisältöön

Verkostot tuottavat hittejä

17.07.2012

Myytti yksin työskentelevästä taiteilijasta on murtumassa

Musiikintekijöitä edustavan Teoston tuoreen kyselyn mukaan nuoret musiikintekijät haluavat verkostoitua ja tehdä yhteistyötä. Musiikintekijöiden omasta verkkoyhteisöstä oli kiinnostuneita 71 % ja yhteisistä tapaamisista 62 %. Hyödyllisistä yhteystiedoista ja kontakteista oli kiinnostunut jopa 86 % vastaajista.

Kysely lähetettiin kaikille vuosien 2010 ja 2011 aikana Teostoon liittyneille musiikintekijöille. Kyselyyn vastasi 234 henkilöä eri puolilta Suomea.

Tiimityö laulunteossa eli ns. co-writing kasvattaa jatkuvasti merkitystään myös suomalaisten tekijöiden työtapana. Verkostot ovat usein kansainvälisiä. Co-writing onkin kiinteästi popmusiikin teosvientiin liittyvä menetelmä. Esimerkiksi Ruotsissa suurin osa musiikkivientituloista tulee siten, että ns. biisinkirjoittaja-tuottajat tarjoavat osaamisensa aina uusien artistien käyttöön. Menestyksen kannalta olennaista on teosten räätälöiminen niitä esittäville artisteille tilauksen mukaisesti.

Suomessa tiimityön tuloksellisuuden on havainnut kotimaisia viime vuosien ykköshittejä kirjoittanut Jukka Immonen:

”Oma biisinkirjoittamiseni tarkoittaa nimenomaan ryhmätyötä ja teen sitä usein kahden tai kolmen hengen tiimissä. Tiimityö auttaa pitämään jutut freesimpinä. Ei välttämättä jumahda niin helposti omiin maneereihein ja oppii koko ajan uusilta artisteilta ja kirjoittajilta, jotka haastavat kokeilemaan uusia asioita ja näkökulmia.”

”Kun mukana kirjoittamassa on kolmekin kirjoittajaa, tulee mukaan useampi taho edesauttamaan kappaleen myyntityötä. Kirjoittajien omien kontaktien lisäksi jokaiselta löytyy usein omat kustantajat ja managementit, jotka tekevät töitä löytääkseen biisille hyvän kodin. Ja hyvänä päivänä niitä koteja voi löytyä useampikin. Tämä on yksi co-writingin mahtavia puolia. Laulunkirjoittamisen lisäksi aktivoituu ihan eri tavalla myös sen tärkeän ’myyntityön’ puolella ja tapahtumia tulee aivan eri tavalla kuin porukkaa enemmän mukana.”

Teosto haluaa omalta osaltaan vauhdittaa myönteistä kehitystä ja on käynnistämässä hanketta, jonka myötä halutaan kasvattaa menestyvien suomalaisten musiikintekijöiden määrää, helpottaa reittiä kansainvälisille markkinoille sekä edesauttaa tekijöiden verkostoitumista.

”Meidän täytyy tukea kehittymistä harrastajasta ammattimaiseksi tekijäksi esimerkiksi tarjoamalla koulutusta, kontakteja ja tukea”, sanoo Teoston varatoimitusjohtaja Kari Paananen. ”Yksin Teosto ei tällaista konseptia pysty toteuttamaan, vaan koko toimialan pitää jakaa yhteiset tavoitteet.”

Syksyllä Teosto on aloitteentekijänä järjestämässä workshopien sarjaa, jossa musiikkialalla toimivat tulevat yhdessä kehittämään parhaita käytäntöjä ammattimaisen suomalaisen musiikin tekijän menestymiseksi.

Jaa somessa