Siirry sisältöön

Yhä isompi osa tekijänoikeuskorvauksista tulee digikanavista

20.11.2019

Maailmanlaajuisten tekijänoikeuskorvausten kokonaismäärä kasvoi vuonna 2018 kaikkiaan 0,9 prosenttia ennätykselliseen 9,65 miljardiin euroon. Tähän sisältyvät musiikista, kirjallisuudesta, näyttämötaiteesta sekä audiovisuaalisista sisällöistä kuten tv-ohjelmista, elokuvista ja videoista maksettavat tekijänoikeuskorvaukset kaikkiaan 120 maasta. Suomessa tekijänoikeuskorvauksia kerättiin vuonna 2018 yhteensä 98 miljoonaa euroa.

Sisältömarkkinoiden digitalisaatio etenee

Eniten kasvua on digitaalisista kanavista saatavissa tekijänoikeuskorvauksissa, jotka kasvoivat vuonna 2018 peräti 29 % nousten 1,64 miljardiin euroon. Digikanavien tekijänoikeuskorvaukset nousivat erityisesti musiikin ja video on demand -palveluiden alueella. Suomen lailla monet maat ovat onnistuneet viime aikoina solmimaan sopimuksia sisältöjen käytöstä esimerkiksi Spotifyn, Facebookin ja Netflixin kanssa.

”Digitalisoituvien sisältömarkkinoiden ymmärrys on luoville aloille tärkeämpää kuin koskaan. Tulevaisuutemme on digitaalinen ja myös digitaalisista kanavista maksettavat korvaukset kasvavat nopeasti”, sanoo CISACin puheenjohtaja Jean-Michael Jarre raportin esipuheessa.

Voimakkaasta kasvusta huolimatta digitaalisista sisällöistä maksettavat korvaukset ovat edelleen vain 17 % kaikista maailmalla maksettavista tekijänoikeuskorvauksista. Osuus on kuitenkin kasvanut viidessä vuodessa huomattavasti: vuonna 2014 ainoastaan 7,5 % korvauksista tuli digitaalisista lähteistä.

Nopeinta tekijänoikeustuottojen kasvu on ollut Aasiassa, jossa jo reilusti yli neljännes korvauksista maksetaan digitaalisista kanavista. Eurooppa on tässä suhteessa perinteisin: Euroopan maissa vain 13,3 % tekijänoikeuskorvauksista tulee digitaalisista kanavista. 

”Pohjoismaissa digitaalinen kehitys on ollut muuta Eurooppaa selvästi nopeampaa. Teoston keräämät musiikinkäyttökorvaukset online-alueelta olivat viime vuonna 15 % kaikista korvauksista. Summa on viidessä vuodessa lähes kolminkertaistunut”, kertoo Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen.

Musiikin tekijänoikeuskorvaukset kasvavat maailmalla Suomea nopeammin

Luovista aloista nopeimmin kasvoivat musiikin tekijänoikeuskorvaukset, 1,8 prosenttia. Viiden viimeisen vuoden aikana musiikin tekijänoikeuskorvaukset ovat kasvaneet maailmanlaajuisesti jopa 26,8 %. Suomessa musiikin tekijänoikeuskorvaukset kuitenkin laskivat viime vuonna 0,3 prosenttia.

”Musiikkia kuunnellaan ja käytetään maailmalla koko ajan enemmän, erityisesti digitaalisissa kanavissa. Suomessa maksullisten palveluiden käyttöaste on vielä monia muita maita alhaisempi. Ilmaisversioissa myös tekijöille maksettavat korvaukset jäävät vähäisemmiksi”, huomauttaa Salminen.

Musiikin tekijänoikeuskorvausten arvo oli vuonna 2018 maailmanlaajuisesti 8,49 miljardia euroa. Suomen osuus musiikin tekijänoikeuskorvauksista maailmassa on 0,8 % eli noin 64 miljoonaa euroa. CISACin raportin mukaan musiikin esityskanavista perinteinen tv ja radio pitivät edelleen pintansa, vaikka niistä maksettavat tekijänoikeuskorvaukset laskivat 3,1 prosenttia 3,29 miljardiin euroon. Kuitenkin suurin osa musiikin tekijänoikeuskorvauksista maksetaan edelleen tv- ja radiokäytöstä. Live- ja taustamusiikin osuus kasvoi 0,8 % nousten 2,57 miljardiin euroon. Lähes viidennes (19,1 %) musiikin tekijänoikeuskorvauksista tuli digitaalisissa kanavissa soitettavasta musiikista.

LUE LISÄÄ
CISAC Global Collections Report
 (englanniksi)
Polaris Nordic Digital Music in the Nordics 2018 -tutkimustulokset (englanniksi) 

CISAC (International Confederation of Societies of Authors and Composers) on maailmanlaajuinen 239 tekijänoikeusjärjestön muodostama verkosto. Se edustaa kaikkiaan yli kolmea miljoonaa jäsentään 122 eri maassa. Vuonna 1926 perustettu järjestö toimii Ranskasta käsin, mutta sillä on toimistot myös neljässä muussa maassa. Suomalaisista tekijänoikeusjärjestöistä Teosto, Kopiosto, Sanasto ja Kuvasto ovat CISACin jäseniä.

Jaa somessa